چه کنیم که کارمندانمان به حامیان برند سازمان تبدیل شوند؟
داشتن کارمندانی که همواره از برند سازمان حمایت کنند و فارغ از مشکلاتی که بین آنها و مدیر یا همکارانشان رخ میدهد، به نیکی از سازمان خود یاد کنند، آرزوی هر مدیر یا مالک کاروکسبی است.
برای رسیدن به این هدف لازم است تصمیمگیرندگان و سیاستگذاران یک سازمان برنامه مدونی را طراحی کنند و قدم به قدم کارمندان را به سمت تبدیل شدن به حامیان برند سوق دهند. در این یادداشت به بررسی مراحلی میپردازیم که برای طراحی چنین برنامهای باید مورد توجه قرار گیرد:
1) تعریف روشنی از برند سازمان به کارمندان ارائه دهیم.
معمولاً سازمانها بودجه زیادی را صرف توسعه و ارتقاء برند خود نزد مشتریان فعلی و بالقوه میکنند اما سؤال اینجاست که "کارمندان" چقدر درباره برند سازمان اطلاعات دارند و مدیریت سازمان چقدر در این زمینه سرمایهگذاری کرده است؟
در سال 2013 مؤسسه معتبر گالوپ بیش از 3 هزار کارمند را در زمینه برند سازمانشان مورد تحقیق قرار داد. تنها 41 درصد از این افراد اعلام کردند که میدانستند برند سازمانشان چه تفاوتهایی با برند رقبا دارد.
اگر انتظار داریم که کارمندان به حامیان برند سازمان تبدیل شوند، آنها باید بدانند که برند سازمانشان نماینده چیست تا بتوانند آن را به دیگران عرضه کنند. از اینرو اولین قدم یک کارفرما باید این باشد که ابهامات موجود در ذهن کارمندان درباره برند سازمان را از بین ببرد و تعریف روشنی از آن را در اختیارشان قرار دهد.
2) مزایای حمایت از برند سازمان را برایشان برشماریم.
برای اینکه حمایت کارمندان از برند سازمان را داشته باشیم لازم است به آنها بگوییم که حمایت آنها از برند سازمان اولاً برای مدیریت مجموعه بسیار ارزشمند و قابل احترام است و سپس اینکه این حمایت میتواند در نهایت به سود خود آنها نیز باشد. تحقیقی که توسط انجمن روانشناسی امریکا در سال 2014 و با حضور 1500 کارمند انجام شد، نشان داد که 91 درصد از کارمندان که احساس میکردند سازمانشان برای آنها و کارشان ارزش قائل میشود انگیزه داشتند که بهترین عملکرد خود را برای کارفرمایشان داشته باشند. همچنین 85 درصد از این افراد عنوان کردند که محل کار خود را به دیگران توصیه میکنند.
اهداف شرکت از برنامه حمایت کارمندان از برند هر چه باشد، لازم است به کارمندان نشان داده شود که حمایت آنها برای مدیریت ارزشمند است و همچنین اینکه خود آنها نیز از این حمایت صاحب منافعی میشوند.
3) ابزار درستی به آنها بدهیم.
مشارکت دادن کارمندان در فرایند ترویج برند به این معنا است که آنها نیاز به استفاده از مهارتهایی دارند که قبلاً صاحب آنها نبودهاند. برای مثال خیلی از افراد دارای حسابهای کاربری در صفحات اجتماعی هستند اما نمیتوانند از این فرصتها برای اهداف کاروکسبی استفاده کنند. بنابراین شرکتها میتوانند با فراهم کردن آموزشهای لازم، مهارتهای مورد نیاز کارمندان برای حمایت از برند را به آنها آموزش دهند. مثلاً کارمندان واحد بازاریابی میتوانند به همکاران خود در سایر واحدها درباره اهمیت برندسازی آموزش دهند و کارمندان واحد فروش میتوانند آموزشهای دقیقتری درباره جزئیات محصولات شرکت ارائه دهند.
علاوه بر این آموزشها ترغیب کردن کارمندان به شرکت در همایشها، سمینارها، کارگاههای آموزشی و دورههای تخصصی باعث میشود که بستری ایجاد شود تا آنها بتوانند با سایر افراد حاضر در این رویدادها درباره برند سازمان خود صحبت کنند.
4) برنامه طراحی شده را به صورت منظم مورد بازنگری قرار دهیم.
مانند هر برنامه دیگری که در سازمان به مرحله اجرا میرسد، این برنامه نیز باید به صورت منظم مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد تا تغییرات لازم در آن ایجاد گردد. و البته مانند هر برنامه دیگر، برای این برنامه نیز باید متر و معیاری برای سنجش میزان موفقیت آن وجود داشته باشد. مدیریت سازمان باید قبل و بعد اجرای سیاستهای ارتقاء حمایت کارمندان از برند را بررسی کند و میزان موفقیت آن را بسنجد.
سبز باشید