وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

تازه کاران دنیای تجارت چگونه قیمت گذاری کنند؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تازه کاران دنیای تجارت چگونه قیمت گذاری کنند؟

قیمت گذاری محصولات و خدمات، یکی از دشوارترین تصمیم گیری ها در شروع یک کاروکسب نوپا است. بنگاه های اقتصادی به این امر واقف هستند که قیمت گذاری صحیح، کلید جلب نظر مشتری در بازار فرا رقابتی است. نه تنها بسیاری از سازمانها و شرکتهای تازه کار بر اساس اطلاعات محدود در خصوص طرحهای قیمت گذاری رقبا عمل می کنند، بلکه آنها هم چنین فاقد تجربه لازم برای پیش بینی رفتار مصرف کنندگان در خصوص بهای محصولات هستند.
در این بین یادگیری از متخصصین، به صاحبان تجارتهای نوپا کمک می کند تا با موفقیت با مشتریان خود ارتباط بگیرند. در ادامه تعدادی از تکنیکهای مورد استفاده ی متخصصین بازار در تعیین بهینه ی قیمت مرور می شود. با ما همراه باشید:
1-    دسترس پذیری را به خاطر داشته باشید.
هتل ها و ایرلاین ها به دلیل قیمت های فزاینده و همواره رو به رشد خود مورد انتقاد هستند.  درواقع دسترس پذیری و موجودیت، یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت  در چنین صنایعی است، تمام تلاش دست اندرکاران این صنایع تکمیل خلاهای موجود بدون از دست دادن سودآوری است. قیمت گذاری بر اساس دسترس پذیری یکی از تاکتیک هایی است که می تواند مورد استفاده ی سایر صنایع و فعالین کاروکسب نیز قرار گیرد.
به طور مثال یکی از منافع قیمت گذاری در صنایع خطوط هوایی؛ آگاهی مصرف کنندگان در این بخش است. مسافران در گذر زمان آموخته اند که تا حد امکان به منظور رزرو بلیت با بهترین قیمت؛ در اسرع وقت و زودتر از موعد اقدام به خرید کنند چرا که قیمت ها در این بخش به صورت شناور است. این راهکار به خطوط هوایی اجازه می دهد تا در اسرع وقت صندلی های خالی را پرکرده و باقی مانده ی صندلی ها را بصورت لحظه آخری و با قیمتهای به مراتب بالاتر به مسافرینی از قبیل متخصصین تجاری بفروشند.
مشتری ها هم چنین می دانند که می توانند در روزهای کم تردد و یا ماههایی که در آن حجم سفرها پایین است؛ با قیمت های بهتری بلیت تهیه کنند. به همین ترتیب و البته به شرط رعایت کلیه ضوابط و جوانب، شرکت ها می توانند با کاهش قیمت محصولات خود در ایام کم فروش (مثل فروش البسه زمستانی در فصول گرم سال) پاخور فروشگاهای خود در فضای فیزیکی و مجازی را ارتقا دهند.
2-    در مورد بازار تحقیق کنید.
تحقیقات بازاریابی و رصد بازار یکی از روشهایی است که به کمک آن می توان اطلاعات ارزشمندی در خصوص قیمت گذاری بهینه کسب کرد. اما اتکای بیش از حد به هوشمندی رقابتی و اطلاعات رقبا در زمینه تعیین بهای محصولات، می تواند گمراه کننده باشد.
به عنوان مثال اگر قصد دارید  اقلام جدیدی وارد بازار کنید؛ داده های رقابتی تنها تصویری کلی از شیوه قیمت گذاری محصولات مشابه توسط رقبا در اختیار خواهد گذاشت. تحقیقات بازار یکی از روشهای قابل اتکا در بررسی کشش بازار در مقابل قیمت های پیشنهادی است. روشهای تحقیقات کمی و کیفی می توانند در تعیین قیمت مطلوب محصولات از دیدگاه مشتریان بالقوه کارآمد باشند. این می تواند به منزله ی بازخوردی از شیوه ی قیمت گذاری، قبل از لانچ و معرفی محصولات به بازار باشد.
بعلاوه قیمت‌گذاری بر مبنای ارزش مورد تصور یکی از روشهای کارآمد قیمت گذاری است که بوسیله انجام تحقیقات بازاریابی محقق میشود. در این روش، قیمت‌گذاری بر مبنای پنداشت خریداران در مورد ارزش محصول و نه بر پایه بهای تمام شده آن صورت می‌گیرد. سپس با استفاده از سایر اجزای تشکیل دهنده آمیزه بازاریابی، مانند تبلیغات، تلاش می‌شود تا بر ارزش مورد تصور در ذهن مشتریان افزوده شود. در بکارگیری این روش برای محصولات جدید نیاز به تحقیقات بازار است.
3-    حساب هزینه ها را داشته باشید.
یکی از اشتباهاتی که گریبانگیر بسیاری از کاروکسب های نوپا است؛ عدم دقت آنها در محاسبه ی بهای تمام شده و در واقع سرجمع هزینه ارائه محصول از قبل از ساخت تا عرضه است. عموما شرکت های کم تجربه، بدون در نظرگرفتن هزینه هایی از قبیل حمل و نقل و جابه جایی ؛ انبارداری و نگهداری؛ بیمه مسئولیت ؛ بازاریابی ،و...اقدام به محاسبه ی هزینه ی تمام شده محصولات می کنند. حال آن که این هزینه های از قلم افتاده می تواند شدیدا به سودآوری سازمان لطمه وارد کند.
به منظور دستیابی به بهترین نتایج، صاحبان مشاغل می بایست به دقت و قبل از شروع به عرضه محصول اقدام به بودجه ریزی کنند. وانگهی در صورت امکان به منظور محاسبه ی کلیه ی هزینه های تولید و ورود محصول به بازار، از کمک مشاوران زبده و اصلح استفاده کنید. متخصصین امور مالی و حسابداری و هم چنین مشاورین امور کاروکسب می توانند هزینه های از قلم افتاده را لحاظ کرده و جلوی ضرر را بگیرند. به یاد داشته باشید قیمت گذاری کالا یا خدمات به این سادگی (هزینه تمام شده به اضافه سود مطلوب) نیست. بلکه باید با توجه به نوع کار و کسب، وضعیت بازار، مخاطب و عوامل مختلف دیگر، و علی الخصوص نظر مشاوران اقدام به تعیین قیمت نمود.
به تمامی کاروکسب های جوان توصیه می کنم که به منظور قیمت گذاری درست از کمک تحقیقات بازار و همچنین یاری مشاوران متخصص کمک بگیرند؛ چرا که همین اقدامات به ظاهر ساده؛ نتایج کاملا متفاوتی را رقم خواهد زد. هم چنین هوشمندی رقابتی؛ رصدگری بازار و ارزیابی اقدامات رقبا و بررسی میزان استقبال و کشش بازار؛ می تواند به موقعیت گذاری مناسب در راستای تحقق تقاضای مصرف کننده بیانجامد.

منبع: برگرفته از

https://www.entrepreneur.com/article/244426

سبز باشید.

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.