وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

رعایت اصل تنوع در تیم کاری 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

رعایت اصل تنوع در تیم کاری

به افرادی که در تیم‌تان کار می‌کنند نگاه کنید. آیا دور و بر شما پر است از افرادی که جهان‌بینی، شخصیت و اخلاقی مشابه اخلاق شما دارند؟ به عبارت دیگر آیا کپی‌های مختلفی از خود را در سازمان‌تان استخدام کرده‌اید؟ اگر اینگونه است، شما فرصت بسیار خوبی را برای رشد و ایجاد بستری جهت نوآوری در سازمان خود از دست داده‌اید.

تحقیقات نشان می‌دهد که هرچقدر تنوع در یک تیم کاری بیشتر باشد عملکرد اعضا بالاتر می‌رود و ماندگاری آنها در سازمان نیز افزایش می‌یابد. فقط باید به خاطر داشته باشیم که تنوع، چالش‌هایی را نیز به همراه دارد.

به عنوان مدیر یک سازمان ما می‌خواهیم مطمئن شویم که افرادی با بهره‌وری بالا در سازمان‌مان حضور دارند؛ افرادی با ذهنیت پیروزی که به حرکت رو به جلوی سازمان کمک می‌کنند. آیا تا بحال نگاهی انتقادی و استراتژیک به ترکیب کارمندان خود داشته‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که تنوع در میان آنها وجود دارد؟

نکته‌ای که در مورد تنوع باید مدنظر قرار دهیم این است که تنوع تنها محدود به فرهنگ، سن و جنسیت نمی‌شود بلکه مواردی همچون دیدگاه، شخصیت و رویکرد را نیز در بر می‌گیرد. در ادامه به بررسی نکاتی پیرامون تنوع در تیم کاری پرداخته شده است:

 

ذهنیت تنوع‌پذیر

با رشد فضای اقتصادی و رقابتی‌تر شدن محیط کاروکسب شرکت‌ها نیاز دارند که بیشترین بهره را از منابع خود ببرند. شرکت‌ها در شرایطی به سر می‌برند که رقبای خارجی دیر یا زود وارد بازار ایران خواهند شد و نوع روابط و مناسبات بازار به طور کلی دستخوش تغییراتی خواهد شد. لازمه رقابت و البته تعامل با این شرکت‌ها در این است که کاروکسب‌های ایرانی فرهنگ "تنوع" و "تنوع‌پذیری" را در خود به وجود آورده باشند. 

مدیران شرکت‌های ایرانی بیش از گذشته باید این نکته توجه را مدنظر قرار دهند که بخشی از موفقیت در فضای کاروکسب مرهون مدیریت روابط با افرادی است که رویکرد و شخصیت‌شان با ما متفاوت است. اگر با این نگاه، تنوع را بپذیریم و قبول کنیم که همکاران، شرکا، سهامداران و مصرف‌کنندگان حق دارند متفاوت از ما فکر کنند، بهتر می‌توانیم روابط خود را با این گروه‌ها مدیریت کنیم.

 

خدمات‌دهی بهتر به مشتریان

تعیین مشتریان هدف یکی از کلیدی‌ترین نکات در موفقیت فعالیت‌های بازاریابی و فروش است. اگر شرکتی بدون اطلاع از اینکه برای چه گروهی از جامعه محصول خود را عرضه می‌کند، وارد بازار شود بدون شک محکوم به شکست است. با وجود اینکه اغلب شرکت‌ها درباره مخاطب هدف خود اطلاعاتی دارند و سعی می‌کنند مشتریانی را هدف بگیرند که وجوه اشتراک زیادی با یکدیگر دارند، اما باز هم نمی‌توان ادعا کرد که مشتریان هدف ما همگی شبیه هم هستند. هرچقدر جامعه مشتریان هدف ما کوچک باشد باز هم تنوع زیادی در مشتریان وجود خواهد داشت. برای مثال ممکن است مشتریان هدف ما خانواده‌هایی باشند که درآمد بالای سه میلیون تومان در ماه داشته باشند اما باز هم همین مخاطب هدف دارای تنوع بسیار زیادی است و شرایط فرهنگی و اجتماعی روی وجه اشتراک اقتصادی آن تأثیر می‌گذارد.

بنابراین اگر این مسئله را بپذیریم که تنوع در مشتریان هدف ما وجود دارد می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر ترکیب تیم بازاریابی و فروش ما نیز از تنوع برخوردار باشد بهتر می‌تواند با مشتریان ارتباط برقرار کند. 

نیروهای متنوع بهتر می‌توانند نیازهای مشتریان متنوع را رفع و رجوع کنند و راه‌حل‌های بهتری برای رشد سازمان ارائه دهند. هنر مدیر سازمان نیز در این است که ضمن حفظ وحدت تیمی، هیچ‌کدام از این تنوع‌ها را سرکوب نکند و از آنها در جهت تعالی نیروها و سازمان استفاده کند.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.