وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

مدیریت استرس در تیم‌های کاری 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مدیریت استرس در تیم‌های کاری

کار سختی است که بتوانیم استرس خودمان را مدیریت کنیم اما چگونه به عنوان یک "مدیر" می‌توانیم به اعضای تیم خود کمک کنیم که استرس و بی‌انگیزگی خود را مدیریت کنند؟

از آنجا که شرایط کاری پیچیده‌تر از گذشته شده و خیلی از ما به صورت شبانه‌روزی درگیر کارمان هستیم، استرس و اضطراب پدیده‌های عجیب و غریبی نیستند. در محیط‌هایی که فشار و استرس بالایی دارند، بهره‌ور و باانگیزه باقی ماندن یک چالش بزرگ است.

هر چند خیلی غیرمتحمل به نظر می‌رسد که سرعت و فشار کار در آینده نزدیک کاهش یابد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که از طریق توسعه فعالیت‌هایی خاص می‌توان ظرفیت مقابله با استرس کاری را به وجود آورد.

یک رویکرد متداول در این زمینه، تمرکز کردن روی رشد و توسعه شخصی است. در شرکت‌هایی مانند گوگل به مدیران کمک و تأکید می‌شود که شادترین، سالم‌ترین و بهره‌ورترین محیط کاری روی کره زمین را برای کارمندشان ایجاد کنند. از این منظر، سرمایه‌گذاری روی رشد و توسعه شخصی می‌تواند اولین قدم در آزادسازی خلاقیت ، بالفعل کردم پتانسیل و حمایت از بهره‌وری پایدار باشد.

خبر خوب برای ما این است که رویکردهای عملی برای توسعه مدیران و نیروهای آنها وجود دارد که به سادگی قابل اجرا هستند و به منابع زیادی نیز نیاز ندارند.

 

مشوق فعالیت‌های آرامش‌بخش باشیم

پژوهشی که اخیراً مؤسسه تحقیقاتی گالوپ روی 105 تیم کاری در یک بازه زمانی 6 ماهه انجام داده است، نشان می‌دهد که در تیم‌هایی که یک فرد احساس رفاه و آرامش داشت، پس از 6 ماه این حس 20 درصد بیشتر از سایر تیم‌ها به دیگران اعضای تیم منتقل می‌شد. به عبارت دیگر، احتمال اینکه سایر اعضای تیم نیز حس مشابهی داشته باشند 20 درصد افزایش می‌یافت. این آمار ثابت می‌کند که اگر مدیر یک مجموعه مشوق فعالیت‌های ضداسترس باشد و مدلی را به وجود آورد که انجام چنین اقداماتی به فرهنگ تیم کاری تبدیل شود، می‌تواند در مدیریت استرس به خود و تیمش کمک‌های شایانی کند.

 

به کارمندان اجازه قطع ارتباط با کار را بدهیم

براساس آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، کارمندان به طور متوسط در یک هفته بین 34 تا 48 ساعت کار می‌کنند ولی بسیاری از آنها در ساعات غیرکاری نیز درگیر مسائل کاری هستند. فصلنامه مک کینزلی گزارش می‌دهد که آن دسته از محیط‌های کاری که کارمند در آنها مجبور است همیشه با کارش ارتباط داشته باشد و مولتی‌تسکینگ (multi-tasking) انجام دهد، بهره‌وری را می‌کشند، خلاقیت را به شدت پایین می‌آورند و باعث ناخشنودی کارمند می‌شوند.

هر چند یکی از الزامات فرهنگ مشوق بهره‌وری بالا، تمرکز همیشگی روی کار است اما ذهنیت "همیشه-روشن" (always on) خطرناک و غیرمولد است زیرا در این ذهنیت جایی برای زمان احیا و بازیابی کارمند (recovery) در نظر گرفته نشده است. حتی بهترین ورزشکاران جهان نیز پس از یک مسابقه نیاز دارند مدتی را استراحت کنند و ریکاوری لازم را در این مدت انجام دهند. بنابراین یکی از وظایف مهم مدیر این است که تصمیم بگیرد خودش و تیمش چه زمانی‌هایی درگیر کار باشند و چه زمان‌هایی درگیر کار نباشند.

 

به مغز آموزش مدیریت هرج و مرج را بدهیم

تحقیقات نوروساینس نشان می‌دهد که با تمرین‌های ذهنی می‌توان به شکلی سیستماتیک به مغز آموزش داد که حتی در شرایط پرفشار و پر هرج و مرج آرامش خود را حفظ کند و بهره‌وری بالایی داشته باشد. حتی در این زمینه اپلیکیشن‌های مفیدی نیز طراحی شده که فرد می‌تواند بدون آنکه در این زمینه متخصص باشد از قابلیت‌های آنها بهره ببرد. طبق اعلام سایت دانشگاه هاروارد، از میان این اپلیکیشن‌ها، Calm، Headspace و Muse از جمله نمونه‌های خوب و قابل اعتماد هستند.

 

همدلی و مهربانی هزینه‌ای ندارد

مهربان بودن و همدلی با کارمندان هزینه‌ای برای مدیر ندارد اما منافع آن برای هر دو طرف ارزشمند هستند. همدلی و مهربانی تأثیر قابل ملاحظه‌ای روی عملکرد، مشارکت و سودآوری کارمند دارد. پروژه تحقیقاتی انجام شده در دانشگاه نیو سوث ولز که 5600 کارمند را در 77 سازمان مورد مطالعه قرار داده بود، نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل تأثیرگذار روی سودآوری و بهره‌وری درون یک سازمان توانایی رهبر آن سازمان در توسعه و سازماندهی افرادش، استقبال کردن از بازخورد و انتقاد و ایجاد روحیه تعاون میان پرسنل است.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.