وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

مدیریت یک فرایند است نه یک جایگاه 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مدیریت یک فرایند است نه یک جایگاه

مدیرعامل بالاترین فرد اجرایی در تیم سازمان است و از اینرو مسئولیت نتایج تمام تصمیمات مدیریتی با اوست. علاوه بر تصمیم‌گیری‌های کلان و استراتژیک، یک مدیرعامل باید روح اعتماد، وفاداری و تعهد را در سازمان خود به وجود آورد تا کارمندان با انگیزه و اشتیاق به انجاتم وظایف‌شان بپردازند. 

مدیرعاملان موفق معمولاً افرادی هستند که ترکیبی از تجربه و علم را با خود به همراه دارند. این افراد مهارت‌هایی را که به لحاظ سنتی از یک رهبر کاروکسب انتظار می‌رود – مهارت‌هایی همچون تعیین چشم‌انداز، اجرای برنامه‌ها، تصمیم‌گیری، هدایت کارمندان، برقراری ارتباطات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی – در کاروکسب خود پیاده می‌کنند. برای رسیدن به موفقیت، لازم است مدیرعاملان روی این موارد تأکید ویژه‌ای داشته باشند:

 

1. تمرکز روی بستر به وجود آورنده اتفاقات

استراتژی‌هایی که یک مدیرعامل برای رشد کاروکسب و سازمان خود به کار می‌گیرد باید از انعطاف‌پذیری لازم برخوردار باشند تا بسته به اقتضائات و شرایط تنظیم شوند.

 

2. جدا کردن تئوری از کاربرد

قبل از آنکه کاری شروع شود باید درباره آن بحث و بررسی گرفت اما به محض اینکه تصمیمی گرفته می‌شود و به مرحله اجرا گذاشته می‌شود باید تمام تمرکز سازمان روی اجرای هرچه بهتر آن باشد.

 

3. تخمین دقیق نیازها

مدیرعامل باید از دانایی لازم برای تشخیص نیازهای سازمان خود برخوردار باشد. هر یک از واحدها نیازهای خاص خود را دارد و مدیرعامل تخمین درستی از نیازهای هر واحد داشته باشد.

 

4. سنجش دقیق نتایج

از طریق نظارت بر عملکرد متناسب با اهداف، مدیرعامل باید فرایندها را بهبود بخشد تا جایگاه رقابتی شرکت در بازار ارتقا یابد.

 

علاوه بر این موارد، یک مدیرعامل باید به ترکیب درستی از مسئولیت شخصی، مهارت و چشم‌انداز دست یابد که در بستر شرایط خاص صنعت و بازار و البته سازمان تعریف می‌شوند. در ادامه به الزاماتی برای انجام هرچه بهتر وظایف یک مدیرعامل اشاره شده است:

 

دانش کاروکسبی

برای اینکه مدیرعامل بتواند یک پروژه را از ابتدا تا انتها پیش ببرد، لازم است با مفاهیمی از جمله مدیریت هزینه و بازگشت سرمایه آشنایی داشته باشد. همچنین یک رهبر کاروکسبی تخصص افراد مختلف را کشف می‌کند و بر اساس آن مسئولیت‌های سازمانی آنها را تعیین می‌کند. 

 

حضور اجرایی

حضور اجرایی یک مدیرعامل شامل اعتماد به نفس او، آرامش تحت شرایط پرفشار، و اقتدار همراه با مهربانی در برخورد با نیروهای تحت مدیریت می‌شود.

 

کشف نیازهای سازمان 

مدیرعامل برای آنکه خلأهای موجود در سازمان خود را پر کند باید تسلط بسیار خوبی روی بخش‌ها و افراد سازمان باشد تا بتواند ارتباط مناسبی بین آنها برقرار کند. استخدام‌های یک سازمان باید با همین رویکرد انجام شوند و پس از کشف خلأهای موجود دست به استخدام افراد شایسته زد.

 

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی یک مدیرعامل باید به نحوی باشد که بتواند هم با افرادی در سطح مدیران ارشد سایر سازمان‌ها ارتباط برقرار کند و هم قادر باشد ارتباط خود را با افرادی که در پایین‌ترین سطوح سازمانی قرار دارند مدیریت کند. 

 

توسعه سازمانی 

در دنیایی که به سرعت در حال تغییر کردن است موفقیت‌های دیروز هیچ تضمینی برای پیشرفت امروز به وجود نمی‌آورند. توسعه مستمر و پایدار در سازمان باید به دغدغه اصلی مدیرعامل تبدیل شود و این ذهنیت را در سازمان خود نیز تسری بخشد.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.