چگونه در یک بازار شلوغ متمایز شویم؟
زمانی که در حال رقابت کردن در یک بازار به شدت شلوغ هستید چگونه خود را از سایرین متمایز میکنید؟ در چنین بازارهایی روی کدام جنبههای بازاریابی بیشتر باید تأکید کرد؟
در هر بازار رقابتی، نکتهای که هیچگاه نباید از یاد ببریم این است که به هر قیمتی که شده از تبدیل شدن به یک شرکت معمولی که تنها اگر قیمتش پایین باشد، ارزش کار کردن را دارد، پرهیز کنیم. اگر مشتریان فقط به صورت اتفاقی ما را انتخاب کنند و حتی اسم شرکت ما را نیز ندانند، ریسک شکست خوردن همواره ما را تهدید میکند. اما حتی در بازارهای بسیار رقابتی هم امکان متمایز کردن خود و محصول یا خدمتمان وجود دارد.
در این یادداشت به بیان چند نکته در این زمینه پرداخته شده است:
1. خدمات مشتریان برتر
هر کاروکسبی دوست دارد ادعا کند که بهترین خدمات مشتریان را ارائه میدهد. اما به بهترین خدماتی فکر کنید که تا بحال دریافت کردهاید. آیا کارمندان شما نام مشتریان را میدانند؟ آیا درباره کاروکسب و حتی خانواده آنها اطلاعات کافی دارند؟ آیا چالشها و ترجیحات هر مشتری را میدانند؟
برای مثال خیلی از افراد ترجیح میدهند به رستورانی بروند که علاوه بر غذای موردنظر آنها، خدماتی عالی نیز به آنها ارائه میدهد. آنها از اینکه پرسنل رستوران از ذائقه و ترجیحات غذایی آنها اطلاع دارند لذت میبرند.
2. تجربه برتر برای مشتری
خدمات مشتری به فراهم کردن خدمات پایهای برای مشتری اشاره دارد اما تجربه مشتری به خدماتی اشاره دارد که هیچ کس دیگری برای مشتری فراهم نمیکند و حتی خود او نیز انتظارش را ندارد. برای مثال یک تعویض روغنی را میشناسم که برای زمان انتظار صاحب خودرو نیز برنامهریزی کرده است و در فاصلهای که روغن خودروی او تعویض میشود با چای و قهوه و ارائه روزنامه و مجله تجربه متفاوتی از سایرین را برایش رقم میزند.
3. گوش دادن به نظرات مشتریان
در اغلب صنایع شرایط به گونهای شده است که گزینههای نوآوری محدود و محدودتر شده است. اما اگر واقعاً به مشتریان گوش دهیم، آنها سرنخهایی درباره آنچه برایشان ارزش دارد به ما میدهند. باید ببینیم چه چیزی برای هر مشتری اولویت دارد: کیفیت، حمل و نقل، سرعت، مدت زمان تسویه حساب و ... . سپس باید همان مزیت را گسترش دهیم و در اختیار مشتری قرار دهیم.
4. کیفیت برتر
تقریباً در نزدیکی منزل هر کسی چندین و چند رستوران وجود دارد اما ما ترجیح میدهیم سراغ بهترین برویم. چگونه میتوانیم نام شرکت خود را به عنوان شرکتی که ارائهدهنده کیفیت برتر محصول و خدمات مرتبط با آن است در بازار جا بیندازیم؟ آیا روی آموزش کارمندانمان کار کردهایم تا آن را به عنوان یک مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا به کار ببریم؟ اینکه شرکت ما به خاطر کیفیت محصول و خدماتش در بازار شهره شود، یک سرمایهگذاری بزرگ برای موفقیت آن محسوب میشود.
5. دادههای برتر
دادهها و اطلاعاتی که تحلیل آنها به ما ارائه میدهد، قدرتمندترین ابزار یک کاروکسب در بازار رقابتی به حساب میآید. ما در مورد خیلی از مشریانمان حتی اطلاعات پایهای هم نداریم و این در صورتی است که این اطلاعات بسیار باارزش هستند. خیلی از شرکتها به دنبال دیتابیسهای حاضر و آماده هستند اما در کمال تعجب خودشان هیچ تلاشی برای جمعآوری اطلاعات مشتریانشان انجام نمیدهند.
برای مدیران و مالکان کاروکسب رقابت همیشه تنگاتنگ است و در برخی موارد گزینههای کمی برای تمایزبخشی وجود دارد. اما با استفاده از این استراتژیها و استراتژیهای مشابه که بسته به شرایط خاص هر صنعت باید برای آن در نظر گرفته شود، خواهیم دید که امکان بیشتری برای تمایزبخشی از آنچه در ابتدا تصور میکردیم وجود دارد.
سبز باشید