وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

عادتهای غیرحرفه‌ای که شما را از چشم همکارانتان می اندازد 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

عادتهای غیرحرفه‌ای که شما را از چشم همکارانتان می اندازد

بسیاری عادت‌های ساده در رفتار و عملکرد ما وجود دارد که می‌تواند روی وجهه‌ی اجتماعی و کاری‌مان تاثیر مستقیم داشته باشد. عادتهای کوچک و گاه نادیده ای که ممکن است از شما سر بزند و به قیمت از دست دادن شغل‌تان تمام شود. آیا اخیرا متوجه تغییری در رفتار همکاران و رییس خود شده اید؟ ایا گمان میکنید که آنها از شما بیزار شده‌اند؟ اگر پاسخ تان مثبت است؛ جایی از کار می‌لنگد.
شاید خودتان حواستان نباشد؛ اما ممکن است عادتهایی داشته باشید که کاملا غیرحرفه ای بوده و مثل خاری در چشمان همکاران‌تان هستند. این عادتها ممکن است حتی قوانین پایه‌ای یک سازمان را زیر پا بگذارد و به قیمت از دست رفتن احترام و اعتبار شما تمام شود. ممکن است همکاران تان به هر دلیلی نجابت به خرج بدهند و چیزی از عادتهای بد شما به زبان نیاورند؛ بنابراین قبل از آنکه کارد به استخوان برسد خودتان دست بکار شوید و این عادتهای ناخوشایند را از میان ببرید. در ادامه همراه ما شوید:
خودنمایی و لاف گزاف زدن
زمانی که ما سرخوش و مغرور از موفقیتها و یا اتفاقات خوبی که برایمان افتاده هستیم؛ طبیعی است که همه‌مان دوست داریم خبر آن را به دیگران هم بدهیم. این بخشی از نوشته روزلیندا لاندال متخصص تشریفات و آداب معاشرت و نویسنده کتاب در این حوزه است.
اما همین رساندن اخبار به دیگران میتواند ما را در نظر آنها افرادی خودنما و مغرور جلوه کند. چند شاخص کلیدی وجود دارد که باعث این اتفاق می‌شود:
•    اگر شما دور بیفتید و با هر کسی که از راه میرسد درباره این مسائل صحبت کنید
•    اگر با صدایی بلند از دستاوردهای خود تعریف و تمجید کنید بگونه ای که تا هفت اتاق آن طرف‌تر هم صدایتان را بشنوند
•    اگر با لحنی صحبت کنید که گویی از دیگران برتر هستید
•    اگر احساس ‌کنید که برای رسیدن به هدفتان نیاز به کنار زدن دیگران و نشان دادن شکستهای آن‌ها دارید
•    اگر نمیتوانید قدردان دیگران باشید و از آنها بابت حمایتشان تشکر کنید
•    اگر یک کلاغ چهل کلاغ کنید و داستان خود را پر و بال اضافه دهید
رندال پیشنهاد میدهد که وقتی تردید دارید، کمی تواضع به خرج دهید و از موضع فروتنی در مورد دستاوردهای خود صحبت کنید..
دیر سر کار آمدن
راندال می‌گوید که وقت‌شناسی یک ضرورت است. متاسفانه دیر رسیدن به محل کار برای بعضی از ما خیلی طبیعی شده است. جالب اینجاست که  دیر رسیدن در فرهنگ ما یعنی مهم بودن. چون معمولا در یک جلسه؛ آدم مهم تر، دیرتر می رسد. اما کدام مدیرعامل برتر را سراغ دارید که قبل از همه کارکنانش در محل کار حاضر نباشد؟ اگر هر از گاهی به هر دلیلی دیر در محل کارتان حاضر میشوید؛ عذرهای بدتر از گناه نیاورید. افراد موفق برای دیر رسیدن به سر کار ترافیک و اینطور چیزها  را بهانه نمی‌کنند؛ آنها دیر رسیده‌اند هرچند که مرتکب خطا شده باشند.
رندال می افزاید رفتار حرفه ای حکم میکند که به موقع در محل کار حاضر شده و آنچه از ما انتظار میرود را انجام دهیم. 
سهل انگاری در جلسات
بنا به گفته ویکی الیور، نویسنده کتاب "301 پاسخ هوشمندانه به سوالات دشوار مصاحبه" به همان ترتیب که در مورد بالا هم ذکر شد دیر رسیدن به جلسات نیز نشان دهنده آن  است که شما نه به همکارانتان احترام می‌گذارید که در ساعت مشخص در جلسات حاضر شده اند، و نه احترام بانی و رییس جلسه را حفظ میکنید"
راندال هم می‌گوید که در انتظار گذاشتن مردم می‌تواند نشان از بی ملاحظگی، گستاخی و یا تکبر ما باشد.
یکی دیگر از سهل انگاریها در حین برگزاری جلسات انجام کارهای متفرقه و بی‌ربط در طول جلسه است. الیور می‌گوید دلیل خلاف قانون بودن استفاده از تلفن همراه حین رانندگی کاملا مشخص است. چرا که نمی‌توان دو کار را در یک زمان با تمرکز کامل به شکل درست انجام داد. پیام‌دادن و چک کردن مرتب گوشی، جست‌و‌جو در اینترنت روی لپ‌تاپ و ایمیل فرستادن از جمله کار‌هایی است که نباید در طول جلسات اداری انجام داد زیرا به تمام افراد حاضر در جلسه نشان می‌دهد که شما توجهی به جلسه و موضوع بحث ندارید.
شلخته بودن
اینکه همکاران ما را فردی بی مبالات و شلخته بدانند اصلا ایده خوبی نیست. برخی افراد اصلا به جمع و جور کردن وسایل شخصی خود عادت ندارند و جالب‌تر آن‌که در به‌هم‌‌ریختگی وسایل و به عبارتی در محیط‌هایی که شتر با بارش گم می‌شود، احساس آرامش بیشتری می‌کنند، در حالی که اطرافیان این قبیل اشخاص از بودن در کنار آن‌ها احساس کلافگی و سردرگمی کرده و با تمام وجود سعی می‌کنند که نظم را در محیط برقرار کنند.
اگر بر فرض مثال میزتان نامرتب است و یا مثلا سینک آشپزخانه اداره را به حالت پر از آب و مسدود به حال خود رها میکنید، یا این‌که زباله‌های خود را جمع‌آوری نمی‌کنید و انتظار دارید یک نفر دیگر این کار را برایتان انجام دهد، نشانه هایی از یک فرد شلخته را دارید.راندال معتقد است که فضای کاری شما، می‌تواند انعکاسی از شخصیت درونی خودتان باشد.
نامرتب بودن این دیدگاه را در ذهن همکاران بوجود می‌آورد که شما نسبت به همکاران خود بی‌ملاحظه هستید و با این کار به آن‌ها بی‌احترامی می‌کنید. نمیتوانید از دیگران توقع داشته باشید که در آشفته بازاری که ساخته اید کار کنند.
وقتی که در هر مورد تازه ای ۲۰ سوالی راه می‌اندازید
 الیور می‌گوید که سوال پرسیدن هرچند به خودی خود بد نیست اما قطعا وقتی از حد بگذرد آزاردهنده خواهد شد چرا که طرح برخی پرسشها نشان میدهد که انجام آن کار هدف اصلی فرد نیست، و او میخواهد با این سوالات فقط خود را مطرح و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند .
الیور پیشنهاد میکند هنگامی که مسئولیت جدیدی به شما سپرده شد، تمام سوالات خود را جمع کرده و در یک زمان مناسب و به شکلی سازمان یافته آن‌ها را بپرسید. جای آنکه آنها را تک تک مطرح کنید و باعث شوید دیگران از کوره در بروند.
وقتی زیاد نق میزنید
به گفته رندال در حالی که همیشه برای تمام افراد دلایل بسیاری برای شکایت کردن از رییس خود، همکاران و یا وظایف محول شده وجود دارد، به زبان آوردن آن‌ها تنها می‌تواند شما را یک فرد غیر‌حرفه‌ای جلوه دهد. اینکه در محیط کار بعنوان فردی غرغرو شناخته شوید کاملا غیرحرفه‌ای خواهد بود. اگر همیشه از بدو ورود خود به اداره زبان به ناله و شکایت میگشایید، تعجبی ندارد که دیگران از صحبت با شما اجتناب کنند.
خودآرایی پشت میز کار
متخصصان پیشنهاد میدهند که همیشه روی میز خود یک آینه بگذارید تا مطمئن شوید موقع صحبت لبخند به لب دارید. اما کسی به کاربرد ایینه برای خودآرایی اشاره نکرده است. الیور می‌گوید که آرایش کردن آن هم پشت میز کار ایده‌ای کاملا غیرحرفه ای و خلاف شئون سازمانی است، اگر میخواهید سر و وضع خود را مرتب کنید، بهتر است یکراست به سرویس بهداشتی مراجعه کنید.
وقتی به بهداشت عمومی خود توجه ندارید
توی ده شلمرود، حسنی تک و تنها بود. حسنی نگو، بلا بگو، تنبل تنبلا بگو، موی بلند، روی سیاه، ناخن دراز، واه واه واه. این یکی از داستانهای نوستالژیک ایرانی است که به زبان طنز و داستان گونه ضرورت حفظ بهداشت شخصی را گوشزد میکند. فردی که به کار خود اهمیت میدهد و آن را جدی میداند نسبت به ظاهر و بهداشت خود بی‌اهمیت رفتار نمیکند.  رندال میگوید بهداشت ضعیف و لباس‌های شلخته، داد میزند که صاحب این لباس فرد بی مبالات و ندانم‌کاری است.
خودبیمارپنداری و تظاهر به بیماری
آیا شما هم جزء افرادی هستید که مدام در ذهن و روح خود تصور می‌کنید که بیمار هستید و یا آنکه برای جلوه‌گری به بیماری تظاهر میکنید؟ 
الیور می‌گوید کسی که هر چند هفته یک‌بار بیمار است، شایستگی ترفیع را نخواهد داشت.
وقتی اعصابتان تیک تاک می‌کند
تيك‌، يكي از شايع‌ترين مشكلات رواني است كه به گفته كارشناسان دلايل شيوع آن چندان مشخص نيست اما مشخص شده که فقدان آرامش بر آن دامن میزند. تیک می تواند با رفتارهایی نظیر بالا انداختن شانه ، پلک زدن، تنگ کردن چشمها، تکانهای تند سر یا شانه، شکلک در آوردن، تکان دادن سر به طرفین یا پایین آوردن سر و یا چین دادن بینی دیده شود. راندال می‌گوید که تکان دادن کلید‌ها، لرزاندن پاها، کنترل مرتب گوشی، جویدن آدامس، جویدن ناخن‌ها و خاراندن سر از عاداتی است که عصبی بودن شما را نشان می‌دهد و مطمئنا در بسیاری از مواقع شما متوجه انجام آن‌ها نمی‌شوید و به طور ناخودآگاه آن‌را انجام می‌دهید ولی مطمئن باشید که همکاران شما به‌راحتی متوجه آن‌ها می‌شوند. این رفتار‌ها نه تنها باعث پرت کردن حواس دیگران می‌شود، بلکه می‌تواند شما را خسته و کسل جلوه دهد.  
دویدن میان صحبت دیگران
پیامبر ما فرموده اند که: هرکس میان صحبت برادر مسلمان خود بپرد و حرف او را قطع نماید، مثل این است که صورت او را مجروح و خون آلود نموده است. برخی‌ها عادت دارند یک راست شیرجه بروند وسط کلام دیگران.  نه تنها این کار باعث به هم ریختن اعصاب‌تان می‌شود، بلکه چنین همکارانی تاثیر منفی بر قابلیت‌های کاری‌تان می‌گذارند.
راندال می‌گوید قطع کردن صحبت دیگران کاری بی‌ادبانه است و انجام آن به دیگران ثابت می‌کند که شما صبر ندارید، اهل قضاوت زود هنگام هستید و برای دیگران احترامی قائل نیستید.
راه‌انداختن چندشنبه بازار و بازار مکاره در محیط کار
حتما در محیط کارتان با همکارانی مواجه شده‌اید که بر حسب عادت و یا حتی کمک به تامین معیشت خود یا دیگران اقدام به فروش برخی اقلام در محیط کار می‌کنند. اما با کمال احترام این یک اقدام غیرحرفه‌ای است که دیگران را در شرایطی نا‌خواسته و اجباری قرار می‌دهد و بعلاوه وقت آنها را نیز میگیرد.  
پر سر و صدا بودن
متخصصان مغر و اعصاب میگویند؛‌ صدای بلند، عملکرد روزانه شخصی افراد را مختل می‌کند، فراموشی و خطاهای ادراکی به وجود می‌آورد و حتی موجب می‌شود کارکنان اشیای خود را فراموش کنند و به مرتب کردن میز کار خود و اطراف نپردازند. پس اگر بطور مثال با صدای بلند به موسیقی گوش میدهید  و یا با صدای بلند با دیگران گفت و گو میکنید در حالی که دیگر همکارانتان مشغول کار هستند، مطمئنا همکارانتان به شما به چشم کارمندی آزار‌دهنده که حواس آن‌ها را پرت کرده و تمرکز را برهم می‌زند، نگاه می‌کنند. سر و صدای زیاد روی بهره‌وری و تمرکز همکاران تاثیر مستقیم دارد. و بعلاوه میتواند روند یک داد و ستد را مختل کند.
وقتی به زمین و زمان قسم میخورید
قسم خوردن به آسانی به یک عادت تبدیل می شود و دلایل زیادی دارد بطور مثال ممکن است شما در ابرازکردن خودتان به صورت واضح مشکل داشته باشید و به همین دلیل رو به قسم خوردن آورده باشید. به گفته رندال استفاده از کلام ابهام‌آمیز و نادرست، نه تنها یک عادت ناپسند است، که در بسیاری از موارد رفتاری غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود. 
قسم خوردن به دیگران  نشان می‌دهد که شما نمی‌توانید به آرامی و متفکرانه با شرایط دست و پنجه نرم کنید.  به یاد داشته باشید انسانی که بر حق است، نیازی به قسم خوردن برای اشخاص و غرایض شخصی خود ندارد.


وقتی پایتان را از گلیم‌تان درازتر میکنید
راندال هشدار میدهد که وارد مرزها و قلمروی شخصی دیگر افراد نشویم و حریم شخصی ایشان را حفظ کنیم. فراد غیرحرفه‌ای نمی دانند که حد و مرز بین خودشان و دیگران کی و کجا شروع می شود و اصولاً بین خود و دیگران فاصله و مرزی قایل نیستند. مرزها در واقع خطوطی فیزیکی، روانی و عاطفی هستند که افراد را از یکدیگر جدا و متمایز می کنند. وجود مرزها باعث می شود تا ما بتوانیم به درستی افکار و اندیشه ها، احساسات و رفتارهای خودمان را در روابطی که با دیگران داریم مشخص و جدا کنیم
وقتی منزوی میشوید
بزرگان دنیای تجارت به ما توصیه کرده‌اند که به دنبال دلیلی برای جشن گرفتن در سازمان‌مان باشیم. اما برخی وجود دارند که به هر دلیل گمان میکنند کارهای مهمتری داشته و از شرکت در جشنها و دیگر رویدادهای اجتماعی شانه خالی میکنند. این رفتار باعث می‌شود که در نگاه دیگران فردی غیر‌اجتماعی، مغرور و بدون روحیه تیمی جلوه کنید. اینگونه شما در نگاه همکارانتان عضوی از خانواده کاری تلقی نخواهید شد.
وقتی خود را مغز متفکر میدانید
همه چیز را همگان دانند. کسانی که عادت دارند با بیان نظرات شخصی‌شان صحبتهای دیگران را قطع کنند و یا درصدد تصحیح جملات دیگران برمی‌آیند در نظر سایرین چنین به نظر میرسند که آنها اصولا طوری رفتار می‌کنند که توجه اطرافیان را به خود جلب کرده و برتری خود را نشان دهند. این عادت موجب میشود که همکارنتان از مصاحبت با شما لذت نبرند.
با بهره گیری از منبع زیر:
http://www.businessinsider.com/bad-habits-that-make-you-look-unprofessional-2016-7/#-16

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.