پنجاهوپنجمین شمارهی توسعه مهندسی بازار منتشر شد
تازهترین شمارهی توسعه مهندسی بازار (سال یازدهم، شمارهی 55، خرداد و تیر ماه 1396) منتشر شد. این شماره نیز حاوی تازهترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است در 80 صفحه، کاغذ فاخر، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی).
علاقهمندان برای خرید مجله و اشتراک میتوانند با شمارههای 66475273(021) و 66477016 (021) در تهران تماس حاصل کنند.
توسعه مهندسي بازار در فرم، صفحهآرايي، و طراحي تغييراتي كرده است كه هم در اين صفحه و هم در صفحات بعدي ملاحظه خواهيد كرد.
براي اين تغييرات، دو ضرورت اولويت داشت؛ الف - بازخورد خوانندگان و اهالي بازاريابي، و ب - تغيير رفتار "مطالعه" بويژه با گسترش روزافزون رسانههاي اجتماعي نظير تلگرام، اينستاگرام و روند روبهرشد اپليكيشنها.
اما محتواي اين شماره
دو رويداد مهم در اين شماره آمده است كه ميخوانيد:
1- درگذشت جك تروت، نظريهپرداز جايگاهيابي (Positioning)
2- افتتاح سالن همايشهاي پروفسور مسعود حيدري در آموزشگاه بازارسازان (12 ارديبهشت 1396).
• جك تروت، نظريهپرداز جايگاهيابي، در ايران شناخته شده است. به گفتهي ژورناليستها، او براي ذهن و پول مصرفكنندگان جنگيد و در 82 سالگي درگذشت.
• خبر افتتاح سالن همايشهاي پروفسور مسعود حيدري در آموزشگاه بازارسازان را در شمارهي پيشين مجله (شمارهي 54، فروردين و ارديبهشت 1396) خوانديد. پس از برگزاري مراسم، در اين شماره تصاويري از مراسم را در قابعكسها ببينيد.
استارتاپها
استارتاپها هم در جهان، و هم در ايران با سير صعودي به روند و ماهيت كاروكسبها شتاب بخشيدهاند. هم از اين رو، دو متن در اين شمارهي نشريه داريم:
1- تهران، ميزبان ششمين نمايشگاه بينالمللي اينوتكس 2017
2- استارتاپها، شتاب براي هياهوي رسانهاي؛ آري يا نه؟
• گزارشي از روزهاي 2 تا 5 خردادماه 1396 را ميخوانيد كه تهران ميزبان ششمين نمايشگاه بينالمللي اينوتكس 2017 بود. در بين فناوريهاي ارائهشده، استارتاپي در تهران، گجتهاي پوشيدني براي توانمندسازي مديران عرضه كرد كه سه كاربرد جالب داشت؛ الف - مديريت استرس، ب - مديريت خواب، ج - شناسايي احساسات. استارتاپي ديگر، كيوسكي عرضه كرد كه در آن سيستم سنجش رضايت مشتريان را عرضه ميكرد. از اين كيوسك، سازمان انتقال خون، و منطقهي آزاد چابهار هماكنون بهرهبرداري ميكنند.
• استارتاپها دوست دارند همانند هر كاروكسب ديگري، از سوي رسانهها، پوشش خبري بيشتري داشته باشند. برخي بر اين باورند كه پوشش خبري ميتواند براي آنها حمايت مالي و نقدينگي بيشتر مهيا سازد. اما بررسيها و پژوهشهايي نيز در جريان است كه هياهوي رسانهاي، گاه آسيبهاي جدي براي استارتاپها داشته است.
صفحات 36 و 37، ديدگاههاي له و عليه هياهوي رسانهاي براي استارتاپها را بخوانيد.
رهبري كاروكسب، و مينتزبرگ عليه آموزشهاي مرسوم شغل مديريت
سرمقالهي اين شماره را دكتر مارتين گالسيان، استاد دانشگاه امريكايي ارمنستان تحرير كردند. او در اين دو صفحه از چالشهاي متنوعي مينويسد كه رهبري كاروكسب با آن روبهروست.
گفتوگوي اين شمارهي مجله، دربارهي يكي از كتابهاي مينتزبرگ است با نام مديريت از خيال تا واقعيت. مترجم اين كتاب در ايران، در اين گفتوگو، افزون بر معرفي ديدگاههاي مينتزبرگ، از افسانههاي دروغين ميگويد كه دربارهي مديريت ساري و جاري است و به صراحت ديدگاههاي پيتر دراكر، پورتر، و ساير متفكران جهاني مديريت را زير سؤال برده است. باور دارم كه با مطالعهي صفحات 22 تا 25 به تجديدنظر ديدگاههايتان دربارهي شغل مديريت ميپردازيد!
منابع انساني موضوع محوري اين شمارهي نشريه
موضوع محوري اين شمارهي نشريه عبارت است از منابع انساني. اين موضوع در قالب مقالات و گفتوگوها مجموعاً 12 صفحه را به خود اختصاص داده است به همراه يك فيلم آموزش بازاريابي (به زبان انگليسي با زيرنويس فارسي) از دانشگاه هاروارد.
1- گفتوگو با "استادان دانشگاه" و "استادان بازار" دربارهي وظايف منابع انساني
2- تزريق تفكر بازاريابي در دپارتمان منابع انساني
3- توهم مثبت كاركنان در سازمان
4- گفتوگو با مدير منابع انساني شركت هواپيمايي مالزي
5- فيلم آموزش بازاريابي دانشگاه هاروارد با عنوان "تازهترين رويكرد در مديريت منابع انساني."
تبليغات
تبليغات، همواره صفحات خاص خودش را در توسعه مهندسي بازار دارد. در اين شماره، 12 صفحه از مجله به تبليغات اختصاص يافته است كه عبارتند از:
1- تبليغات خلاقانه و نوآور
2- گفتوگو با سردبير نشريهي نگاه شرقي
3- گفتوگو با مديران آژانس تبليغاتي و ارتباطات بازاريابي جي والتر تامپسون.
گفتوگوها دربارهي ابردادهها، و دربارهي فروش
فراتر از گفتوگوهايي كه در معرفي اين نشريه ياد كردم، دو گفتوگوي خواندني در صفحات اين شماره آمده است كه عبارتند از:
1- گفتوگوي تلفني و اختصاصي با پروفسور رونالد راست (Ronald Rust).
2- گفتوگو با بابك مرواني دربارهي فروش به شركتها و سازمانها.
• دكتر رونالد راست، دربارهي ابردادهها و آيندهي بازاريابي، تلفني به پرسشهاي همكارانم پاسخ دادند. اين گفتوگو، ادامهي مطالبي است كه در شمارههاي قبلي دربارهي تحليل "خوشبينانه" يا "يادگيري ماشين" درج شده بود.
• بابك مرواني، كتاب تازهاي دارد با نام "فروش به شركتها و سازمانها" اثر نيل ركهم. اين كتاب فوقالعاده است، چون تفاوت بين فروش سازماني و فروش كوچك را مشخص ميكند. اشتباهي كه هماكنون متأسفانه در بازار ايران رخ داده و عملاً سبب شده كه نيروهاي فروش، كارآمدي خود را از دست بدهند.
فيلم آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد
"تازهترين رويكرد در مديريت منابع انساني" موضوع فيلم اين شمارهي نشريه است كه در صفحات 70 و 71 بخشهايي از اين فيلم تشريح شده است.
ديويد اسميت يك پرسش ساده در اين فيلم مطرح ميكند و مديران شركتها را به چالش بيشتر فرا ميخواند. اسميت ميگويد: "اگر پرورش استعدادها" اصليترين هدف شركتها باشد، مديران ناگزيرند فضاي كاري را بهگونهاي مهيا كنند كه هر "كارمند" اين احساس را داشته باشد كه محيط كار دربست در اختيار او قرار دارد؛ با همان سليقهها و انتظاراتي كه دارد. پرسش و چالش در اينجاست: شركتها چگونه ميتوانند چنين وضعيت و شرايطي را براي كاركنانشان تحقق بخشند؟
فيلم آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد ضميمه است به زبان فارسي با زيرنويس انگليسي. فيلم براي مشتركان رايگان است، اما علاقهمندان براي خريد اين فيلم ميتوانند با شماره تلفن 71 و 66408251 (021) تماس بگيرند.
همكاران اين شماره: دكتر عبدالحميد ابراهيمي، زهرا جورابلو، علي خادم، محسن احمدي، دكتر سيداحسان گلپرور، حميد كلامي، مژگان احساني، حميدرضا رادماننژاد، محمد براتينيا، فاطمه شيرازي، نويد نديمي، اميرحسين الماسي، ابراهيم زارعپور، سعيد خيرآبادي.
همكاران ويژه اين شماره: پروفسور مسعود حيدري، دكتر مارتين گالسيان (دانشگاه امريكايي ارمنستان)
گفتوگو با استادان و مديران خارجي تبليغات و بازاريابي (اين شماره): پروفسور رونالد راست (استاد ممتاز بازاريابي دانشكدهي كسبوكار رونالد اسميت)، كلاديا كادنا (مدير منابع انساني شركت هواپيمايي مالزي)، تامارا اينگرام، تارون راي، مت ايستوود (مديران آژانس تبليغاتيJWT).
گفتوگو با استادان دانشگاه و استادان بازار (اين شماره): دكتر سعيد شهبازمرادي، دكتر حسين صفرزاده، دكتر بيبيمرجان فياضي، علي بابايي، اميرعلي آقاياري، بابك مرواني
با تشكر از: استاد سينا قربانلو، دكتر حميدرضا ايراني، دكتر رضا اكبرياصل، دكتر محمدعلي عبدالوند، دكتر شهباز برآهويي، دكتر شهرزاد چيتساز، دكتر فرشاد تجّاري، دكتر حميد قاسمي، دكتر محمدعلي قره، دكتر سارا كشكر، دكتر كامبيز حيدرزاده، دكتر بهرام خيري، ابراهيم زارعپور، دكتر امين اسداللهي، دكتر فريز طاهريكيا.
با تشكر از: مركز مطالعات بازاريابي ايران، شركت نوروبيز، فروشگاه انتشارات بازاريابي.
با تشكر از ناشران بازاريابي: مبلغان، افرند، سيته، مهرباننشر، رسا، دفتر پژوهشهاي فرهنگي، لوح فكر، نسل روشن، بازاريابي.
شایستهی یادآوری است برای سفارش آگهی، خرید یا اشتراک مجله توسعه مهندسی بازار میتوانید به نشانی www.marketingshop.ir مراجعه کنید یا با شماره تلفنهای 66475273(021) و 66477016 (021) تماس بگیرید.