وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چهل‌وهشتمین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار منتشر شد 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چهل‌وهشتمین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار منتشر شد

تازه‌ترین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار (سال دهم، شماره‌ی 48، فرودین و اردیبهشت 1395) منتشر شد. این شماره نیز حاوی تازه‌ترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است در 80 صفحه، تمام گلاسه، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی)

علاقه‌مندان برای خرید مجله و اشتراک می‌توانند با شماره‌های 66475273(021) و 66477016 (021) در تهران تماس حاصل کنند.

 

دهمين سال انتشار "توسعه مهندسي بازار" را به فال نيك مي‌گيريم. انتشار بموقع، بدون وقفه، و پي‌درپي، كاغذ تمام گلاسه، تمام رنگي به همراه يك لوح فشرده (سي‌دي) آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد (به زبان انگليسي با زيرنويس فارسي) بخشي از ويژگيهاي ظاهري اين نشريه است.

در اين 10 سال پرافتخار، با پيشنهادها، انتقادها، و راهنماييهاي "استادان دانشگاه" و "استادان بازار" راهي را پيموده‌ايم كه ارزيابي كمّي و كيفي آن بر عهده‌ي اهالي بازاريابي ايران است.

مديران بويژه مديرعامل، و مديران بازاريابي و فروش كه مخاطبان اصلي اين نشريه هستند، پس از هر بار انتشار نشريه، درخواستهايي داشتند و دارند كه كوشيده‌ايم در قالب مجله پاسخگو باشيم.

ما به‌عنوان اصحاب رسانه، و خدمتگزار شما در اين نشريه و رسانه‌ي مكتوب، مي‌دانيم كه مطبوعات داراي ظرفيتها و محدوديتهايي است. به اين ظرفيتها و محدوديتها آگاه و واقفيم، و با درك محدوديتها، به سهم خود در "‌گسترش بازاريابي ايران" با اشتياق و علاقه پايبنديم.

 

ظرفيتهاي توسعه مهندسي بازار

توسعه مهندسي بازار همانند ساير مطبوعات داراي قالبها، ابزارها و تكنيكهاي خاص خود است. در پرتو اين قالبها يعني يادداشت، سرمقاله، اخبار بازاريابي، مصاحبه و گفت‌وگو، ميزگرد، پرسشنامه، معرفي كتابهاي بازاريابي به اصلي‌ترين موضوعات مجله مي‌پردازيم كه عبارتند از بازاريابي، فروش، تبليغات، مذاكره، قيمت‌گذاري، خرده‌فروشي، بسته‌بندي و بسياري از موضوعات جديد و مطالعات نوين نظير آينده‌پژوهي، نوروماركتينگ، نوروليدرشيپ، نوروادورتايزينگ و...

بازاريابي به معناي مصطلح و امروزين آن داراي منشأ و خاستگاه غربي است. براي اطلاع از مطالعات و دانشهاي فراهم‌آمده، بينشهاي ملهم از دانش و تجربه، وامدار فيليپ كاتلر، پدر بازاريابي نوين جهان و ديگر پژوهشگراني هستيم كه با تأليف كتابهاي شاخص و مقالات خود در رونق و گسترش اين دانش، حضوري پررنگ دارند. از اين رو، به سراغ مقالات كاربردي، گفت‌وگوهاي صميمي، و... در سايتها و منابع خارجي مي‌رويم با اين توجه كه در فضاي موجود جامعه‌ي ايران، كارا و عملياتي باشند.

با اين نگاه، به جاي اينكه صاحب‌امتياز و مديرمسئول سرمقاله بنويسد، سرمقاله‌ها را در آغاز از بزرگان بازاريابي ايران درخواست كرديم و بعدها سرمقاله را بزرگان جهاني نظير پيتر استيدل، متفكر جهاني نوروبرندينگ، كارلا ناگل، مدير اجرايي و بنيانگذار انجمن كسب‌وكار و علم نوروماركتينگ، و پروفسور ساك آنك ويزيت، متخصص بازاريابي بين‌الملل، نوشتند كه در شماره‌هاي گذشته‌ي نشريه درج شد؛ روندي كه تداوم خواهد داشت.

همين روند در گفت‌وگو با استادان خارجي، استادان ايراني مستقر در دانشگاههاي خارج از كشور، استادان ايراني، و مترجمان كتابهاي بازاريابي جاري است. فهرست كردن اين گفت‌وگوها از حوصله‌ي اين صفحات خارج است.

هنگامي كه دريافتيم با بحران اساسي مطالعه و خواندن در كشور روبه‌روئيم، به اين فكر افتاديم كه بهتر است آموزش بازاريابي در قالب لوح فشرده (سي‌دي) عرضه شود. با اين هدف كه چنين پشتوانه‌هاي دانشي و بينشي در اختيار مديران قرار گيرد. با اين همه مي‌دانيم كه "توسعه مهندسي بازار" مي‌تواند و بايد اقدامات بيشتري انجام دهد. بخشي از آن اقدامات را در قالب محدوديتهاي "توسعه مهندسي بازار" جستجو كرده و در گروه TMBA پيگيرانه تحقق بخشيده‌ايم.

 

محدوديتهاي توسعه مهندسي بازار

"توسعه مهندسي بازار" بنا به ماهيت مجله‌اي نمي‌تواند در قالب "جزوات آموزشي" انتشار يابد. برخي مديران انتظار دارند كه بتوانند فعاليتهاي آموزشي سازمان و شركت خود را با اين نشريه پاسخگو باشند.

شايسته‌ي عنوان است مجلات و از جمله "توسعه مهندسي بازار" نمي‌تواند در قالب جزوه‌ي آموزشي منتشر شود. گروه TMBA  اين مهم را با دريافت مجوز "آموزشگاه بازارسازان" از سازمان فني - حرفه‌اي از سال 1391 در دو سطح الف) آموزش مديران عالي، ب) آموزش فروشنده‌ها و ويزيتورها و موزعين در كارگاههاي آموزشي دنبال مي‌كند.

برخي مديران انتظار دارند كه شرح "فعاليتهاي تحقيقات بازار" يا اجراي يك پروژه‌ي تحقيقات بازار هر بار در مجله درج شود. گروه TMBA اين فعاليتها را در "دپارتمان تحقيقات بازار" متمركز كرده و تاكنون براي بسياري از سازمانهاي بزرگ، متوسط و كوچك پروژه‌هاي متعددي را اجرا كرده است.

برخي مديران يادآور شده‌اند كه چه ايرادي دارد كه مجله (توسعه مهندسي بازار) بتواند نيازهاي مشاوره‌اي مديران را پاسخ دهد. اين در حالي است كه مجله بهتر است اطلاعاتي را در اختيار مديران و كارشناسان قرار دهد كه بتوانند تصميم‌گيريهاي مناسبتري داشته باشند، مسأله‌هاي سازماني را صورتبندي كنند، از سازمانهاي ديگر دانش و تجربه‌هايي در اختيار مديران قرار دهد كه در شرايط مشابه بتوانند الگوبرداري كنند. اين مهم در دپارتمان "مشاوره‌ي بازاريابي" دنبال مي‌شود.

كانون تبليغات "ضمير بازار" خدمت ديگري از گروه TMBA است. ما در نشريه به سراغ شركتهاي تبليغاتي دنيا مي‌رويم، با پژوهشگران، استادان، و حرفه‌اي‌هاي تبليغات گفت‌‌وگو مي‌كنيم يا گفت‌وگوهاي آنها را در مجلات معتبر گزينش و ترجمه كرده و به چاپ مي‌رسانيم. با وجود اين، مي‌دانيم براي فعاليتهاي تبليغاتي كه شركتها نياز دارند، بهتر است قبل از اجراي تبليغات بدانيم كه چه مفاهيمي را براي مخاطب انتقال دهيم. اين مهم در "كانون تبليغاتي ضمير بازار" دنبال مي‌شود.

گفتني آنكه "نشريه‌ي بازارياب بازارساز" نيز در مجموعه‌ي فعاليتهاي گروه TMBA است. به موازات ارتقاي دانش حرفه‌اي مديران، لازم و بايسته است كه فروشنده‌ها، ويزيتورها، و موزعين نيز اين اطلاعات را داشته باشند. اين نشريه ‌-‌بازارياب بازارساز - براي چنين مخاطباني از سال 1393 چاپ و انتشار مي‌يابد.

و در نهايت بايد از "انتشارات بازاريابي" بگويم كه وظيفه‌ي اصلي آن چاپ و انتشار كتاب براي مديران و حرفه‌اي‌هاست. با وجود اين، هركجا لازم بوده، انتشارات بازاريابي فراتر از اين نگاه حرفه‌اي، به سراغ انتشار كتابهاي دانشگاهي رفته است.

با اين توضيحات، گزارشي از اولين شماره‌ي نشريه‌ي توسعه مهندسي بازار (سال دهم - شماره‌ي 48 - فروردين و ارديبهشت 1395) را مي‌خوانيد. 

 

توسعه مهندسي بازار (سال دهم، شماره‌ي 48، فروردين و ارديبهشت 1395)

"توسعه مهندسي بازار" در اين شماره، دو هديه‌ي رايگان براي مشتركان مجله دارد؛‌

1) لوح فشرده‌‌ي آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد (به زبان انگليسي با زيرنويس فارسي)

2) لوح فشرده‌‌ي توصيه‌ها و پيش‌بيني‌هاي معلم بازاريابي براي سال 1395‌.

 

اين هر دو لوح فشرده براي اهالي بازاريابي و عموم علاقه‌مندان به موضوعات بازاريابي در دسترس و قابل خريداري است. هزينه‌ي لوح فشرده‌ي آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد، 2 هزار تومان، و هزينه‌ي لوح فشرده‌ي "توصيه‌ها و پيش‌بيني‌هاي معلم بازاريابي براي سال 1395"، 20 هزار تومان. تلفن فروشگاه انتشارات بازاريابي: 71 و 66408251 (021)، و يا فروشگاه آنلاين اينترنتي  .www.MarketingShop.ir 

براي اطلاعات بيشتر از لوح فشرده‌ي دانشگاه هاروارد به صفحات 60 و 61 مراجعه كنيد. و براي اطلاعات بيشتر از لوح فشرده‌ي "توصيه‌ها و پيش‌بيني‌هاي معلم بازاريابي براي سال 1395" به صفحات 32 و 33 مراجعه كنيد.

 

سرمقاله‌ي ارتباط تبليغات و برندينگ با تغييرات فرهنگي 

پروفسور نيل‌ام‌برنز، مدير مركز تحقيقات و روابط‌عمومي دانشگاه تگزاس، سرمقاله‌ي اين شماره را با عنوان ارتباط تبليغات و برندينگ با تغييرات فرهنگي به درخواست نشريه‌ي توسعه مهندسي بازار تحرير كردند.

نيل‌ام‌برنز به سبك دانشمندان و پژوهشگران با تواضع فروتنانه در پايان اين سرمقاله يادآور مي‌شوند كه اطلاعات زيادي درباره‌ي شرايط اينترنت و ارزشهاي فرهنگي ايران ندارند و آنچه در سرمقاله آورده‌اند با توجه به شرايط جامعه‌ي غرب بويژه امريكا است.

با وجود اين، سرمقاله‌ي مزبور به موضوعاتي اشاره مي‌كند كه به احتمال در سالهاي آينده با تغييراتي در جامعه‌ي ايران با آن روبه‌روييم. با دريافت سرمقاله‌ي مزبور و مطالعه‌ي آن لازم بود صفحات بيشتري از نشريه را به تبليغات اختصاص دهيم كه اختصاص داده شد.

 

گفت‌وگوها

گفت‌وگوها در نشريه‌ي توسعه مهندسي بازار جايگاه خاصي دارد. در بازتاب نظرخواهي‌هاي انجام شده از برخي مخاطبان، دريافتيم كه اين شيوه و قالب براي خوانندگان جذاب‌تر است. دلايلي نيز مخاطبان داشتند از جمله آنكه پرسش و پاسخ، انگيزه‌ي خوبي براي مطالعه است.

از همه مهمتر، به‌سرعت خواننده به مركز و محور اصلي ديدگاهها و انديشه‌ها و تجربه‌هاي متفكران و بزرگان بازاريابي و تبليغات دست مي‌يابد.

در اين شماره، دو گفت‌وگو را همكارانم انجام داده‌اند، و ساير گفت‌وگوها از مجلات معتبر و سايتهاي علمي است. اين گفت‌وگوها بشرح زيرند:

1ـ گفت‌وگو با ارژنگ قديري درباره‌ي نوروليدرشيپ و نوروكوچينگ

2ـ گفت‌وگو با دكتر امين اسداللهي درباره‌ي‌ ترجمه‌ي كتاب تحقيقات بازاريابي با رويكرد كاربردي‌

3ـ گفت‌وگو با پنج مدير تبليغات درباره‌ي روند تبليغات در سال 2016

4ـ گفت‌وگو با مايكل شارپ، بنيانگذار آژانس تبليغاتي استاندارد تايم

5ـ گفت‌وگو با سه تن از مديران آژانس تبليغاتي دروگا 5

6ـ گفت‌وگو با ديويد ريگيل، مدير بخش محصولات مراقبت از پوست و موي گروه كوآدپك.

 

گفت‌وگوي نخست با ارژنگ قديري، دانشجوي دكتري انستيتو نوروليدرشيپ است. قديري ساكن كلن آلمان در اين گفت‌وگو از پيوند عصب‌شناسي با رهبري (ليدرشيپ) مي‌گويد، همچنين از پيوند عصب‌شناسي با مربيگري (كوچينگ). "مغز" محور و مدار اصلي اين حوزه‌ي مطالعاتي است.

دكتر امين اسداللهي، مترجم كتاب "تحقيقات بازاريابي با رويكرد كاربردي"، از ويژگيهاي اين كتاب مي‌گويد كه به جاي پرداختن تئوريك، عملاً با معرفي پروژه‌ها، پرسشنامه‌ها، نرم‌افزارها شما مي‌توانيد گام به گام مراحل اجراي تحقيقات بازاريابي را طي كنيد.

ساير گفت‌وگوها (موارد 3، 4، و 5) عمدتاً درباره‌ي تبليغات است و ششمين گفت‌وگو درباره‌ي بسته‌بندي محصولات آرايشي و بهداشتي، و نوآوريهايي است كه در اين كالاها مورد توجه است.

 

روايتگري

"روايتگري"، "داستان‌سرايي"، موضوع محوري اين شماره‌ي نشريه است. صفحات 18 تا 21 را بخوانيد كه به شركتها يادآوري مي‌كند كه به مشتري اجازه دهند هرچه بيشتر با كالاها و محصولات به تجربه يا تجربه‌هاي تازه دست يابند.

در صفحات 18 و 19، بزرگان تبليغات جهان از روندهاي تبليغات در سال 2016 مي‌گويند، و باز هم توصيه مي‌كنند كه تبليغات براي پابرجايي لازم است كه به روايتگري توجه بيشتري كند. مدير اجرايي و رئيس آژانس تبليغاتي لئوبرنت صريحا مي‌گويد: مصرف‌كنندگان تشنه‌ي داستانها و روايتهاي جالب توجه هستند. روايت خوب مهمترين ركن محتواي جذاب است. اين روايتها نه تنها مورد علاقه و پسند مردم قرار مي‌گيرند بلكه، آنها را به اشتراك مي‌گذارند و بسط مي‌دهند.

تأكيدهاي فراوان در اين‌باره سبب شد تا لوح فشرده‌ي آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد نيز با همين موضوع گزينش و به زبان فارسي ترجمه و توليد شود. "نقش روايتگري در موفقيت شركتها" عنوان اين لوح فشرده است كه در 5 گام، ساختار و اركان روايت را تشريح مي‌كند.

 

نوروادورتايزينگ

نوروادورتايزينگ، پيوند بين عصب‌شناسي (نورو) و تبليغات (ادورتايزينگ)، در زمره‌ي اطلاعات جديد در حوزه‌ي بازاريابي و تبليغات است.

امواج مغزي در پرتو تكنولوژيهاي نوين علوم اعصاب پايه و باليني قابل ثبت و تفسير است. پژوهشگران با اين دستاورد دنياي پزشكي، پلي زده‌اند به دنياي تبليغات. در اين عرصه، تيزر تلويزيوني در حال ساخت يا پخش در معرض ديد و روايت مخاطب قرار مي‌گيرد. مي‌توان در اين هنگام، حركات چشم را رديابي كرد، و همچنين با ثبت امواج مغزي به تفسير آن پرداخت كه چنين نگرشي اين فرصت مغتنم را براي سنجش و ارزيابي اثربخشي تبليغات تقديم كارگزاران تبليغات و صاحبان برندها و شركتها مي‌كند. براي توضيحات بيشتر، مقاله‌ي رديابي حركات چشم در تبليغات تلويزيوني را بخوانيد كه در صفحات 36 و 37 همين شماره‌ي نشريه درج شده است.

 

خرده‌فروشي، قيمت‌گذاري، بسته‌بندي، مذاكره

ساير صفحات نشريه را ورق بزنيد. با مجموعه‌ي وسيعي از حوزه‌هاي متنوع بازاريابي و تبليغات روبه‌رو خواهيد شد كه دانسته‌هاي علمي و اجرايي براي مديرعامل، مديران بازاريابي و فروش دارد كه حاوي موضوعات متنوعي است از اخبار بازاريابي گرفته تا خرده‌فروشي، قيمت‌گذاري، و بسته‌بندي و مذاكره.

در پايان به "ظرفيتهاي توسعه مهندسي بازار" بازمي‌گردم كه ما با راهنمايي، پيشنهاد، انتقادهاي "استادان دانشگاه" و "‌استادان بازار" اين راه 10 ساله را پيموده‌ايم و همچنان چشم‌انتظار همكاريهاي صاحبنظران هستيم.‌

 

همكاران اين شماره: دکتر عبدالحمید ابراهیمی، دکتر امین اسداللهی، ارژنگ قدیری، سیداحسان گلپرور، زینال سلمان‌پور، زهرا جورابلو، منیره محسنی‌فر، مهدیه خوشبخت، محمداسماعیل شکوریان، حمید کلامی، رامین یوسف‌پور، بهزاد اصغریان، احمد محسنی، فاطمه شیرازی، علی خادم، بهاره راد، عزیزاله مجیدی، ابراهیم زارع‌پور، سعید خیرآبادی

 

همکاران ویژه این شماره: دکتر علی بشارت (دانشگاه دنور ـ امریکا)، پروفسور نیل ام. برنز (دانشگاه تگزاس ـ آوستین)، دکتر مسعود نصرت‌آبادی

گفت‌وگو با استادان خارجي و مدیران خارجی تبلیغات و بازاریابی (این شماره): ارژنگ قدیری (نویسنده‌ی کتاب نورولیدرشیپ)، مایکل شارپ (آژانس تبلیغاتی استاندارد تایم)، دیوید دروگا، سارا تامپسون، متیو گاردنر (مدیران آژانس تبلیغاتی دروگا 5)، دیوید ریگیل (گروه کوآدپک)

 

خبرنگاران: احمد آخوندی، محسن جاویدمؤید

 

سرويس بين‌الملل: سيداحسان گلپرور، زهرا جورابلو، محمدرضا حسن‌زاده جوانيان

 

اشتراك: مهديه خوشبخت

 

با تشكر از: دكتر مسعود حيدري، استاد سينا قربانلو، دكتر حسين وظيفه‌دوست، دكتر حميدرضا ايراني، دكتر رضا اكبري‌اصل، دكتر محمدعلي عبدالوند، دكتر شهباز برآهويي، دكتر شهرزاد چيت‌ساز، دكتر فرشاد تجّاري، دكتر حميد قاسمي، دكتر محمدعلي قره، دكتر سارا كشكر، دكتر كامبيز حيدرزاده، دكتر بهرام خيري، ابراهيم زارع‌پور، دكتر امين اسداللهي، دكتر فريز طاهري‌كيا.

 

با تشكر از: مركز مطالعات بازاريابي ايران، دپارتمان نوروماركتينگ، فروشگاه انتشارات بازاریابی.

 

با تشكر از ناشران بازاريابي: شرکت چاپ و نشر بازرگانی، نگاه دانش، راشدین، دنیای اقتصاد، نوروزی، ادیبان روز، جامعه‌شناسان، آرون، نشر علم، سیته، فوژان، دفتر پژوهشهای فرهنگی، بازاریابی

 

شایسته‌ی یادآوری است برای سفارش آگهی، خرید یا اشتراک مجله توسعه مهندسی بازار می‌توانید به نشانی www.marketingshop.ir  مراجعه کنید یا با شماره تلفنهای 66475273(021) و 66477016 (021) تماس بگیرید.

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.