وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

4 روش ساده برای تولید ثروت به کمک استراتژی  قیمت گذاری 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

4 روش ساده برای تولید ثروت به کمک استراتژی قیمت گذاری

  1. فیلیپ کاتلر هدف نهایی و غایی تمام سازمان ها را سودآوری می داند. در واقع همه صاحبان مشاغل با هدف سودآوری وارد گود رقابت و دنیای تجارت می شوند. بنابراین باید تولید سود کنید؛ در غیر این صورت شایسته فعالیت در دنیای کاروکسب نیستید.با این وجود علیرغم این قانون روشن؛ برخی کسبه و صاحبان مشاغل راه را گم کرده و در دام مشغولیتهای ناشی از اداره کارو کسب خود می افتند و تنها محرک آنها شاید صدای بی امان پیامک سودهای خرد و پولهای ناچیزی است که به دفعات به حسابشان واریز می شود.

آنها دچار این تفکر اشتباه هستند که فروش یعنی پول درآوردن؛ اما چه مقدار پول درآوردن معنای فروش را می دهد؟
آنها از این امر غافل هستند که آیا میزان درآمدهایشان کفاف هزینه ها را می دهد و می تواند برای ایشان سودآوری به ارمغان بیاورد یا تنها در بهترین حالت این درآمدها، هزینه های صورت گرفته را پوشش میدهد؟
پس به هر قیمتی نفروشید. فروشی که سالم و موثر نباشد و تنها با توسل به تخفیف های بی جا حاصل می شود، حاتم بخشی و ضرر است. اگر می خواهید فروشنده ی ثروتمندی باشید، نکات ساده اما کاربردی زیر را بخوانید:
1-    با هدف سودآوری قیمت گذاری کنید
طبیعی است که بخواهید سری از سرها درآورید و از رقبای تان پیش افتید؛ اما برای رسیدن به این جایگاه نیازی به زیرفروشی و تعیین قیمت های کذایی و پایین نیست. این کار تنها جیب تان را خالی می کند و به میزان بدهی هایتان می افزاید. وانگهی چنین راهبردی از ارزش ادراک شده شما می کاهد و این تلقی را به وجود می آورد که تنها جاذبه ی شما قیمت های پایین است. این گونه به مجرد آن که یک مشتری جایگزین ارزان تری پیدا کند؛ بی خداحافظی و به ناگهان از اتوبوس سازمان شما پیاده خواهد شد. اما اگر می خواهید ثروت بیشتری تولید کنید ناگریز به بهبود و ارتقای روش قیمت گذاری خود هستید. قیمت هایتان را بار دیگر ارزیابی کرده و نقاط شکست را شناسایی کنید. در مرحله بعد قیمت های رقبایتان را برانداز کنید. حالا بسته به هدف خود و البته شرایط بازار هدف، قیمت های جدید تعیین کنید. از این که بالاترین قیمت در بازار از آن شما باشد واهمه نداشته باشید و اگر دریافتید که به اندازه کافی قیمت هایتان مناسب نیست؛ کافی است قیمت ها را افزایش دهید.
اما این نکته را به خاطر داشته باشید که تنها در صورتی می توانید به شکل موفقیت آمیزی قیمت ها را بالا ببرید که ارزش محصولات و خدمات شما، قیمت آن را توجیه کند.
2-    روی محصولات قهرمان خود مانور بیشتری بدهید.
اگر در سبد تولیدات خود محصولات و خدمات متنوع و متفاوتی دارید؛ بنابراین فرصت های سودآوری متفاوتی نیز پیش رویتان قرار خواهد داشت. زمانی که حاشیه تفاوت میان محصولات خود را بدانید؛ می دانید که کدام یک از محصولاتتان بیشترین سودآوری را برایتان به ارمغان می آورد.
آنگاه می توانید با مانور بیشتر روی این قبیل محصولات قهرمان و گاوهای شیرده، حاشیه سود خود را تکانی اساسی بدهید.
آیا محصولی با قیمت پایین دارید که حاشیه سود بالایی داشته باشد؟ حالا باید اقدامات ترویجی خود را متمرکز بر این محصول کنید. در واقع طبق اصل 20/80 ،‌بیست درصد از محصولات هستند که موجب 80 درصد سودآوری می شوند.
3-    تاریخ انقضای تخفیف دادن سررسیده است.
تخفیف قائل شدن از نقطه نظر بازاریابی زمانی توجیه دارد که با شرایط سخت بازار و رکود و با انبارهای پر، دست و پنجه نرم می کنیم. شما به کمک این راهبرد سعی می کنید مشتریان جدیدی جذب کنید که ممکن است قبلا هرگز محصولات تان را تجربه نکرده باشند وشاید تخفیف ، مشوقی به این منظور باشد.
گرچه این راهکار می تواند هوشمندانه به نظر برسد؛ اما تخفیف دادن در بلندمدت می تواند به طرقی اساس کاروکسب را سست کند:
•    شما خریداران را عادت می دهید که تنها زمانی که برای محصول مورد نظرشان تخفیف قائل می شویم؛ اقدام به خرید کنند.
•    شما بر اساس قیمت ارائه شده، ارزش ادارکی مشتری از محصولات و برند خود را کم می کنید. هیچ چیز به اندازه تخفیف از ارزش یک محصول نمی کاهد.
•    شما اعتماد مشتریان را از دست می دهید. ارائه تخفیف می تواند وجهه و کیفیت محصولات شما و هم چنین ماهیت برندتان را مورد تردید قرار دهد. به طور مثال بوتیک های لباس فروشی عموما به غلط در ابتدا قیمتی پرت می دهند و ممکن است به مرور و در اثر چانه زدن مشتری تا چندصد هزارتومان از قیمت  تعیین شده اولیه پایین بیایند. این اقدام چنین برداشتی را در ذهن مشتری به وجود می آورد که شرکت مربوطه فاقد صداقت لازم است و با وجود تخفیف زیاد، باز قیمت واقعی نیست. به محصول یا خدمت خود اطمینان داشته باشید و بدانید که چگونه برای مشتری هدف تان ارزش آفرینی می کند. سپس بر این اساس آن را قیمت گذاری کرده و به فروش رسانید.
4-    از شر چربی های اضافه در کاروکسب خود خلاص شوید.
آیا می دانید که چه میزان از موجودی شما به کندی  از انبار خارج شده وبه سختی فروش می رود؟
آیا در میان نیروهای شاغل در شرکت تان، افرادی هستند که فاقد کارآیی لازم باشند؟زمانی که بتوانید اقلام کندفروش (اعم از اشخاص یا محصولات) را از چرخه سازمان تان حذف کنید. سرمایه ناشی از آن در شرکت جاری شده و بر چابکی سازمان افزوده می شود.
در مواجهه با کارکنان ناکارآمد نیز؛ فرهنگ سازمانی خود را به منظور درک و شناسایی چرایی ایجاد بطالت اجتماعی و عدم بهره وری در محیط کار ارزیابی و آسیب شناسی کنید و عوامل نابسامان را حذف کنید. در پیش گرفتن این راهکارها در نهایت موجب سودآوری بیشتر سازمان خواهد شد.


برگرفته از منبع زیر:
https://www.entrepreneur.com/article/279359

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.