وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

آنچه باید از دو غول تجارت یاد بگیریم؛ استراتژی سه گانه موفقیت 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

آنچه باید از دو غول تجارت یاد بگیریم؛ استراتژی سه گانه موفقیت

یکی پیشگام عصر صنعتی است، و دیگری به ظهور عصر دیجیتال کمک کرده است. به ظاهر متفاوت، اما در باطن بسیار شبیه. یکی سمبل محافظه کاری و دیگری ترقی خواه؛ یکی تولید می کند و  آن یکی تولیدات دیگران را به فروش می رساند. فور و آمازون دو شگفتی‌ساز تاریخ تجارت هستند. این دو شرکت به ظاهر کاملاً متفاوت، بیش از آنچه که به چشم می آید به هم شباهت دارند. همین شباهتها موجب ایجاد پیمانی تجاری میان این دو غول تجارت شد. به گزارش زومیت مدیر عامل فورد، مارک فیلدز، در خلال کنفرانس فورد در نمایشگاه CES 2016، آمازون را به عنوان شریک تجاری جدیدش معرفی کرد. وظیفه‌ی آمازون کمک به فورد در زمینه‌ی اتصال خودرو به شبکه‌ی هوشمند اینترنت اشیا خواهد بود. نسل سوم پلتفرم چندرسانه‌ای و ارتباطی خودرو‌های فورد تحت نام سینک (SYNC) به تکنولوژی تشخیص دستورات صوتی آمازون با نام اکو (Echo) مجهز خواهد شد. بدین وسیله مالکان خودروها فورد قادر خواهند بود تا از منزل دستور روشن شدن خودرو را صادر کرده و اطلاعاتی در خصوص میزان مسافت قابل پیمایش خودرو دریافت کند. هم‌چنین سرنشینان از داخل خودرو می‌توانند اقدام به باز کردن در گاراژ کنند.

 هر دو در حوزه ی کاری خود پیشرو و مترقی به شمار می‌روند، هر دو رشد و سود سرسام‌اوری را تجربه می کنند، و هر دو با سرعتی نفس‌گیر دست به نوآوری میزنند. این دو غول خودروساز و خرده فروش، هرچند با تکنیک‌ها و محصولات متفاوتی در بازار حاضر هستند اما از استراتژیهای مشترکی بهره می‌برند. آمازون و فورد در راه رسیدن به موفقیت معنادار و پایدار، به سه فلسفه ی مشابه پایبند هستند:

1- همواره نقش خود را در زندگی مشتریان گسترش می‌دهند

آمازون کار و کسبی بر بستر مجازی و فعال در سطح اینترنت است، حال آنکه که فورد خودروساز است. با این حال هر دو کماکان آن بخشی از جهان بینی خود که به برطرف کردن نیاز های مشتریانشان بر می گردد را گسترش می دهند. آمازون برای مثال به تازگی محصول Amazon Dash Button را لانچ و به بازار عرضه کرده است؛ ابزاری ساده که به شبکه ی وای فای خانگی متصل شده و امکان آن را فراهم میکند که تنها با لمس یک دکمه اقلام معمول منزل خود اعم از خوار و بار، شوینده‌ها، کیسه ی زباله، غذای حیوانات خانگی و غیره  راسفارش دهید. فورد نیز کمی آن‌طرف‌تر در دیترویت اپلیکیشن مای فورد پس را عرضه می‌کند؛ نرم‌افزاری مخصوص گوشیهای همراه هوشمند که میتوان به کمک آن یک رانندگی لذت‌بخش را تجربه کرد. این نرم‌افزار کاربردی به راننده‌های خودروهای فورد در زمینه‌های مختلف کمک می کند، از پیدا کردن جای پارک گرفته تا بررسی شاخص های ایمنی خودرو. هر دوی این شرکت‌ها به شکل مستمر فلسفه حضور خود در زندگی مشتریان و نقشی را که در امور مشتریانشان ایفا می‌کنند مورد بازنگری قرار می دهند، آنها مرزهای مشتری‌مداری را گسترش داده و پا را از استانداردهای رایج صنعت خود فرا تر می گذارند.

2- با آغوش باز واقعیت را می‌پذیرند

در اصل تمام ما دستی در فناوری داریم. فورد تنها اتوموبیل نمیسازد. بلکه این شرکت با بکارگیری آخرین فناوری ها شامل سواری اشتراکی، اتومبیل های خودران بدون راننده، و پیشرانهای جایگزین، راه حل هایی بدیع و ابتکارآمیز برای جابجایی افراد ارائه می دهد. آمازون نیز دیگر مثل گذشته تنها یک کتاب فروش اینترنتی نیست. بلکه آمازون امروز پیش قراول کار و کسبهای دیجیتالی است که به روشهای مختلف به پیشبرد و توانمندسازی تجارت دیجیتال کمک می‌کند؛ از تحویل کالا با استفاده از پهپاد و ÷رنده‌های فاقد سرنشین گرفته تا سامانه‌های خانگی هوشمند مجهز به فرمان صوتی و همچنین میزبانی داده‌های دیگر سازمانها در قالب ذخیره‌سازی ابری. درصورتی که اندکی فکر کنیم تایید خواهیم کرد که امروزه تقریبا تمام کار و کاسبیها دستی در فناوری دارند، از هنرمندان و موسیقیدان ها گرفته تا برنامه ریزان مالی و آرشیتکت‌ها. استفاده از فناوریهای جدید به ما پرو پال اوج گرفتن می‌دهد.

3- عالم عامل عاشق هستند

این دو غول عرصه تجارت بیش از آنکه حرف بزنند اهل عمل، دانایی و خدمت‌رسانی عاشقانه هستند. آمازون هرگز دست به دامان تبلیغات دهان پرکن و خودستایانه برای رسیدن به اهداف خود نمی‌شود. فورد هم دنباله‌روی چنین راهبردی است؛ با شعاری ساده و واقع گرایانه: «فورد جان سخت ساخته شده است». تخصص فورد ساخت ماشینهای محکم و دارای ایمنی بالا هست و شعار همیشگی فورد یعنی built ford Tough موید این استراتژی فورد است. آنها طبق پروتکل های برنامه Built Ford Tough ماشین های شان را تحت شدیدترین تست های ممکن و با بیشترین تکرار قرار می دهند. درحالی‌که برخی شرکتها برای ظاهرسازی و جذب مشتری از شیوه های پر زرق و برق بازاریابی و یا شعار های فریبنده استفاده می کنند، اما در عمل و درتامین نیازهای پایه مشتریان خود نیز توفیق نمی‌یابند. هم فورد و هم آمازون اجازه می دهند کیفیت و خدماتشان به جای تبلیغات عمل کند. همین راهبرد منجر به آن میشود که به جای منافع کوتاه مدتی که رقبایشان به دنبال آن هستند، خشنودی و رضایت دراز مدت مشتریان خود را جلب کنند.

ما نیز می توانیم در زمینه فعالیت خود، و در راستای افزایش رشد، سود و دستاورد هایمان، همین استراتژی سه‌گانه را بکار بندیم. اگر این استراتژی ها برای این دو شرکت به ظاهر متفاوت نتیجه بخش و منشا اثر هستند، پس به نتیجه بکارگیری آن در کار و کسب خود چه یک سالن آرایش باشد، چه فروشگاه مواد غذایی، یا مطب پزشکی، آموزشگاه، بانک خصوصی، تولیدی، شرکت نرم‌افزاری،.... فکر کنیم. 

منبع:

http://www.inc.com/josh-linkner/what-do-ford-and-amazon-have-in-common-and-what-can-you-learn-from-them.html?cid=sf01001&sr_share=twitter

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.