حفظ کارکنان کلیدی برای سال پیش رو
کارکنان کلیدی برای مدیر خود حس آزادی و فراغ بال ایجاد میکنند، تلاشهای اعضای تیم را به سرانجام میرسانند و به پیشرفت نهایی سازمان کمک میکنند. در مقابل، کارکنان ضعیف انرژی مدیر خود را میربایند، زمان او را میگیرند و در نهایت موجب بسته شدن درهای کاروکسب میشوند.
با در نظر گرفتن این نکته که هر یک از کارکنان میتواند تأثیر قابلتوجهی روی موفقیت کاروکسب داشته باشد، لازم است برای موفقیت سازمان خود در سال جدید اقدامات مدونی برای حفظ این دسته از نیروها انجام دهیم. در این یادداشت به بخشی از این به تعدادی از این اقدامات اشاره شده است:
خداحافظی با کارکنان ضعیف
روحیه اغلب کارآفرینان به شکلی است که دوست دارند به دیگران کمک کنند و برای آنها شغل ایجاد کنند. همین روحیه سبب میشود که کارکنان ضعیف در سازمان باقی بمانند و پالایش سالانه صورت نگیرد. عدم قطع همکاری با کارکنان ضعیف نه تنها کمک به آنها نیست بلکه باعث تضعیف روحیه و انگیزه کارکنان کلیدی و نیروهای طلایی سازمان نیز میشود. افرادی که در کار خود مهارت دارند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند، مایلند در کنار افرادی مانند خودشان کار کنند. بنابراین بنگاه اقتصادی را نباید با بنگاه خیریه اشتباه گرفت.
اولویت بخشیدن به عملکرد
در سازمان خود باید فرهنگی به وجود آوریم که در آن اولویت با عملکرد افراد است و نه ساعات کاری و مسائلی از این دست. کیفیت کار افراد باید ملاک ارزیابی آنها قرار گیرد. بنابراین اگر نیروی ما در برآورده کردن انتظاراتمان به خوبی عمل کرده و حتی فراتر از آن نیز رفته، شاید بهتر باشد اصل کیفیت عملکرد را در مورد او اجرا کنیم تا سازمان را از وجود چنین نیرویی محروم نگردانیم.
اهمیت دادن در سطح شخصی
برای کاهش ورود و خروج نیرو و افزایش ماندگاری کارکنان در سازمان، باید به آنها اهمیت داد. اغلب، مدیران ارشد و مالکان آنقدر روی چشمانداز بزرگ سازمان متمرکز میشوند که افرادی را که در ساختن آن چشمانداز به آنها کمک میکنند، به فراموشی میسپارند. ارتباطات شخصی کلیدی برای وفادار کردن افراد به شغل، لذت بردن از کار، و گسترش پیام سازمان است. برای جذب و حفظ بهترینها، توجه به آنها الزامی است.
محیط کار باز و صداقتمحور
ارتباطات لازمه یک محیط کار سالم است. هیچ چیز مانند "رازها" و "پچپچها" سازمان را مبتلا به بیماری بیاعتمادی نمیکند. نیروهای کلیدی میخواهند بخشی از چالشها و مسائل مهم سازمان باشند و تنها راه برای تحقق این هدف از طریق ارتباطات باز و صادقانه است. ما میتوانیم محیط ایمنی را برای مخالفتها و دشواریها به وجود آوریم. هرچقدر کارکنان بیشتر احساس کنند که مدیر به حرف و نظر آنها گوش میدهد بیشتر در رسیدن به رسالت سازمان به او کمک میکنند.
فرصت رشد به همراه سازمان
اگر مدیریت ارشد یک سازمان کار خود را به خوبی انجام دهد، تعداد زیادی از کارکنان آن می توانند تا جایی که پیشبینی شده رشد کنند یا اینکه به خودی خود از سازمان خارج شوند. رشد سازمان و توانایی ارتقاء نیروها از درون به سازمان کمک میکند که ستارههای درخشان خود را حفظ کند.
روی کارکنان خود سرمایهگذاری کنید و خواهید دید که آنها نیز روی شما سرمایهگذاری خواهند کرد. این نیروها کاروکسب شما را به جایی میبرند که خود نیز انتظار آن را نداشتید. حفظ استعدادهای سازمان سریعترین و مؤثرترین راه برای رشد کاروکسب است. با قلب و روح کارکنان ارتباط برقرار کنید تا در سالی که به تازگی آن را آغاز کردهایم، روی ریل موفقیت حرکت کنید.
سبز باشید