وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

توصیه هایی برای آنکه عصبانی نشویم 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

توصیه هایی برای آنکه عصبانی نشویم

تمام ما با افرادی روبه رو شده ایم که کنترل احساساتشان را سر کار از دست می دهند، از کوره در میروند درها را می کوبند، سر همکاران یا مشتریان فریاد می زنند و چیزهایی میگویند که خیلی زود پشیمان می شوند.
عصبانیت در محیط کار میتواند وجهه تخصصی ما را در خطر بیندازد. به خشم به عنوان يك عامل بازدارنده در محيط كار كه كارآيي شما را كاهش مي دهد توجه بيشتري كنيد و حداقل ريشه آن را بيابيد.
دلیل عصبانیت هر چه که باشد با راه‌کارهایی که ارائه می شود تا حدود زیادی می توان از آن پیشگیری نمود:
زمانی گه نشانه های عصبانیت در شما بروز کرد با اقداماتی مثل قدم زدن و یا ایستادن و یا نشستن در خود یک تغییر حالت فیزیکی ایجاد کنید؛  مقداری آب خنک بنوشید و دست و صورت خود را با آن شستشو دهید. در هنگام عصبانیت و مادامی که شرایط فیزیکی خود را تغییر نداده اید به هیچ عنوان تصمیمی نگیرید.
در صورتی که شرایط آن را دارید در هنگام کسالت و عصبانیت یک دوش اب سرد بگیرید و یا حداقل دست و پای خود را زیر اب سرد بگیرید تا تکانش ناگهانی و شوک اب سرد ترشح هورمونهای مفید را زیاد کند.
چشمان خود را ببندید و چند لحظه دراز بکشید. و یا به شکل یوگاکارها روی زمین بنشینید و ماهیچه های خود را شل کنید تا آرامش عضلانی پیدا کنید و فکر خود را از آنچه موجب عصبانیت شما شده است منصرف کنید و به عضلات بدن خود تمرکز یابید 
قدرت تلقین را دست کم نگیرید و به خودتان تلقین کنید که اتفاق خاصی نیفتاده است و ساعاتی بعد این مساله به موضوعی کاملا عادی تبدیل خواهدشد. فکر کنید که بقیه در چنین مواردی چه می کنند ؟ هر کسی به کاری مشغول می شود و اعتنایی به این گونه موارد نمی کند؟
همواره ذهن خود را برای شنیدن و دریافت رفتارهای نابجا و خلاف انتظار آماده کنید تا واکنشی درخور نشان دهید 
برای طغیان های عصبی خود عذرخواهی کنید اگر برخی موارد سریع و نابجا از کوره  در رفتید و عجولانه تصمیم گرفتید و رفتار نابجا از شما سر زد  سریع خود را سرزنش و اظهار پشیمانی نمایید. 
ببینید چه چیز باعث عصبانیتتان می شود
وقتی عوامل اصلی عصبانیت خود را شناسایی کردید در صدد جلوگیری از ایجاد چنین موقعیت هایی برآیید. با اینکه یاد بگیرید که چطور با این موقعیت ها کنار بیایید تا موقعیت کاریتان خدشه دار نشود.

ذکر خدا و گفت و گوی درونی را از یاد نبرید .  

وقتی می بینید که در شدف عصبانیت هستید، خود را از آن محل دور کنید. مثلا اگر در جلسه ای حضور دارید بهانه ای بیاورید و از جلسه بیرون روید تا بتوانید عصبانیتتان را فروکش دهید. اگر برای فروکش کردن خشمتان به خود فرصت دهید می توانید کنترل احساساتتان را دوباره به دست آورید. لذا هنگام احساس عصبانیت، سریع تغییر وضعیت و موقعیت دهید. 
از قانون ۱۰ ثانیه بهره ببرید و وقتی می خواهید کنترل خشمتان را از دست بدهید، با خود تا ۱۰بشمارید تا از عصبانی شدنتان جلوگیری شود. قبل از نشان دادن هرگونه واکنش، واقعیات را بررسی کنید. وقتی که با امور عصبانیت آفرین مواجه هستید برای مدتی  راه دریافت های حسی خود مثل چشمها یا گوشهایتان را سد سازید, یا سر خود را پایین اندازید تا حواس دریافت عصبانیت تحت کنترل شما در آیند و موجب تحریک بیشتر شما نشوند
اگر رفتار و یا صفتی در شخصی هست که موجب عصبانیت شما شده آن رفتار را شوخی تلقی کنید. مشاهده کنید که رفتار هر کدام از اطرافیان و همکارانتان چه علائمی دارد. ممکن است خیلی از حرفهای آنها که برای شما مثل انتقاد می ماند، در واقع حکم شوخی داشته باشد. با شناختن شخصیت و رفتارهای همکارانتان، بهتر می توانید با انتقادات آنها کنار آمده و خشم خود را کنترل کنید
اگر رفتار خلاف انتظاری از کسی سر زد این رفتار را توجیه کنید و آن ها را مقصر تلقی نکنید  تا موجب شود به خود اجازه عکس العمل بدهید مثلا بگویید خودم از این فرد بدتر رفتار می کنم. 
همه ی مردم همواره در عقاید، دیدگاهها و نظرات خود با دیگران متفاوت هستند و هیچ کس مثل دیگری نیست. امّا این دلیل نمی شود قادر به تعامل و ارتباط با دیگران نباشیم. پس  به نظرات و عقاید دیگران احترام بگذارید و محترمانه با آن ها رفتار کنید . 
افرادي كه از مشورت دیگران به نحو صحيح و مناسب استفاده مي كنند از ندامت و پشيماني پيشگيري مي كنند. بنابراین تصمیمات خود را به کمک مشاوره با افراد دلسوز و صالح استحکام بخشید و از اقدامات عجولانه و خام بپرهیزید
رفتار انسانها برآیندی از دوستان و محیط اجتماعیشان است بنابراین بیشتر با افراد خوش بین، مثبت اندیش، پرانرژی و  , صبور  معاشرت کنید و از همنشینی و حرف‌شنوی از افراد تندمزاج و منفی باف پرهیز کنید
کمی احتمال خطا در کار خود بدهید و همیشه خودتان و رفتارتان را درست و صحیح تلقی نکنید. بپذیریم که همه چیز را همگان دانند. شاید حق با طرف مقابل باشد. 
 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.