وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

نکات ضروری برای آموزش فروش 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

نکات ضروری برای آموزش فروش

نکات ضروری برای آموزش فروش
موفقیت یک تیم فروش، حاصل جمع موفقیت تک‌تک اعضای آن می‌باشد. یک نفر به تنهایی نمی‌تواند از پس همه کارها برآید. این مدیر فروش است که با مدیریت صحیح بهره‌وری تیم فروش را بالا برده و کارآیی اعضاء را در بالاترین حد ممکن حفظ می‌کند. مدیر فروشی که خوب مدیریت کردن را تمرین می‌کند حتی در شرایط سخت نیز می‌تواند از پس کارها برآید. وقتی که مدیر فروش اطلاعات، آموزش‌ها و انگیزه لازم برای تیم فروش را فراهم کند تیم فروش نیز به سمت فتح قله‌های موفقیت حرکت می‌کند. در اینجا شش نکته ضروری برای یک آموزش موفق به تیم فروش را بررسی می‌کنیم.

1. هدفمند باشید
برای حفظ بهره‌‌وری و ارتباط با مشتریان دانستن این نکته ضروری است که به تیم فروش خود آموزش دهیدکه چگونه بر روی یک ارتباط بلندمدت با مشتریان تا زمانی که به اهدافی تعیین شده برسند متمرکز شوند. به وسیله برنامه‌های پویای هفتگی، ماهیانه و یا فصلی به تک‌تک اعضای تیم فروش خود کمک کنید تا یک برنامه فروش بلندمدت را توسعه دهد. سپس می‌توانید به منظور بالا بردن بهره‌وری آنها گروه‌های دو به دو برای تمرین فروشندگی تشکیل داده تا سؤالات و پاسخ‌های ایشان را پاسخ دهید.

2. راجع به اهداف تیم صحبت کنید
اعضای تیم فروش شما نیاز دارند تا برای خود هدف مشخصی داشته باشند اما ذکر این نکته ضروری است که آنها باید به این موضوع واقف باشند که اهداف‌شان تا چه اندازه در راستای اهداف تعیین شده برای سازمان قرار دارد. بنابراین برای تیم فروش خود اهدافی روشن در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که آنها درباره همراستا بودن این اهداف با چشم‌انداز سازمان توجیه شده اند. همچنین اطمینان حاصل کنید که تک تک اعضای تیم متوجه شده‌اند که چگونه می‌توانند در موفقیت تیم و سازمان نقش ایفا کنند.

3. تمام تیم فروش باید در مقابل اهداف مسئولیت داشته و پاسخگو باشند
شما هرگز نباید با زبان تهدید‌ تیم فروش را متوجه این موضوع کنید که آنها در قبال سازمان، اهداف آن، مدیر و یکدیگر مسئول هستند بلکه باید با خاطرنشان کردن اهمیت آنها برای تیم و سازمان به آنها انگیزه داد تا بیشترین تلاش را انجام دهند. به آنها بگویید که به کارشان ایمان دارید تا با انگیزه بیشتری برای سازمان کار کنند. همچنین فعالیت آنها را به صورت هفتگی زیرنظر بگیرید تا بتوانید از میزان پیشرفت آنها آگاه شوید. 

4. پشتیبان تیم فروش خود باشید
تمام تلاش تیم فروش در راستای رسیدن به اهداف تیم و سازمان است اما نباید فراموش کنید که شما نیز عضو مهمی از همین تیم هستید. شما نمی‌توانید به جای فروشندگان با مشتریان تماس بگیرید اما در عوض می‌توانید با پشتیبانی و راهنمایی تیم خود کاری کنید که شانس آنها برای رسیدن به موفقیت افزایش یابد. به تیم فروش خود اطمینان دهید که هوای آنها را دارید و همیشه برای کمک به آنها در دسترس هستید. اگر از تیم فروش خود انتظار دارید که در مقابل اهداف تعیین شده مسئولیت‌پذیر باشند خود نیز باید در مقابل کمک به آنها احساس مسئولیت کنید. 

5. به صحبت‌های تیم خود گوش دهید
زمانی که یکی از اعضای تیم فروش برای رفع مشکل و یا یافتن پاسخ یک پرسش به شما مراجعه می کند قبل از آنکه به او راهکاری پیشنهاد دهید به طور کامل به صحبت‌های او گوش دهید. وجود یک ارتباط راحت بین شما و اعضای تیم فروش عملکرد کل تیم حتی خود شما را ارتقاء می‌دهد. همچنین تیم شما زمانی که ببیند شما به آنها احترام متقابل می‌گذارید بیشتر و بهتر پذیرای صحبت‌های شما خواهد بود.

6. مسیر پیشرفت را مشخص کرده و همه اعضای تیم را در آن شریک کنید
همیشه دیدن نتیجه‌ای که محصول سخت کار کردن است یک محرک انگیزشی به حساب می‌آید بنابراین تیم خود را نیز در پیشرفت حاصل شده سهیم کنید. خلاق باشید! یک روش پذیرفته‌شده برای ثبت و نمایش نتایج تیم فروش و سایر معیارهای قابل‌اندازه‌گیری موفقیت آن طراحی کنید. زمانی هم که معیاری که به طور کامل قابل اندازه گیری باشد در دسترس ندارید می‌توانید تیم خود را از ایرادات کارشان آگاه کرده سپس درباره حل این مشکلات با هم به گفت‌وگو بپردازید. این کار به شکل قابل توجهی عملکرد شما را بهبود می‌بخشد.
زمانی که اعضای تیم فروش شما با تمام وجود کار کنند کل تیم می‌تواند پیشرفت کند و نتیجه این پیشرفت جذب مشتریان یکی پس از دیگری است.

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.