رییس دوست داشتنی من
اگر بخت با شما یار بوده و رییسی فوق العاده داشته اید، حتما تایید خواهید کرد که وجود او تا چه میزان در توفیق یک خانواده کاری ضروری است. در واقع، گزارش ۲۰۱۵ موسسهی گالوپ تحت عنوان جایگاه مدیران آمریکایی: توصیه هایی برای رهبران نشان میدهد، ۷۰ درصد تفاوتی که در امتیاز عملکرد و میزان مشارکت کارمندان وجود دارد به کیفیت عملکرد مدیرانشان مربوط می شود.
عبارت، رییس خوب یا مدیر دوست داشتنی اما چندان شفاف نیست. تفاوت میان یک رییس فوق العاده و یک مدیر نه چندان بد، در کجاست؟ در ادامه 10 عادت مشترک روسای دوست داشتنی را مرور میکنیم:
۱. بی غل و غش هستند
جِفری جِی. فاکس بنیانگزار شرکت مشاوره ی مدیریتی Fox & Company، و نویسنده ی کتاب «چطور یک رئیس فوقالعاده شویم: قوانین جذب و حفظ بهترین کارکنان می گوید: رییس های خوب از ظرفیت کارکنانشان استفاده میکنند و حواسشان به اتفاقات اطراف آنها هست. روسای خوب،کارکنانشان را در گفتمانها و گفت و گوهای پیرامون شرکت سهیم کرده و به نظرات ایشان ارزش مینهند. آنها بی پرده و شفاف هستند و همیشه میدانید که جایگاهتان در کنار آنها کجاست.
جی فاکس می افزاید؛ کارمندها از دوپهلو حرف زدن و ابهام بیزار هستند. برای شکستن شایعات و حاکم ساختن فرهنگ شفاف گفتاری و شفاف رفتاری ناچارید تا در رفتار مبهم و دوپهلوی خود تغییراتی بدهید. فقدان شفافیت، بیش از هر عامل دیگر زمینهساز فرسودگی و موفقیتهای ناقص یا شکست است.
۲. به کارمندان خود اعتماد می کنند
به گفته جی فاکس: مدیران خوب علاوه بر آنکه در برقراری ارتباط عملکرد خوبی دارند، بجای توجه صرف به تجربه افراد نسبت به جذب کارمندهای باهوش، صادق و با نگرش من-میتوانم اقدام می کنند و سپس دست آنها را باز میگذارند تا توانایی هایشان را به نمایش بگذارند. اگر افرا مناسب را استخدام کنید، لازم نیست به مدیریت ذره بینی روی بیاورید و نگران انجام شدن کارها باشید.
وی می افزاید: «گاهی یک مدیر مانند یک باغبان ماهر است. او دائما در باغ است و به هرس کاری، از بین بردن علف های هرز، کود دهی، حذف گیاهان مرده، آبیاری و دفع حشرات مزاحم میپردازد.»
۳. اهل شل کن سفت کن نیستند
گزارش فوریه ی ۲۰۱۴ مجله ی Academy of Management Journal حاکی از آن است که افراط و تفریط و بقول قدیمی ها راهبرد شل کن، سفت کن یکی از ویژگیهای مدیران ضعیف بشمار میرود. در حالی که ممکن است بعضی ها گمان برند اگر گاهی اوقات رفتار پسندیده در پیش بگیرند بهتر از این است که همیشه بداخلاقی کنند، اما مطالعات انجام شده نشان میدهد کارمندانی که در محیط هایی کار می کنند که گاهی با آنها خوشرفتاری می شود نسبت به افرادی که در محیط هایی شاغل هستند که دائما منصفانه یا حتی غیرمنصفانه با آنها برخورد می شود، دچار تنشهای روانی بیشتری میشوند.
۴. کار شما را درک میکنند
رابرت آی. ساتن ، استاد علوم مدیریت دانشگاه استنفورد و نویسنده ی کتاب رییس خوب،رییس بد: چطور بهترین باشیم و از بدترین ها یاد بگیریم، می گوید: «در صورتی که کاری که کارمندانتان انجام می دهند را درک کنید، میتوانید با سهولت بیشتری به مدیر بهتری تبدیل شوید.
این تصور عوامانه از مدیر به عنوان فردی که همهکارها در ید اختیار اوست و همه فن حریفی که همه چیز را مدیریت می کند، صحیح نیست. شما باید از سیر تا پیاز کار کارمندان تان سر درآورید و با چالش هایی که ممکن است با آن مواجه شوند آشنا باشید تا بتوانید آنها را مدیریت کنید.
۵. فضا را برای اشتباه کردن باز میگذارند
به گفته دکتر فاکس: به هر جهت اشتباه از هر کسی سر میزند اما اگر اعضای خانواده کاری از بیان حقیقت واهمه داشته باشند و مخفی کاری کنند، اوضاع خرابتر می شود. فاکس میگوید، اخیرا مشغول همکاری با شرکتی بوده که کارمندانش از ترس اشتباه کردن، هیچ کاری انجام نمی دادند. اما اگر کارکنان یک مجموعه بدانند که با یک اشتباه یا ایده ی بد دنیا به آخر نمی رسد، بیشتر خود را در کار سهیم دانسته و در انجام کارها همکاری میکنند.»
۶. خودآگاهند
به گفته ساتن: «مدیران کاربلد می دانند که کار کردن برای آنها چه حسی را در دیگران بوجود میآورد.
مدیرهایی که می دانند چه محیطی را برای کارمندهایشان فراهم می کنند و نسبت به نقاط ضعف و قوت خودشان شناخت دارند بهتر میتوانند با استرس و یا دیگر مسائل سازمان خود سر و کله بزنند.
۷. رشته امور را در دست دارند
سرپرست ها برای روسای بالادستی حکم وکلای مدافع را دارند. افرادی که مدافع حقوق اعضای تیم شان هستند. اگر سرپرست تیم تان به خوبی مورد احترام بالادستیها باشد، به خوبی می تواند از حقوق اعضای گروه دفاع کند و نظرات آنها را انتقال دهد.
۸. به عنوان یک انسان احترام شما را دارند
بیل سیگریوز کارآفرین و نویسنده ی کتاب «بهترین رئیس باشید:خودتان را از یک کارمند به کارفرما تبدیل کنید» می گوید: روسای خوب می دانند که شما هم برای خودتان یک زندگی دارید که به آن اهمیت میدهید.»
او معتقد است این بسیار مهم است که اجازه دهیم زیردستانمان بتوانند زمانی را به خانواده و انجام امور شخصی شان اختصاص دهند و هچنین دقت کنیم که آنها زمانی را برای خودشان داشته باشند تا بتوانند توازنی میان کفه کار و زندگی بوجود آورند. اگر در انجام این کار موفق نشوید، نتیجه کارمندهایتان ناراضی و ناراحت خواهند بود.
زمانی که این امکان را فراهم میکنید تا زیردستانتان اوقاتی را نیز به زندگی شخصی خودشان بپردازند، به کارکنان اثبات میکنید که چقدر برای انها و زندگی شخصی شان اهمیت قائلید.
۹. به پیشرفت باور دارند
به گفته سیگریوز دیگر متخصص این حوزه: «روسای استثنائی معمولا تحت تعلیم و آموزشهای مناسبی بوده و بعلاوه، مربی ها و مشاوران خوبی داشته اند و اعتقاد دارند که باید این امکانات را برای کارمندان خود نیز هم فراهم کنند.»
آنها از مهارت هایی که در طول زمان توسعه دادند در جهت آموزش بهتر کارکنان و کمک به پیشرفت ایشان در تخصص خود بهره میبرند.
۱۰. پشت کارکنان به آنها گرم است
ساتن می گویدکارمندان معمولا یک دل نه صد دل، شیفته رییسانی میشوند که پشتشان را داشته باشد. به این معنا که آنها زمانی می توانند به شما تکیه کنند که هوایشان را داشته باشید، با آنها صادق باشید، کارهای باارزش و معنادار به ایشان بسپارید و حتی المقدور یک محیط امن و مجهز برایشان فراهم کنید.
ساتن می افزاید: «یکی از مواد درسی در دوره دکترا، این است که یک مدیر خوب باید از دخالتهای بیجا پرهیز کند و کار را به کاردان بسپارد تا کارمندان (شایسته) بتوانند کار خودشان را انجام بدهند.»
منبع:
https://www.fastcompany.com/3059409/10-habits-of-well-liked-bosses
سبز باشید