کتاب جستاری در برندینگ شهری منتشر شد
کتاب جستاری در برندینگ شهری به تالیف خلیل جعفر پیشه جدیدترین کتاب انتشارات بازاریابی است که منتشر و به بازار عرضه شده است خواندن این کتاب را به همراهان عزیز پیشنهاد می کنم اینجانب پیشگفتاری نوشته ام که در ادامه آن را می خوانیم.
پيشگفتار
برند با كلمات و استعارههاي مختلفي معرفي شده است، نظير اعتبار، هويت، نام و نشان، آبرو، حيثيت، خوشنامي، نيكنامي، مديريت تجربهي مشتريان و قول ارزشمند، اما با هر يك از اين واژگان بخواهيم برند را معرفي كنيم، به اينجا ميرسيم كه برند حاصل پندار، گفتار، و كردار نيك است و در اثر مرور زمان تصاوير و تجربياتي را در روح و روان مخاطب هدف ميسازد كه آنها بر اين اساس براي ارتباط با آن برند تصميم ميگيرند. خوشبختانه الان در محافل دانشگاهي و كاروكسبي ايران برند را در سطوح مختلف مورد پذيرش قرار دادهاند. براي مثال، برند بنيانگذار يك كاروكسب، برند بنگاه اقتصادي، برند محصول، برند كارفرمايي، برند كاركنان، برند كشور، برند شهر، و حتي برند يك محل نيز معنا و مفهوم يافته است.
برندينگ شهري نيز با هدف جذب افراد، سرمايهگذاران، و ساير ذينفعان در راستاي توسعه و بهبود وضعيت اقتصادي، چند سالي است كه اهميت بيشتريپيدا كرده است. در كشور عزيزمان ايران نيز برند بعضي از شهرها نسبت به شهرهاي ديگر بيشتر جا افتاده است. نظير شهرهاي مذهبي و شهرهايي كه از آثار باستاني چشمگير برخوردار هستند و در نهايت شهرهاي تفريحي نظير شهرهاي ساحلي. اما نكتهي مهم اين است كه آيا براي برندينگ اين شهرها طرح و برنامه و اقدام خاصي صورت گرفته است يا فقط بر اساس آن وجه مذهبي، باستاني يا تفريحي نسبت به شهرهاي ديگر در جذب انسان و در نتيجه جذب درآمد جلوتر افتادهاند؟ به نظر نميآيد كه برندينگ اين شهرها حاصل يك چشمانداز و استراتژي و تاكتيك و تفكيك باشد.
حال اگر متوليان شهرها نظير فرماندار، شهردار، شوراي شهر، انجمنهاي مردمنهاد، و... در قالب يك طرح جامع و با استراتژي مشخص براي برندينگ شهرشان فعاليت كنند و ديد و نگرش جامعيتنگري داشته باشند، ميتوان اميدوار بود كه برندينگ آن شهر با فكر و برنامه پيش ميرود.
به نظرم ميبايست در هر شهري كميتهاي از دستاندركاران ذيربط تشكيل شود و فارغ از يك نمايش كوتاهمدت و هيجاني، در قالب يك برنامهي بلندمدت براي اين مهم اقدام شود. لازم است دستاندركاران آموزش در سطوح مختلف بويژه مدارس براي اين مهم مطلع شوند و خود آموزش ببينند تا اين موضوع در آن شهر نهادينه شود. براي مثال، وقتي كميتهي مربوطه پس از مطالعات جامع و بر اساس پيشينه و چشمانداز به اين نتيجه ميرسند كه استراتژيشان چيست؟ وجه تمايز آن شهر چه هستند؟ كلمهي كليديشان چه بايد باشد؟ رسالتشان چيست؟ شعارشان چه بايد باشد؟ و... خيلي از سؤالات ديگر كه در يك نظام يكپارچه تهيه ميشود، آنگاه ميتوان انتظار داشت كه اين موارد همراه با لزوم و اهميت برند شهري در مدارس، انجمنها، اتحاديهها، و... آموزش داده شده و نهادينه شوند.
مردم بايد مطلع شوند و آگاهي يابند و باور كنند كه برندينگ شهري براي ايشان، خانوادههايشان، فاميلشان و نسلهاي بعديشان منافع اقتصادي و اجتماعي ايجاد ميكند، و سپس همت و عزم ايشان چنان بارور ميشود و به حركت درميآيد كه در تمام سطوح پنداري، گفتاري و كرداري اين را نشان ميدهند.
به نظر شما وقتي در يك شهر مذهبي كه تعداد بسيار زيادي هتل احداث شده، رستوران داير شده، حملونقل گسترش يافته، و... خلاصه كلي اشتغالزايي براي ساكنان آن شهر به وجود آمده، حال مسافران در صف نانوايي با برخورد ساكنان آن شهر مواجه شوند كه شما آمدهايد و آسايش ما را بر هم زدهايد و مجبور هستيم مدت بيشتري در صف بمانيم، يا وقتي مسافري غريب براي يافتن يك نشاني بارها با آدرسدهي اشتباه مواجه ميشود و سپس از مسافران ديگرهم ميشنود كه همين رفتار با آنها هم شده است، به حدي كه متأسفانه كمكم اين در جاهاي ديگر جا ميافتد كه مردم آن شهر مسافران را سر كار ميگذارند، اين معضلات ريشه در چه چيزي دارد؟ اينجاست كه برندينگ شهري اهميت بيشتري مييابد. ريشهي تمام اين رفتارها در عدم اطلاع از برندينگ شهري است.
به همين جهت توصيه ميكنم اين كتاب را كه حاصل تلاشي علمي از سوي آقاي خليل جعفرپيشه است، با دقت بخوانيد. خصوصاً روي سخنم با مسئولان شهري نظير فرماندار، شهردار، و شوراي شهر است؛ پيشنهاد ميكنم هر چه سريعتر و البته با دقت، كميتهي برندينگ شهري خودتان را تشكيل دهيد و با هدايت يك مشاور بازاريابي و برندينگ اصلح، جلسات هدفداري را داشته باشيد و امكانات لازم را در يك برنامهي چندساله براي برندينگ شهرتان بهكار گيريد. در اين مسير حوصله داشته باشيد، اما با مميزي درست فعاليتهايتان را اندازه بگيرد. به مردم شهر در محافل مختلف آموزش داده شود و از رسانههاي شهري براي جا انداختن اين مهم بهره بگيريد.
بايد يادمان باشد كه برند مثل يك سكهي دورو ميماند، يك روي آن بُعد هويتي و محتوايي است و روي ديگر آن بُعد بصري و تصويري است؛ ما براي موفقيت به هر دو بُعد آن احتياج داريم.
سه مورد از شهرهاي آلمان در اين كتاب معرفي شدهاند كه بهعنوان الگوبرداري آگاهانه1 ميتوانند مورد بهرهبرداري قرار گيرند. اميد است اين كتاب و منابع ديگر برندينگ شهري بتواند در راستاي توسعه و اقتصاد پوياتر شهرهاي ايران كه هر يك ظرفيت قابل توجهي دارند، مؤثر افتد. البته ميدانم آموزش و دانايي، بدون مهارت و يادگيري و بهكار بستن، ثمرهاي نخواهد داشت؛ پس اقدام كنيم.
از آقاي جعفرپيشه كه تابهحال چند اثر ترجمهاي ايشان را در انتشارات بازاريابي منتشر كردهايم، بابت تمام زحماتشان در شكلگيري اين اثر تأليفي ارزشمند تشكر ميكنم.
از همكارانم احمد آخوندي، مدير توانا و داناي انتشارات بازاريابي و محسن جاويدمؤيد، سردبير پرتلاش "دوماهنامهي توسعه مهندسي بازار" بابت ويراستاري و تمام مراحل چاپ و نشر كتاب سپاسگزاري ميكنم.
تقاضا ميكنم توصيهها و نظرات خود را براي در نظر گرفتن چاپهاي بعدي كتاب از طرق زير به ما برسانيد:
• سايت شخصي پرويز درگي: www.dargi.ir
• نشاني اينترنتي:info@TMBA.ir
• سايت انتشارات بازاريابي: www.marketingPublisher.ir
• نشاني اينترنتي: info@marketingPublisher.ir
• نشاني انتشارات بازاريابي: تهران، خيابان آزادي (شرق به غرب)، بعد از خوش شمالي، كوچه نمايندگي، پلاك 1، واحد 10
• با شمارهي تلفكس: 66431461(021)
• با شمارهي تلفنهاي: 66423667(021) و 66434055(021)
• با شمارهي تلفن همراه شخصيام: 09121994281
گر بخواهيد در اين يك دم عمر نيك جوياي حقايق باشيد
و به چشم همه نيكان جهان بس برازنده و لايق باشيد
هدفي ناب بيابيد و در راه وصال عالم عامل عاشق باشيد
سبز باشید