چرا باید در دوره توسعه بازار و مدیریت بازاریابی شرکت کنیم؟
از آنجا كه شرکتها همواره محصولات جديدي را معرفي ميكنند، به دنبال آن انواع معاملات جديدي را نيز ارائه ميدهند كه منجر به قراردادهاي همكاري جديدي ميشوند؛ در واقع ميتوان گفت، ارتباطات دنياي كسبوكار همواره در حال تغيير و تحول است.
از اين روي براي كمك به تسهيل ارتباطات كسبوكار و ايجاد روابط جديد، شرکتها به مديران توسعه بازار نياز پيدا ميكنند.مديران توسعه بازار براي تضمين موفقيت آينده شركت بايد ارتباط خود را با توزيعكنندگان، مشتريان و افراد گروه فروش شركت حفظ كنند و تمركز اصلي كار خود را به مديريت ارتباطات بين بخشها، گروهها و افراد گوناگوني كه با آنها در ارتباط هستند، معطوف كنند.يك مدير توسعه بازار با ورود به مسائل و نگرانيهاي همكاران خود، قطعا نقش بسزايي را در كاهش مشكلات آنها بازي ميكند. به اين معنا كه آنها در فرآيند مذاكرات كسبوكار با پشتوانه قوي از تحقيقات دقيق و اطلاعات مالي كافي و محركهاي صنعتي كه شركت در آن فعاليت ميكند، وارد جلسات بحث و گفتوگو و مذاكرات ميشوند و براي به دست آوردن اين مطالعات، آنها باید در شناخت سمت و سوي صنايع هدف خود بهروز باشند. بنابراين آنها بايد مقالات مربوط به صنعت خود را مطالعه كنند، در رويدادهاي مرتبط با آن صنعت شركت و تحقيق كنند كه شرکتهاي رقيب چه كارهايي انجام ميدهند و چگونه ميتوان آن خدمات را بهتر از رقبا انجام داد.مطالعه مداوم صنايع براي اين مديران اين فرصت را فراهم ميكند كه قادر باشند طبقهبنديهاي جديد بازار و بازارهاي ناشناخته خاص را شناسايي كنند و براي ورود به اين بازارها برنامهريزيهاي لازم را انجام دهند. بيشتر زمان مديران توسعه بازار به جلسات و مذاكرات مرتبط با كسبوكار شركت ميگذرد كه آنها را ملزم ميكند همواره از مهارتهاي تحليلي و تحقيقاتي قوي برخوردار باشند و اين مهم آنها را به عضوي باارزش از هر گروه كسبوكار تبديل ميكند.
وظايف مدير توسعه بازار
همانطور كه گفته شد، مدير توسعه بازار نقشي اساسي در ايجاد تغيير و تحولات آينده كسبوكار شرکتها بازي ميكند. در ادامه بهطور خلاصه به شرح وظايف كليدي يك مدير توسعه بازار ميپردازيم كه شامل موارد زير ميشوند:
* برنامهريزي و پيادهسازي استراتژي توسعه بازار براي مشتريان جديد و برقراري ارتباط با مديران شرکتهاي تامينكننده خدمات مورد نياز در زنجيره ارزش كسبوكار شركت.
* نظارت و رهبري پروژههاي توسعه بازار شركت.
* تجزيه و تحليل بازار براي شناخت فضاي رشد جديد. تحليل جذابيتها، نيازها و فرصتهاي بازار براي ايجاد ارزشهاي جديد براي مشتريان و ارائه راهكارهاي موثر در اين راستا.
* گسترش فرصتهاي جديد در كسبوكار، تجاري كردن آنها و افزايش سود حاصل از رشد كسبوكار جديد.
* تبديل ارزشهايي كه كاربرد محصولات و تجربه خدمات شركت به مشتري ارائه ميدهد، به اطلاعات كاربردي براي گروه تبليغاتي شركت بهمنظور تعيين استراتژيهاي جديد ارائه كالا و خدمات.
استراتژي توسعه بازار چيست؟
توسعه بازار يكي از استراتژيهاي رشد شركت است كه بازارهاي جديدي را براي محصولات و خدمات فعلي شناسايي كرده و توسعه ميدهد. استراتژي توسعه بازار، مشتريان بالقوه جديد را در بازارهاي جديد و غيرمشتريان را در بازار هدف كنوني، هدف خود قرار ميدهد. در واقع استراتژي توسعه بازار شامل گسترش بازار بالقوه در ميان كاربران جديد ميشود.
اين كاربران جديد ميتوانند در بخشهاي جغرافيايي جديد، در گروههاي اجتماعي جديد، در گروههاي روانشناختي جديد و در بخشهاي صنعتي جديد در نظر گرفته شوند و مشتريان نيز به چهار گروه مشتريان موجود، مشتريان رقبا، غيرمشتريان و بخشبنديهاي جديد مشتريان تقسيمبندي ميشوند.
به علاوه استراتژي توسعه بازار ميتواند نوعي روش استفاده جديد از يك محصول يا خدمت را نيز در بر گيرد.
تجربه شكست، اهميت نقش مدير توسعه بازار
اهميت نقش مدير توسعه بازار به شناخت كافي از بازار هدف منوط ميشود، به نحوي كه در پيادهسازي برنامه توسعه بازار موفقيت حاصل شود. اما به تجربه ميتوان گفت كه هميشه هم اين رويكرد موفقيتآميز نبوده است. بياييد اين بار جنبههاي تهديدآميز اتخاذ استراتژي توسعه بازار را بررسي كنيم. در حقيقت خطري كه شركت را در اتخاذ اين استراتژي تهديد ميكند، خطر شكست در اثر عدم شناخت كافي از خصوصيات بازار هدف است. يكي از بارزترين نمونههاي اين شكستها را كه حياتي بودن نقش خدمات يك مدير توسعه بازار را براي شركت پررنگتر ميكند، ميتوان در بخشبنديهاي جغرافيايي و عدم درك كافي از فرهنگ ملل مختلف پيدا كرد. مثلا كشور ژاپن داراي فرهنگ بسيار غني و منحصربهفردي است، بهطوريكه شناخت خصوصيات اين فرهنگ خاص نياز به مطالعه دقيقتري دارد. در اين راستا حتي شرکتهاي بزرگ و باسابقه نيز تجربه شكست در بهكارگيري اين استراتژي را در ژاپن داشتهاند. براي مثال آفيس مكس كه يك شركت آمريكايي تامينكننده در زمينه خدمات و محصولات دفتر كار است، زماني كه تصميم به اتخاذ اين استراتژي در ژاپن گرفت، شروع به ايجاد فروشگاههاي بسيار بزرگي در ژاپن كرد كه همواره در آمريكا بسيار موفق بودهاند. غافل از اينكه اين كار در بازار ژاپن يك اشتباه بود؛ چرا كه مصرفكنندگان ژاپني تمايل زيادي به خريد كردن از فروشگاههاي بسيار بزرگ به سبك آمريكايي نداشتند. اگرچه آفيسمكس بازار هدف آمريكا را بهخوبي شناخته بود، اما در شناخت مصرفكنندگان ژاپني ناموفق بوده است.مثالهاي بسياري در اين زمينه وجود دارد و ميتوان به وضوح مشاهده كرد كه حتي شرکتهاي خيلي بزرگ نيز ممكن است در اتخاذ استراتژي توسعه بازار دچار مشكلات جدي شوند و اين امر باعث ميشود كه نقش يك مدير توسعه بازار در شرکتها از اهميت بالايي برخوردار باشد.از تجربه شكست شرکتهاي معتبر نتيجه ميگيريم شرکتها همواره نياز به سازماندهي بيشتر در پيشبرد اهداف توسعه بازار دارند. در نتيجه يك مدير توسعه بازار باید قبل از پيادهسازي استراتژي توسعه بازار، سه پرسش كليدي زير را مطرح كرده و با پشتوانه علمي و شناخت كافي از خصوصيات بازار هدف مورد نظر، پاسخي منطقي ارائه دهد:
1ـ آيا اين استراتژي سودمند خواهد بود؟
2ـ آيا نياز به معرفي محصولات جديد يا تغييريافته است؟
3ـ آيا درباره مشتريان هدف و كانالهاي فروش به اندازه كافي تحقيق شده است؟
ضمنا به اطلاع همراهان ارجمندمان در آموزشگاه بازارسازان میرسانیم، آموزشگاه بازارسازان چهاردهمین دوره جامع مدیریت بازاریابی و توسعه بازار با نگرش بازار ایران را از اول تیر ماه 96 آغاز خواهد کرد.
این دوره با تدریس جمعی از برجسته ترین اساتید بازاریابی و ارائه مدرک رسمی بین المللی زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای برگزار میگردد.
برای ثبت نام از همین امروز با ما تماس بگیرید
02166028401-4
رزرو آنلاین
https://evnd.co/TaMuU