4 مرحله برای طراحی یک استراتژی موفق برند
برند، منشا اصلی مزیت رقابتی و سرمایه استراتژیک سازمان است. برند همان چیزی است که در مورد شرکت شما گفته میشود، همان نمود تصویر ذهنی شما در بازار. چیزی که به سازمان شما اعتبار، آبرو و هویت میبخشد. همانطور که من پرویز درگی پیشتر در یکی از سخنرانیهایم پیرامون روابط عمومی گفتهام، امروزه در بازار، مردم سالاری مصرف کننده حاکم است و مصرف کنندگان انتخاب های متعددی دارند بنابراین هویت و اعتبار شما باید به آن ها بگوید که شما را انتخاب کنند.
از دیگر سو تدوین استراتژی برند، خلق و قدرت بخشیدن به برند شرکت شما است. به محض تعریف برند خود، زمان آن است که به کمک تدوین یک استراتژی؛ برندمان را به مخاطبمان انتقال دهیم. برای تدوین یک استراتژی موفق برند دست کم باید 4 مرحله طی شود:
1.شناخت دورنمای تاکتیکی
یک برنامه منسجم با تعیین چشمانداز و درک دورنمای آن آغاز میشود. اینگونه میتوان استراتژیهای نامناسب را برچید و راهبردهای مناسب برای توسعه برند را دنبال کرد.
روابط عمومی سنتی
اجرای اثربخش این تاکتیک عموما نیازمند استخدام یک شرکت حرفهای در زمینه روابط عمومی و یا جذب مشاورانی متخصص در حوزه بازاریابی است، فرد یا افرادی که بدانند با چه کسانی ارتباط برقرار ، و چطور برای رسانهها بازارگرمی کنند.
در واقع باید به این دو نکته واقف بود که اولا بازاریابی کسب رضایت مشتری به شیوه ای سودآور است. و دوما روابط عمومی بسترساز خوشنامی شرکت است. و نهایتا از تعادل شایسته بین این دو، جذب، نگهداری و رشد مشتریان پدید می آید.
بطور کلی «برندسازی» اصلی ترین وظیفه روابط عمومی در سازمانها است و روابط عمومی، مجموعه فعالیت هایی است که با هدف حفظ و توسعه خوشنامی (reputation) سازمان صورت پذیرد. متکی بر همین تعریف، مدیریت خوشنامی همان مدیریت برند است. از این رو، روابط عمومی مترادف است با حفظ و توسعه خوشنامی و آن برآیندی است از آنچه شما می گویید، عمل می کنید و دیگران درباره شما می گویند.
عرصه های فعالیت روابط عمومی در راستای مدیریت خوشنامی به این ترتیب است:
۱) مسایل اقتصادی و ستادی
۲) امور حکومتی و دولتی
۳) ارتباطات بازاریابی
۴) ارتباطات درون سازمانی
۵) روابط اجتماعی
در این میان ارتباط صحیح با رسانهها یکی از کلیدهای موفقیت عملکرد سازمانها و روابط عمومیهاست، در واقع سازمان و روابط عمومی موفق است که رسانهها را در کنار خود داشته باشد، چون با استفاده از تریبون رسانه ها قشر وسیعی از جامعه، از اخبار، گزارش ها و پیام های شما مطلع می شوند.
معمولا چهار روش مهم برای انعکاس عملکرد سازمان وجود دارد:
1. گزارش یا خبر خود را برای مخاطب مربوطه از طریق پست، نامه رسان و... ارسال نمایید.
2. گزارش را روی سایت ها، وبلاگها و دیگر شبکهها قرار دهید.
3. موضوع را به رسانه ها و روزنامه نگاران منعکس کنید.
4. مصاحبه با رادیو و تلویزیون
انتشار محتوا
تجربه نشان داده که انتشار محتوا یکی از اثربخشترین تاکتیکها برای ایجاد برند و بهپا کردن هیاهوی برند است. روابط عمومی به اشتراک مطالب میپردازد. چه مطلبی برای انتشار از محتوا بهتر است؟ مطلب محتوایی خوب یک دارایی ارزشمند است. روابطعمومی مبتنی بر انتشار محتوا بویژه در فضای مجازی شکلی از ارزش افزوده است ، چراکه امکانات فضای آنلاین امکان تعامل بین افراد ، اخبار نامحدود و اطلاعرسانی را فراهم می سازد. روابط عمومی آن لاین، روابط عمومی سنتی و مهارت های آن لاین را در جهت پیش بردن اهداف و خواسته های مشتری ترکیب می کند. از جمله بسترهای انتشار محتوا عبارتند از:
• بلاگنویسی
• تالیف کتاب
• مقاله نویسی
• خبرنامه
سخنرانی و سخنوری
سخنرانی يكي از فنوني كه در روابط عمومي بكار گرفته مي شود و ابزاري است كه مي توان با استفاده از آن در مدتي كوتاه پيامي را به عده اي زياد ارايه داد . اين فن در برگزاري مراسم مختلف، آموزش و اطلاع رساني به كار گرفته مي شود و نوعي اطلاع رساني حضوري و چهره به چهره بشمار مي رود. سخنرانی شما را در مقابل جمعی قرار میدهدکه عمده آنها مخاطبین بالقوه شما بوده و میتوان به کمک یک سخنرانی هوشمندانه اعتبار خود و سازمان را نزد آنها را ارتقا داد. تاکتیکهای سخنرانی عبارتند از:
• ارائه در کنفرانسهای وسمینارها
• برگزاری ورکشاپها و سمینارهای آنلاین
• وبینارها و ویدیوکست
• پادکست
شبکهسازی
علیرغم منافع بیشمار ارتباطات مجازی، هیچ چیز نتوانسته قدرت روابط رو در رو را تحتالشعاع قرار دهد. بقول غربیها (Deals are made over meals)، یعنی قراردادها سر سفرههای غذا بسته میشوند. تاکتیکهای شبکهسازی شامل موارد ذیل میشود:
• بازاریابی ارجاعی
• بازاریابی مبتنی بر همکاری
• اتحادهای استراتژیک
• گروههای شبکهای
• وورکشاپهای توسعه حرفهای
رسانه های اجتماعی
کاربرد رسانه های اجتماعی با تعداد زیادی مردم آنلاین به عنوان شکل اصلی ارتباط کاربران به سرعت روبه افزایش است. نکته مهم درباره رسانه اجتماعی این است که می توانید بدون صرف هزینه زیادی مخاطبان گسترده ای به دست آورید. یک رسانه اجتماعی باید بتواند به سادگی در ذهن مشتریان شما بنشیند و انتظارات آن ها را برطرف نماید. بنابراین باید ترکیبی درست از رسانههای اجتماعی را مبتنی بر مشتریان هدف خود انتخاب کنید. ضمن اینکه داشتن یک صفحه رسمی در شبکههای اجتماعی پرطرفدار نیز به یک ضرورت تبدیل شده است. اینکه در هر کدام از شبکههای اجتماعی از چه راهبردی استفاده میکنید تا اندازهای به نوع محصولات و خدمات شما و مخاطبانتان بستگی دارد.
2.بهترین رویکرد تاکتیکی خود را انتخاب کنید
گام بعدی تعیین آن است که کدامیک از این تاکتیکها و با چه ترکیبی بهترین نتیجه را در ایجاد برند برجای خواهد گذاشت. میزان بازگشت سرمایه معیار کاملا مناسبی برای انتخاب تاکتیک مناسب نیست و بهتر است تاکتیکی را پیگیری کنید که علاقمندید روی آن هزینه کنید:
• آیا این تاکتیک مورد علاقه شما است؟
• آیا نرخ بازگشت سرمایه مناسبی دارد؟
• آیا مهارت یا توانایی لازم برای دنبالکردن این تاکتیک را دارید یا میتوانید کسی را استخدام کنید که بتواند از عهده آن بربیاید؟
• آیا سرمایه لازم برای پیگیری این تاکتیک را در اختیار دارید؟
• آیا زمان کافی برای اجرای این تاکتیک را دارید؟
3. استراتژی اجرایی خود را ایجاد کنید
به محض انتخاب تاکتیکهای محوری استراتژی برند خود، گام بعدی تعیین برنامه پیادهسازی استراتژیها و مشخص کردن گامهای اجرایی است. برای هر تاکتیک تعیین کنید که به چه روشی آن را اجرایی خواهید کرد:
• استخدام تماموقت متخصص
• استخدام پارهوقت
• استخدام مشاور و یا یک شرکت ثالت متخصص
• بکارگیری کارآموز
• خودتان آن را اجرا خواهید کرد
• اجرای آن را به کارکنان فعلی خود تفویض میکنید
• تلفیقی از روشهای برون سپاری و انجام توسط خودتان را اجرا میکنید
4. اندازهگیری میزان موفقیت
آیا استراتژی طبق برنامهریزی پیش میرود؟ آیا به اهداف خود رسیدهاید؟ چه تعداد مشتری جدید به شما اضافه شدهاست؟ اگاهی از برند شما به چه میزانی افزایش داشته است؟شما باید هم فرایند اجرای استراتژیهای برندتان را رصد کنید و هم نتایج آن را.
برای اندازهگیری میزان موفقیت استراتژیهای اجرایی شده به مجموعهای از سنجهها نیاز است، مثل:
• جذب مخاطبان جدید
• ارتقای برندآگاهی
• ارتقای اعتبار و تقویت تاییدیه اجتماعی برند
• ارتقای سهم ذهنی
• ارتقای سهم جستجو
• ارتقای میزان بازدید از وبسایت
• تبدیل بازدیدکنندگان آنلاین به خریدار
• جذب سرمایه گذار یا شرکای تجاری
• بدست گرفتن رهبری اندیشه در صنعت و ... .
حالا زمان آن رسیده تا نبض پیشرفت خود را لمس کنید. این به معنای بررسی و ارزیابی نتایج ملموس ناشی از اجرای استراتژی برند است و در سه حوزه اصلی تعریف میشود:
1. مشتریان. هرگونه نتیجه شامل بستن معاملهای جدید. ایجاد مخاطبان جدید، و ... .
2. اعتبار. این مورد شامل هرگونه پیشرفت در تاییدیه اجتماعی از قبیل جایگاهگذاری بعنوان رهبر اندیشه، افزایش اعتبار درک شده، افزایش حضور آنلاین و ارتقای پوشش رسانهای میشود
3. نقدینگی. نقدینگی یکی از نتایج مالی قابل اندازهگیری است و میتواند شامل افزایش درآمدها و یا کاهش مخارج باشد.
به یاد داشته باشیم که برندینگ مانند دوی ماراتن است و نمیتوان از آن انتظار نتایج آنی داشت. آنچه اهمیت دارد تغییر در کیفیت، تعداد و درجه افزایش مشتریان، اعتبار و نقدینگی در نتیجه اجرای استراتژی برند است.
منبع:
https://www.entrepreneur.com/article/277748
سبز باشید