وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

آنچه افراد موفق هیچگاه به زبان نمی‌آورند 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

آنچه افراد موفق هیچگاه به زبان نمی‌آورند

برای ساختن شبکه‌ای قدرتمند و حرفه‌ای لازم است در ابتدا با همکاران‌مان ارتباط مناسبی برقرار کنیم. اما این کار در عین حال که برکات زیادی دارد، ریسک‌های فراوانی را نیز به همراه دارد چون صحبت کردن درباره‌ چیزهایی که نباید به آنها پرداخته شود، می‌تواند تأثیر مخربی روی آینده شغلی ما داشته باشد.

اینکه جنبه‌های درستی از خود را به شکلی درست با دیگران به اشتراک بگذاریم، هنر بزرگی است. در حقیقت لازم است بین آنچه می‌توانیم درباره‌اش با همکاران‌مان صحبت کنیم و آنچه نباید در ارتباطات خود به زبان آوریم، مرزبندی مشخصی وجود داشته باشد و مراقب باشیم این مرزبندی را همواره رعایت کنیم زیرا اگر چیزی را به زبان بیاوریم و بعداً پشیمان شویم، دیگر راه بازگشتی وجود ندارد.

به همین دلیل است که افراد موفق از به زبان آوردن موارد خاصی در سر کار خود خودداری می‌کنند. اهم این موارد عبارتنداز:

 

1. اینکه علاقه‌ای به شغل‌شان ندارند.

به زبان آوردن این جمله حاکی از آن است که فرد نمی‌خواند یا نمی‌‌تواند فرد مناسبی برای کار تیمی باشد. همکاران ما دوست دارند در کنار کسی کار کنند که توانایی کار کردن در یک تیم را داشته باشد نه فردی که تکلیفش با خودش مشخص نیست و دائماً در حل گله و شکایت کردن از وضعیت موجودش است.

 

2. اینکه چقدر درآمد دارند.

شاید پدر و مادر، همسر و یا خویشاوندان نزدیک ما از شنیدن میزان درآمد ماهیانه‌‌مان خوشحال و هیجان‌زده شوند اما در محل کار صحبت کردن درباره درآمد ماهیانه تنها به منفی شدن فضا منجر می‌شود. زمانی که ما در ارتباط با درآمدمان صحبت کنیم به شکلی کاملاً طبیعی همکاران‌مان به مقایسه درآمد خود با درآمد ما می‌پردازند و معمولاً نتیجه به این صورت می‌شود که شما شایسته درآمدی که دارید نیستید و در حق دیگران بی‌انصافی می‌شود. علاوه بر این وقتی دیگران از درآمد ما اطلاع داشته باشند، با کوچکترین اشتباهی که مرتکب شویم به سرعت نتیجه‌گیری می‌کنند که ما شایسته داشتن چنین درآمدی را نداریم. 

 

3. عقاید سیاسی و مذهبی

تفکرات سیاسی و مذهبی افراد آنقدر به هویت آنها وابسته است که نباید در محل کار درباره‌شان به بحث پرداخت. مخالفت کردن با ارزشهای اصلی و پایه‌ای یک فرد یکی از توهین‌آمیزترین کارهایی است که می‌توان در مورد او انجام داد. افراد مختلف برداشتهای مختلفی از مسائل سیاسی و مذهبی دارند و صحبت کردن درباره عقاید خودمان باعث می‌شود که در هر صورت عده‌ای را از خود دور کنیم در حالیکه برای اینکه محیط کار پویایی داشته باشیم و از بودن در آن لذت ببریم، باید با تمام همکاران ارتباط مثبتی داشته باشیم.

 

4. آنچه در صفحات اجتماعی می‌گذرد 

با گسترش شبکه‌های اجتماعی، امروزه همه حداقل در یکی از این شبکه‌ها عضویت دارند و در صفحه خود مطالبی را به اشتراک می‌گذارند. متأسفانه بارها دیده‌ایم که بخش قابل توجهی از زمان کاری برخی از افراد به صحبت کردن درباره آنچه همکارانشان در صفحه خود به اشتراک گذاشته می‌گذرد. باید بین دنیای مجازی و دنیای واقعی تفاوت قائل شویم. اگر قرار باشد درباره تمام اتفاقاتی که در فضای مجازی رخ می‌دهد در دنیای واقعی صحبت کنیم، آن موقع دیگر دنیای واقعی معنای خود را از دست خواهد داد. ضمن آنکه خیلی افراد دوست ندارند درباره فعالیت‌شان در شبکه‌های اجتماعی صحبت کنند و مایلند بین زندگی مجازی و زندگی واقعی‌شان مرزبندی مشخصی وجود داشته باشد.

 

5. اینکه به دنبال شغل فرد دیگری هستند

اعلام کردن جاه‌طلبی‌ها و آرزوهایمان سرکار در حالی که این جاه‌طلبی‌ها در تقابل مستقیم با منافع همکاران‌مان قرار دارند، کار چندان پسندیده‌ای نیست. فرض کنید شما سرپرست فروش شرکتی هستید و در جلسات شرکت دائماً درباره آرزوی خود برای مدیر فروش شدن صحبت می‌کنید. مسلم است که مدیر فروش فعلی شما این احساس را پیدا می‌کند که شما قصد دارید جای او را بگیرید و این به روابط شما و مدیرتان آسیب وارد می‌کند.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.