وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه در شبکه‌های اجتماعی متمایز باشیم؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه در شبکه‌های اجتماعی متمایز باشیم؟

برای حضور در شبکه‌های اجتماعی فرمول مشخصی وجود ندارد. ممکن است این شبکه‌ها برای فردی که هنوز وارد آنها نشده و فعالیت خاصی انجام نداده، ترسناک باشند یا اینکه وجود فرصت‌های زیاد در این شبکه‌ها فرد را هیجان‌زده کند.

در نگاه اول شبکه‌های اجتماعی آنقدر متفاوت هستند و آنقدر ابزار متفاوت در اختیار فرد قرار می‌دهند که حضور در این شبکه‌ها با هدف دیده شدن ساده به نظر می‌رسد اما در واقعیت اینگونه نیست. برندها و سازمان‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و به همین دلیل متمایزسازی در این حوزه نیز به موضوع مهمی تبدیل شده است. در حقیقت اینجا نیز باید برای خود مزیت رقابتی ایجاد کنیم. 

در این یادداشت می‌خواهیم به بررسی راهکارهایی بپردازیم که باعث می‌شود اولاً حضور پررنگ‌تری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم و سپس اینکه این حضور، حضوری متمایزکننده باشد.

 

سیستم منظمی برای تولید محتوای باکیفیت داشته باشید.

این استراتژی یکی از کلیدی‌ترین راهکارها برای حضور در شبکه‌های اجتماعی است. هرچقدر محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی تولید می‌کنیم بیشتر و باکیفیت‌تر باشد، حضور ما قوی‌تر و موثرتر خواهد بود. سعی کنیم در بازاریابی محتوایی به مناسبت‌ها توجه کنیم تا همواره نشان دهیم که به‌روز هستیم و اینکه اتفاقات پیرامون‌مان را به خوبی رصد می‌کنیم.

 

ویژگی‌های خاص هر شبکه اجتماعی را بدانیم.

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ابزاری برای برندینگ و بازاریابی باشند اما باید توجه داشته باشیم که مانند هر ابزار دیگری، اینها نیز ویژگی‌های خاص خود را دارند و به همین دلیل برای نیازهای مختلف باید از شبکه‌های مختلفی استفاده کرد. باید بررسی کنیم که مخاطب هدف ما بیشتر در کدام یک از این شبکه‌ها حضور دارد و در چه زمانی بیشترین بازدید از آن شبکه صورت می‌گیرد. 

 

شبکه‌های اجتماعی فرصت خوبی برای داستان‌گویی هستند.

همانطور که گفتم می‌توان از این شبکه‌ها برای بازاریابی و برندینگ استفاده کرد اما بهتر است مستقیم سراغ بحث فروش نرویم. بهتر است داستانی جذاب درباره خود، سازمان یا برندمان برای مخاطبان‌مان تعریف کنیم. داستان‌ها از ابزار بسیار قدرتمند برای بازاریابی به حساب می‌آیند و شبکه‌های اجتماعی بستر مناسب برای این کار را فراهم می‌کنند تا داستان ما دیده شود.  

 

به سرعت پاسخ دهیم

بخش بزرگی از موفقیت ما در شبکه‌های اجتماعی منوط به سرعت عمل ما در پاسخگویی به مخاطبان است. تولید محتوا تنها زمانی می‌تواند موثر باشد که پاسخگویی به موقع و مسئولانه نیز مکمل آن باشد. با این کار روح انسانی در مراودات ما در شبکه‌های اجتماعی دمیده می‌شود که تأثیر زیادی در پذیرش پیام ما دارد. مخاطبان ما باید به این باور برسند که با یک انسان طرف هستند که به سوالات و نظرات آنها توجه می‌کند و برای پاسخ دادن به آنها وقت و انرژی می‌گذارد.

 

پرسش و پاسخ راه بیندازید.

سعی کنیم برای پست‌های مختلفی که در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌دهیم جلسه‌های مجازی پرسش و پاسخ راه بیندازیم. این کار علاوه بر اینکه ارتباط دوطرفه ما با مخاطب‌مان را تقویت می‌کند در معرفی ویژگی‌های محصول یا خدمت‌مان نیز به ما کمک می‌کند زیرا در جریان سوال‌ و جواب‌ها‌ مخاطبان با ویژگی‌های خاص محصول و مزایای رقابتی آن آشنا می‌شوند بدون آنکه لازم باشد مستقیماً چیزی به آنها گفته شود. 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.