وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

نشانه‌های آماده بودن کارمند برای ارتقا 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

نشانه‌های آماده بودن کارمند برای ارتقا

در هر سازمانی ستاره‌هایی وجود دارند که بودن‌شان برای مدیریت ارشد آن سازمان اهمیت بسیار زیادی دارد. این دسته از کارکنان افرادی هستند که گاه حتی آنها به مدیرشان یادآوری می‌کنند که سازمان باید مسیر حرکت خود را تغییر دهد، محصول جدیدی را به بازار ارائه دهد، یا در سیاست‌های قیمتی خود تجدیدنظر کند. 

بدون شک اقداماتی که مدیر یک سازمان یا تیم برای نگهداشت این نیروها انجام می‌دهد متمایز از اقداماتی است که برای حفظ نیروهای متوسط یا ضعیف خود صورت می‌دهد. یکی از این اقدامات ارتقا دادن ستاره‌های سازمان است. ارتقا دادن باعث می‌شود که فرد حس کند تلاشش مورد توجه و پسند مدیران مافوقش قرار گرفته و به او فرصت رشد کردن داده شده است. در مقابل اگر در ارتقا دادن ستاره‌های تیم خود تعلل به خرج دهیم، ممکن است توانایی تعدادی از بهترین و کارآمدترین نیروهای خود را هدر دهیم یا استعداد آنها را "بسوزانیم."

چگونه به این درک برسیم که وقت آن رسیده که نیروی خود را ارتقا دهیم؟ برای اینکه تشخیص دهیم چه وقت باید نیروی خود را ارتقا دهیم، می‌توانیم به رفتارهایی در او توجه کنیم که حاکی از آنند که او برای ارتقا یافتن آماده است. این رفتارها در حقیقت نشانه‌هایی واضح و روشن را در اختیار مدیر قرار می‌دهند.  در این یادداشت به برخی از این نشانه‌ها اشاره شده است. 

 

انتقاد آنها به سمت بالا است.

منظور از اینکه انتقاد آنها به سمت بالاست چیست؟ یکی از نشانه‌های کارکنانی که به بلوغ لازم برای ارتقا یافتن رسیده‌اند این است که کمتر دیده می‌شود این افراد از کسانی که به لحاظ سازمانی در مرتبه‌ای پایین‌تر از آنها قرار دارند انتقاد کنند و مسئولیت عدم موفقیت‌ها را به دوش آنها بیندازند. این افراد اگر بخواهند انتقاد کنند سعی می‌کنند ابتدا مسئولیت خود را بپذیرند و سپس نظر اصلاحی خود را به مدیران ارشدشان اعلام کنند.

 

رویکرد آنها راه‌حل-محور است.

یکی دیگر از رفتار یک نیرو که می‌تواند نشانه‌ای جهت ارتقا دادن او برای مدیرش باشد این است که رویکرد او به مسائل رویکرد مسئله-محور نیست بلکه چنین کارکنانی معمولاً به فکر پیدا کردن راه‌حل هستند. آنها صرفاً مسئله را برای مدیر خود بازگو نمی‌کنند و منتظر راه‌حل مدیر نمی‌مانند بلکه با خود راه‌حل به همراه دارند و در تلاش هستند به مدیر خود برای غلبه بر چالش‌ها کمک کنند.

 

آنها به عملکرد همکاران خود اهمیت می‌دهند.

یکی دیگر از رفتار نیرو که می‌تواند نشانه‌ای برای رسیدن زمان ارتقاء او باشد اهمیتی است که او به عملکرد همکاران خود می‌دهد. چنین فردی  به این درک رسیده که عملکرد تیم است که در نهایت منجر به پیشرفت سازمان می‌شود و عملکرد یک فرد در کنار عملکرد دیگران معنی پیدا می‌کند. بنابراین او از جزیره‌ای کار کردن پرهیز می‌کند و سعی می‌کند هر کجا لازم است به دیگران برای بهبود عملکردشان کمک کند. به عبارت دیگر این ستاره‌ها تفکر "ما" را جایگزین تفکر "من" می‌کنند. تمرکز آنها روی موفقیت تیم است نه موفقیت شخصی خودشان زیرا می‌دانند که اگر تیم موفق نباشد موفقیت شخصی آنها اهمیت چندانی ندارد.

 

گزارش عملکردی آنها همیشه از سایرین بهتر است.

یکی دیگر از نشانه‌های بارز برای ارتقاء یک نیرو این است که او به طور پیوسته از افراد هم‌رده خود بهتر است. بهتر بودن از سایرین در یک بازه زمانی معنادار به این معنی است که نیرو از قابلیت‌های لازم برای رفتن به رده‌های بالاتر برخوردار است. پس مدیر می‌تواند به چنین نیرویی اطمینان کند. 

البته ذکر این نکته را لازم می‌بینم که هر رده سازمانی نیازمند مهارت‌ها و قابلیت‌های خود می‌باشد. بنابراین ضمن مشاهده این نشانه‌ها، مدیر باید به این نکته نیز توجه کند که آیا نیروی او می‌تواند در سِمت جدید خود مانند گذشته توانایی‌های‌اش را نشان دهد؟

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.