وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

18 نکته برای شبکه سازی و جذب مشتری بیشتر (بخش اول) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

18 نکته برای شبکه سازی و جذب مشتری بیشتر (بخش اول)

اگر به دنبال تحول بنیادین در میزان فروش خودمان باشیم، میتوانیم از کمک دوستانمان بهره ببریم. در واقع هرچه ارتباطات و تماسهای بیشتری داشته باشیم میتوانیم کمک بیشتری هم دریافت کنیم. شبکه سازی اثربخش میتواند پای مشتریان بیشتری را به کار و کسبتان باز کند و به همین ترتیب فرصتهای بیشتر و اطلاعات سودمند و منابع بیشتری نیز نصیبتان میشود که همگی این عوامل در نهایت روی میزان فروش اثرگذار هستند. ۱۸ نکته ساده و کاربردی که در ادامه میخوانیم در راستای تحقق اهداف شبکه سازی هستند:

نگرش و عمل

یک نگرش برنده ایجاد و آن را به دیگران منتقل کنید

اگر انسانی مثبت و دلسوز و مشتاق هستید، مردم از بودن در کنار شما لذت خواهند برد. یک نگرش خوب همچنین موجب انگیزش ما شده و باعث میشود که سایرین نیز در این اشتیاق با ما سهیم شوند. اگر مشتری ها و همکاران، ما را به عنوان فردی دلسوز و مثبت گرا شناخته و بیشتر از توصیه ها و مشورتهایمان بهره خواهند گرفت و ما را به دیگران نیز توصیه خواهند کرد.

فعالانه در گروهها و انجمنها شراکت کنید

به منظور شبکه سازی اثربخش نباید به پرداخت حق عضویت سالانه در انجمنها و ثبت نام صرف در مجامع تخصصی اکتفا کرد بلکه در عوض ضروری است که فلسفه حضور را جدی گرفته و در محافل گوناگون از جمله گردهمایی ها شرکت کنید. نشان دهید که میخواهید وقت بگذارید و در امور گروه سهیم شوید. شراکت فعال شما میتواند شما را در نقش یک رهبر فکری بازار جا بیندازد.

به دیگر افراد در شبکه خود خدمت کنید

بجای آنکه چشم انتظار خدمات سایرین باشید، از خود سوال کنید که شما چه خدمتی میتوانید به هم چراغی های خود کنید.اراده کمک رسانی میتواند در اراده دیگران به کمک به شما اثرگذار باشد. در واقع این معادله ای دوجانبه و دوسر سود است. زمانی که برای دیگران قدمی برمیدارید آنها نیز در کمک به شما تردید نخواهند کرد.

معرفی و ارجاع

اگر کسی را به دیگری ارجاع میدهید، اطمینان یابید که او نام شما را به عنوان ارجاع دهنده به زبان بیاورد

شفاف و صریح باشید. مثلا بگویید: با اقای... تماس بگیرید و لطفا بگویید که من شما را معرفی کرده ام.

هر کسی را ارجاع ندهید

به زمان خود و دیگران با انتخاب گزینشی احترام بگذارید. اگر فردی واقعا میتواند به همکار شما کمک کند، او را به ایشان معرفی کنید. کیفیت موارد ارجاعی اهمیت بیشتری به نسبت تعداد آن دارد.

ارتباطات

نام خود را برجسته کنید

اگر میخواهید در ذهن افراد باشید، نامتان را در مقابل آنها قرار دهید. مطمئن باشید که خود-ترویجی ایجاد ارزش میکند. میتوانید به کمک محتوای مرتبط با تخصص خودتان و درج آن در شبکه های تخصصی نظیر لینکدین نام خود را بیشتر سر زبانها بیندازید.

دقیق گوش کنید

از سوالات باز  به منظور جذب دیگران به شروع مکالمه و برقراری دیالوگ کمک بگیرید.علاقه خود به شغل و تخصص و موارد مورد علاقه طرف مقابل را ابراز کنید.توجه به دیگران موجب میشود که آنها ما را به عنوان فردی صمیمی و قابل اعتماد بشناسند.هچنین هرچه بیشتر و فعالانه تر گوش کنید، چیزهای بیشتری درخصوص مخاطبان خود یاد میگیرید و نیازهای واقعی آنها را شناسایی و و میتوانید تغییرات بازار را به سرعت رصد کنید.

به کمک تماس تلفنی ایجاد همدلی کنید

زمانی که از همدلی صحبت می‌کنیم منظورمان این است که بتوانیم با کفش‌های دیگری قدم بزنیم، با عینک او به دنیا نگاه کنیم و خلاصه تا حد ممکن خودمان را جای طرف مقابل بگذاریم. چرا که هرکسی منطق خودش را دارد حتی کسی که شما منطقش را نمی‌فهمید و می‌گوید منطق ندارد. در اصلامپاتی به معنای درک احساسات دیگران وهمدلی و همدردی با آنها قدرتمندترین ابزار یک شرکت خلاق است.

از طرفی میتوانید تنها به کمک ابزار قدیمی و موثر تلفن و برقراری تماسهای دوستانه و احوال پرسیهای معمول تلفنی سراغ همکاران خود در شبکه ارتباطی تان را بگیرید. از آنها درخصوص اوضاع کاری، خانوادگی و یا حتی موضوعاتی مثل عملکرد تیم ورزشی محبوبشان و خلاصه هر آنچه که به آن علاقه دارند سوال کنید. تماسهای خود را به تماسهای کاری و تجاری محدود نکنید. کافی است تنها چند دقیقه از روز و اندکی هزینه صرف تماسهای تلفنی کنید اما نتیجه این کار در موفقیتهای آتی شما فوق العاده اثرگذار خواهد بود.

ازفرصت دیدارهای هر روزه بهره برداری کنید

برای شبکه سازی نیازی نیست در محل کارتان باشید. این فرصتهای ارتباطی در هرجایی از جمله پروازها، سیمنارها، وسایل حمل و نقل، باشگاهها و یا حتی فروشگاهها انتظار شما را میکشند. هرکجا که حضور دارید نگاهی دقیق به افراد دور و برتان بیندازید و مترصد فرصتها برای برقراری ارتباطات سازنده و سوداور باشید.

ادامه این یادداشت را فردا بخوانید

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.