وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

به این دلایل هرگز پولدار نمیشویم 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

به این دلایل هرگز پولدار نمیشویم

دنيا پر از آدم‌هاي با استعداد اما بی پول است. آدمهایی که یا در تنگناهاي مالي دست و پا مي‌زنند يا كمتر از مقداري كه در توان‌شان است پول در مي‌آورند. اين به‌دليل دانسته‌هاي‌شان نیست، بلكه به‌دليل چيزهايي است كه نمي‌دانند. هرچند پول نمی تواند خوشحالی را بخرد اما تنگدستی هم این توانایی را ندارد. نویسنده مجله اینترنتی Entrepreneur در این یادداشت نکاتی را درخصوص دلایل بی‌پولی گوشزد میکند که ترجمه‌ای از آن را میخوانیم.

جیب خالی احساس ناخوشایندی دارد، بدتر از آن ماه را با سختی و مشقت به پایان رساندن است که فشار زیادی را متوجه انسان میکند. جالب است بدانیم که 250 میلیون نفر از مردم ثروتمندترین کشور دنیا یعنی آمریکا نیز  به سختی ماه را به آخر میرسانند. شهروندانی که نه کوپن غذا دریافت میکنند و نه آمار بیکاری بالایی دارند، بلکه مردمی هستند که به طور متوسط 48,000 تا 68,000 دلار در سال درآمد دارند اما تقریبا 75 درصد مردم آن کشور نیز تا گرفتن حقوق ، تمام حقوق ماه قبل را خرج می کنند و در آخر ماه پس‌اندازی ندارند. این وضعیت با شرایط به مراتب دشوارتری در کشور ما نیز مصداق دارد.

فردی که در سال 2013 سالانه 63,000 دلار (قبل از کسر مالیات) درآمد داشت، به طور متوسط 49,000 تا 51,000 دلار برای مسکن، رفت و آمد، خوراک، بیمه، تفریح، نگهداری از بچه ها، درمان و بهداشت و دیگر هزینه ها، پرداخت می کرد. حال 20 درصد مالیات را از این درآمد کم کنید. با این حساب دیگر پولی برای پس انداز و یا سرمایه گذاری باقی نمی ماند. با یک حساب سرانگشتی درخصوص میزان درآمدها و هزینه‌های خود، شما نیز به نتیجه‌ای کم و بیش مشابه دست خواهید یافت. بی پولی دلیل دارد. در اینجا به چند دلیل اشاره می کنم.

1. شما بچه ننه هستید

بیشتر آمریکایی ها و چه بسا ما ایرانیها حداکثر در فاصله 40 کیلومتری از خانه مادری خود زندگی می کنیم. این شرایط به بهانه های مختلف از جمله دلبستگیهای خانوادگی حتی پس از ازدواج نیز ادامه می‌یابد. اما آداب ثروت اندوزی به ما یاد می‌دهد که اگر می خواهیم پول خوبی به جیب بزنیم، باید کمی استقلال پیدا کنیم و از قلمروی آسایش خود اندکی فاصله بگیریم. زمان آن رسیده است که راه افتاده و به جایی برویم که فرصت هایی برای به دست آوردن پول وجود داشته باشد. تا زمانی که بدون استقلال زندگی مکنیم، پولی هم در بساط نخواهد بود، لذا پس‌اندازی هم نخواهیم داشت و فقط موقعیت ها را از دست می دهیم.  

2. شما از لحاظ اقتصادی بی‌سواد هستید

بیشتر مردم از نظر اقتصادی بیسواد هستند. بطور کلی یكی از مشكلات موجود بویژه در کشور ما عدم سواد و فهم اقتصادی در خانواده‌هاست كه برای این امر باید آموزش را از مهد های كودك و مقاطع سنی پایين شروع كرد. هرچند بسیاری از افراد جامعه ما دارای مدارک دانشگاهی هستند، اما سواد اقتصادی و فهم اصطلاحات اقتصادی متفاوت است. اقتصاد به زبان ساده به معنای مدیریت خانه و یا مدیریت منابع محدود است. مدیریت هم یعنی کنترل را در اختیار داشته باشیم و بتوانیم در شرایط موجود و یا مخصوصا در شرایط سخت و طاقت فرسا دوام بیاوریم. مدیریت اقتصاد خود، یعنی اینکه  بتوانیم در بازار پرازدحام، اشباع و تهاجمی فرصت یابی کرده و پول بدست آوریم.

3. تفکر برنامه ریزی بلندمدت دارید

اگر تمام زمان خود را صرف بودجه‌بندی و برنامه ریزی بلندمدت کنیم، آنگاه  تضمین می کنم که شما هیچ وقت پولدار نخواهید شد. باید نگاه کل‌نگر و استراتژیک را جایگزین تفکر برنامه ریزی بلندمدت کرد، در برنامه ريزی بلند مدت نقش تغيير و تأثير محيط كمتر مورد توجه قرار می‌گيرد. در طرف مقابل برنامه ريزی استراتژيك بر تغيير و شرايط محيطی متمركز می‌شود و برای برخورد با آنها استراتژی‌های مناسب اتخاذ می‌كند. امروز دیگر زمان برنامه ریزی های بلند مدت نیست. ما در حال حاضر بیشتر از برنامه ریزی استراتژیک به انسانهای استراتژیست نیاز داریم که سریع ببینند، سریع بشنوند، سریع درک کنند، سریع تصمیم بگیرند، و سریع عمل کنند.  پدرهای مهربان ما همواره در گوشمان خوانده اند که “هر یک ریالی که پس انداز می کنیم، درواقع یک ریال به دست آورده ایم”؛ اما این تفکر اشتباه است. داشتن تفکر بودجه بندی به این معنی است که شما تدافعی بازی می کنید و تسلیم شرایط هستید، نه تهاجمی.

4. روی حرف سیاستمداران زیاد حساب باز میکنید

سالیان سال است که سیاستمداران برای جلب حداکثری آرا مردمی، روی طبقه متوسط و برآوردن نیاز آنها مانور میدهند، اما این ایده که یک سیاستمدار می تواند طبقه متوسط (شما) را نجات دهد در سالیان گذشته اجرا شده، امتحان شده، قول داده شده و شکست خورده است. میتوان گفت که با وجود شعارهای رنگارنگ، تقریبا تمام شاخص های اقتصادی افت کرده اند. اگر سیاستمداران می توانستند طبقه متوسط را نجات دهند، قبلا این کار را کرده بودند. پس به حف آنها دل نبندید و بدون امید به حمایتهای دولتی، کار خود را پیش ببرید.

5. به  امور مالی علاقه ندارید و به آن بی‌تفاوتید

جای تعجب ندارد، اما بسیاری از ما به امور مالی بی تفاوت شده ایم و فقط تماشاچی هستیم. اگر به پول توجه نکنیم، آن را به دست نخواهیم آورد. اهداف مالی خود را بشناسید و به پول خود توجه داشته باشید. اینکه طوری وانمود کنیم که گویی هیچ مشکلی وجود ندارد فقط پاک کردن صورت مساله است و باعث حل مشکل نخواهد شد و بلکه اوضاع را بدتر خواهد کرد. صرف‌نظر از وضعیت مالی خود هر از گاهی به همراه فرد مورد اعتمادتان درخصوص پول و اهداف خود صحبت کنید.

6. در بند مقام و پست هستید

کار، عار نیست. در واقع، عدم تمایل به انجام کاری که هیچ کس دیگری نیز نمی خواهد انجام دهد، علت بی‌پولی مردم به حساب می‌آید. در قید پست و مقام بودن فقط مختص طبقه پایین اقتصادی نیست، بلکه در تمام طبقات تا بالاترین طبقه وجود دارد. همه می خواهند کارگردان، مدیر عامل ، مدیر یا نویسنده باشند.بسیار خوب. حدس بزنید چه اتفاقی می افتد. پس چه کسی کار فروش را انجام دهد؟

7. الگوی  مقایسه مناسبی ندارید

همه ما دوست داریم خود را با دیگران مقایسه کنیم اما این ایده که اوضاع دخل ما بهتر از کسی است که دارد از گرسنگی می میرد، وضع مالی‌مان را بهتر نخواهد کرد بلکه تنها از این طریق وضعیت خود را توجیه کرده‌ایم. این کار در حکم یک خودکشی مالی است.

8. برای ساعات کاری خود چرتکه می‌اندازید

انسانهای موفق گاه تا 95 ساعت در هفته کار می کنند در حالی که بیشتر مردم حتی از کارکردن بین ساعات 9 تا 5  نیز گله می کنند. اگر کار نمی کنید و انتظار موفقیت دارید، سخت در اشتباه هستید. من هیچ کسی را ندیده ام که از نظر مالی موفق باشد، اما انسانی تن‌پرور بوده و در تمام  طول عمر خود کار نکرده باشد.

اگر اوضاع مالی بر وفق مراد نیست، اولین قدم برای چیره شدن بر مشکلات یا بهبود آنها این است که وجود مساله را بپذیرید و قدم دوم این است که دست از مقصر دانستن دیگران بردارید و به دیگران برای حل مشکل وابسته نباشید و سعی کنید خود مساله را درک کنید. جایگاه فعلی خود را بپذیرید، به درآمد فکر کنید نه پس انداز، برای انجام هر کاری تا زمانی که موقعیت خود را بهتر کنید راغب باشید و آن را وظیفه ، تعهد و مسئولیت خود بدانید تا وضع مالی شما رو براه شود.

پول مهمترین چیز در دنیا نیست وباعث خوشبختی نمی شود. اما این دلیل نمیشود که آهی در بساط  نداشته باشید تا از خود و خانواده خود مراقبت کنید و زندگی مورد علاقه‌تان را بسازید.

 

منبع

http://www.entrepreneur.com/article/250212

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.