وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

همه ما فروشنده هستیم 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

همه ما فروشنده هستیم

ممکن است در سازمان‌مان به ما عنوان فروشنده اطلاق نشود اما واقعیت این است که همه ما در هر رده‌ای از سازمان قرار داشته باشیم باید برای موفقیت در کاروکسب و زندگی، مهارت‌های ارتباطی‌مان را تقویت کنیم تا آنچه را که در چنته داریم، بهتر ارئه دهیم. این دقیقاً یعنی کاری که یک فروشنده انجام می‌دهد. بنابراین فارغ از جایگاه سازمانی‌مان، هریک از ما در طول روز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم که می‌توان آنها را فعالیت‌های فروشندگی نامید.

مدیرعامل یک سازمان مدام در تلاش است که چشم‌انداز شرکت را به کارکنان آن بفروشد. از طرفی کارکنان یک سازمان در تلاش مستمر هستند که مهارت‌ها و قابلیت‌های خود را به کارفرمای‌شان بفروشند تا ارتقا یابند و از پله‌های نردبان موفقیت بالا روند.

فروش، اکسیژن مورد نیاز یک کاروکسب برای رشد و موفقیت است. بدون فروش، هیچ کاروکسبی وجود نخواهد داشت. رشد بدون فروش غیر ممکن است.

بنابراین همه ما نیاز داریم که ذهنیت یک فروشنده را داشته باشیم. روش‌هایی که در اینجا آمده در این راه به ما کمک می‌کنند:

 

1. «سؤال» را محور فعالیت‌های خود قرار دهیم.

فروشندگان موفق در سازمان‌های مختلف که محصولات کاملاً متفاوتی را می‌فروشند در یک موضوع با هم اشتراک دارند و آن استفاده زیاد از سؤال است. سؤال پرسیدن باعث می‌شود که به ارتباط برقرارکننده بهتری تبدیل شویم.

وقتی سؤالات خوب می‌پرسیم، در بلندمدت به سه شیوه به خود کمک می‌کنیم: ابتدا اینکه نوعی تواضع را از خود نشان می‌دهیم که تأثیر مثبتی روی برداشت دیگران درباره ما خواهد گذاشت. نکته دوم اینکه در میان پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنیم معمولاً پاسخ‌های خیلی خوبی پیدا می‌کنیم که به ذهن خودمان نرسیده بوده است. و سوم اینکه سؤال پرسیدن درباره یک موضوع اشتیاق ما را نسبت به آن نشان می‌دهد. همانطور که یک فروشنده با سؤال پرسیدن از یک مشتری علاوه بر کشف نیازهای او، اشتیاق خود را نیز به انجام یک معامله برد ـ برد نشان می‌دهد، همه ما می‌توانیم از قدرت سؤال پرسیدن در مراودات خود نیز استفاده کنیم.

 

2. نگرش خود را نسبت به فروش عوض کنیم.

برای خود من جای تعجب و البته تاسف دارد که افراد بسیار زیادی در سازمان ها نگرش درستی نسبت به کار فروش ندارند و فروشنده بودن برای آنها به این معنی است که فرد نتوانسته کار دیگری پیدا کند.

برای اینکه خودمان فروشنده موفقی باشیم، ابتدا باید ذهنیت‌مان را نسبت به فروش تغییر دهیم. فروش درباره خدمت کردن به دیگران و کمک به آنها برای رسیدن به چیزی است که به آن نیاز دارند. در فروش، ما تنها زمانی می‌توانیم به موفقیت دست یابیم که به دیگران برای رسیدن به موفقیت کمک کنیم.

خیلی سخت است که از فروش متنفر باشیم و خودمان بخواهیم در کارمان فروشنده موفق و قابلی باشیم. پس لازم است ذهنیت خود را نسبت به فروش تغییر دهیم.

 

3. روی تسلط بر حل مسئله تمرکز کنیم.

تمرکز کردن روی حل مسئله و ایجاد ارزش واقعی می‌تواند از ما فردی منحصر به فرد بسازد. موفق‌ترین فروشندگان کسانی هستند که به کارشان به چشم فروشندگی نگاه نمی‌کنند بلکه آن را فرصتی برای حل یک مسئله می‌بینند. آنها همیشه این دغدغه را دارند که استاد حل مسئله شوند.

بنابراین در هر رده‌ای از سازمان که قرار داریم باید رویکردمان به مسائل و چالش‌‌ها رویکرد  حل مسئله باشد و علاوه بر این تلاش کنیم همواره ارزشی را برای طرف مقابل‌مان ایجاد کنیم. 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.