نکاتی برای موثرکردن آموزش فروش
سیلزفورس گزارش میکند که 90درصد از مدیران فروش، کمبود آموزشهای مناسب و جدید را دلیل عدم موفقیت میدانند و در این میان هشتاد درصد مدیران بخش فروش اظهار میکنند که زمان کافی برای آموزش نیروهای خود در اختیار ندارند. در حالی که آموزش موثر فروش نیاز اول کلیه افراد دخیل در امر فروش محسوب میشود. به هر ترتیب آموزشی در فروش موثر به شمار میرود که دارای دو خصوصیت باشد: اول آنکه به قدر کافی برای نیرو هیجان انگیز و بدیع باشد و بعد آنکه در هر زمان مورد نیاز در دسترس باشد. بعبارتی آموزش باید بصورت 24 ساعت در روز و هفت روز هفته باشد. در عصر دیجیتالیسم و دسترسی به ابزارآلات و گوشیهای هوشمند شخصی، میتوان درلحظه به داده ها و اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کرد، لذا ما زمان کافی نداریم تا در زمان نیاز منتظر بدست آوردن اطلاعات بمانیم.
هرچند سمینارهای آموزشی فروش و یا جلسات مشاوره و کلاسهای آموزش فروش در جای خود بسیار ارزشمند هستند، اما پس از پایان این کلاسها باید امکاناتی فراهم شود که کارکنان از آموزش بی بهره نمانند. فضای مجازی و آنلاین این امکان را فراهم ساخته که بتوان آموزشهای خود را از طرق مختلف و به اشکال متفاوت به کارآموزان منتقل ساخت.کارشناسان توصیه میکنند که جلسات کوتاه آموزشی زیر سه دقیقه و برگزاری آزمونها و کوییزهای تعاملی؛ تیم فروش را علاقمند و با انگیزه نگاه داشته و امکان آموزش را تسهیل میکند. آموزش آنلاین این امکان را فراهم میکند که در طول فرایند فروش به راهکارهایی که اعضای تیم بکار میبرند دسترسی داشته تا بتوانیم در پروسه خاتمه فروش از این راه حلها بهره برداری کنیم.
اما تمام شرکتهای موفق در امر آموزش فروش، نکاتی را رعایت میکنند که در ادامه مورد بررسی قرار میدهیم:
1. آموزش فروش به شکل روزمره
آموزش فروش باید در برنامه روزانه گنجانده شده و جزیی جدایی ناپذیر از فرهنگ سازمانی باشد. نتایج مثمرثمر آموزش در گرو آن است که آموزش فروش از الزامات روزانه باشد. شرکت در سمینارهای آموزش فروش تنها میتواند مکمل یادگیری های روزانه ای باشد که در سازمان و یا کار و کسب خود ارائه میکنیم.
2. آموزش تعاملی
آموزشی در فروش موثر است که بتواند افراد را درگیر تعامل کرده و انها را در سطحی بصورت کارگاهی درگیر کند. ارتباط و تعامل کاری با مربی، بهره گیری از اقلام آموزشی تعاملی نظیر ویدیو، بیان تجربه های واقعی، داستان سرایی و کارگاههای نقش بازی به کارمند فروش کمک میکند تا بهترین دستاورد را کسب کند.
3. نتیجه آموزش، باید فروش باشد
کنت بلانچار بزرگ اعتقاد دارد که هرآنچه به فروش نینجامد، لایق سطل زباله است. در واقع هدف از آموزش فروش باید این باشد که همان روز به فروش دست یابیم، نه انکه صرفا زمان خود را به آموختن بگذرانیم. نیروهای فروش برای این حقوق میگیرند که بتوانند بفروشند نه اینکه آموزش ببینند. لذا اموزشها باید به شکلی باشد که مستقیما به فروش منتهی شود.
4. گزارش گیری
آموزش موثر را میتوان به کمک گزارش گیری مورد سنجش و ارزیابی قرار داد. اندازه گیری و سنجش به مدیران فروش کمک میکند تا بتوانند دستاوردهای اعضای تیم را مقایسه کرده و مواردی را که نیازمند اصلاح و بهبود هستند شناسایی کنند.
مهم تر از آموزش دهنده، تکرار و در دسترس بودن اموزش است که اهمیت دارد. نتایج برخی تحقیات نشان میدهد که صرف روزانه 12 دقیقه برای آموزش نیروهای فروش موجب رشد حداقل 5 درصدی فروش و در مواردی رشد بالغ بر 40 درصدی خواهد شد. اگر باور داریم که نیروهای ما میتوانند در امور فروش، پیگیری و کسب مشتریان جدید، مذاکره، خاتمه فروش، مدیریت تماسها و تبدیل درخواستهای اینترنتی به فروش سالم و موثر به شکل بهتر و کارآمدتری عمل کنند، پس باید به کمک راهکارهای جدید و بر بستر فناوریهای نوین آموزش را در برنامه روزانه سازمان بگنجانیم.
آموزشگاه بازارسازان نیز بعنوان آموزشگاهی تخصصی در این حوزه، آمادگی دارد تا در این زمینه به شما کمک کند. با ما تماس بگیرید.
02166028111 و 112
سبز باشید