مدیریت مشارکت کارکنان
هرچه قدر یک کاروکسب بیشتر بتواند مشارکت کارکنان خود را جلب کند، احتمال موفقیت خود در رسیدن به اهدافش را افزایش داده است. با این وجود طبق نظرسنجی گالوپ در سال 2015 میزان مشارکت کارکنان کمتر از 33 درصد بوده است.
اما ریشه مشکل به عدم تلاش کردن سازمانها باز نمیگردد بلکه این تلاشها از استمرار و هدفمندی لازم برخوردار نیستند. برای اینکه از برنامههای مشارکت کارکنان خود نتیجه بهتری بگیریم در اینجا راهکارهایی ارائه شده است.
مشارکت کارکنان را به تلاشی مستمر تبدیل کنید.
بسیاری از افرادی که مسئولیت مدیریت مشارکت کارکنان را به عهده دارند به این کار به چشم یک فرایند "یکبار و برای همیشه" نگاه میکنند. پژوهشی که توسط موسسه موتیووسیتی انجام شده گواه این مطلب است. بر اساس نتایج این پژوهش، 98 درصد از مدیرعاملان در شرکتهای مختلف تنها یک بار در سال به بررسیهای انجام شده در زمینه مدیریت مشارکت کارکنان نگاه میکنند و با کارمندان خود در این زمینه به بحث و بررسی نمیپردازند.
زمانی که اعضای تیم خود را در یک فرایند مستمر ببینند احساس بهتری نسبت به کار کردن در سازمانشان پیدا میکنند.
همه مشکلات را به گردن بخش منابع انسانی نیندازید.
پایین بودن درصد مشارکت کارکنان تنها به دلیل کمکاری بخش منابع انسانی نیست. جلب مشارکت کارکنان وظیفه هر واحدی است و نباید آن را به طور کامل به واحد منابع انسانی سپرد. برای مثال مدیر فروش باید خودش در ابتدا در جهت افزایش مشارکت فروشندگان و سرپرستان فروش اقدام کند و دغدغه این کار را داشته باشد و در ادامه با همکاری و همفکری بخش منابع انسانی نواقص را بهبود بخشد و در جهت پیشرفت گام بردارد.
بسیاری از مدیران فروش به جای اینکه با کارکنان خود صحبت کنند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گیرند به نظرسنجیهای سالانه بخش منابع انسانی اکتفا میکنند. این نظرسنجیها با وجود اینکه بسیار خوب و مؤثر هستند اما به هیچ وجه نمیتوانند جای صحبتها و جلسات حضوری مدیر با نیروهایش را بگیرند. به کارکنان خود اجازه و امکان دهیم که به راحتی صحبت کنند و از بازخوردهایی که از آنها دریافت میکنیم، یادداشتبرداری کنیم. حتی اگر این یادداشتها در آینده معنایی برای ما نخواهند داشت همین که نیروی ما ببیند در حال نوشتن نکاتی هستیم که برای او اهمیت دارد و دغدغههای او محسوب میشود، به خودی خود در افزایش مشارکت او مؤثر است. شنیدن آنچه افراد صادقانه به زبان میآورند میتواند شروع بسیار خوبی برای مدیریت مشارکت آنها باشد.
توجه داشته باشید که برخی از کارکنان در جلسات گروهی احساس خوبی ندارند و مشارکت بالایی از خود نشان نمیدهند. بهتر است برای این دسته از کارکنان برنامه متفاوتی داشته باشیم و به صورت جداگانه در جریان صحبتها و مسائل آنها قرار بگیریم.
مشوق رسیکپذیری هوشمندانه باشیم.
برای اینکه سازمان نوآور و پیشرویی باشیم باید کارمندان نوآور و مشتاق داشته باشیم. مدیریت ارشد یک سازمان باید مشوق نوآوری و رسیکپذیری باشد. باید به کارکنان خود فرصت ریسک کردن بدهیم و در صورت عدم موفقیت آنها را سرزنش نکنیم.
در شرکتهایی که واحد فروش از یک مدیر، چند سرپرست و تعدادی فروشنده تشکیل شده است، مدیر میتواند مسئلهای را مطرح کند و از سرپرستان خود بخواهد در تیمهای خود به بحث و بررسی بپردازند و سپس در جلسهای با مشارکت تمام اعضای تیم فروش نظرات مختلف بررسی شوند. با این روش میتوان مشارکت تمام اعضای تیم را بالا برد و در آنها انگیزه حضور فعال را ایجاد کرد.
سبز باشید