وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چه ویژگی‌هایی در مدیران باعث وفاداری کارمندان می‌شود؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چه ویژگی‌هایی در مدیران باعث وفاداری کارمندان می‌شود؟

اگر می‌خواهیم کاروکسب موفقی داشته باشیم، لازم است فرهنگ درستی را در سازمان خود به وجود آوریم. به تجربه دریافته‌ام که آنچه بیش از استخدام افراد مناسب در سازمان اهمیت دارد، این است که چگونه به عنوان یک مدیر بتوانیم افراد سازمان را با خود همراه سازیم تا زمان، دانش و انرژی خود را برای کمک به ما صرف کنند. همه چیز به رویکرد مدیر نسبت به کارش بستگی دارد.

برای اینکه به عنوان یک مدیر کارمندان خود را تبدیل به طرفداران‌مان کنیم، لازم است دارای ویژگی‌هایی باشیم یا به عبارتی این ویژگی‌ها را در خود پرورش دهیم. در این یادداشت به بررسی برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

 

1) چشم‌انداز داشته باشیم.

یکی از راه‌های ایجاد وفاداری در کارمندان این است که ما به عنوان مدیر، برای خود و مجموعه‌شان چشم‌انداز داشته باشیم. چشم‌انداز داشتن مدیر باعث می‌شود که کارمندان او برای داشتن آینده‌ای بهتر به او اعتماد کنند و برای آنچه انجام می‌دهند، امکان پیشرفت و ترقی متصور شوند.

 

2) همیشه پنج دقیقه از کارمندان‌مان زودتر حاضر باشیم.

وقت‌شناسی مدیر از عواملی است که به صورت ناخودآگاه در بلندمدت تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای روی کارمندانش می‌گذارد. وقت‌شناسی علامت ظرفیت مدیر برای متعهد ماندن به قول و قرارش است. همچنین وقت‌شناس بودن نشان از احترام مدیر به اعضای تیم خود دارد.

بنابراین بهتر است در جلساتی که به صورت مشترک با کارمندان برگزار می‌شود، پنج دقیقه زودتر از سایرین در محل جلسه حاضر باشیم. اگر شما به زمان دیگران احترام بگذارید، آنها نیز این احترام را برای زمان شما قائل خواهند بود. به همین سادگی.

 

3) در دسترس باشیم.

باید به‌گونه‌ای باشیم که کارمندان بتوانند به سرعت به ما به عنوان مدیر خود دسترسی داشته باشند. زمانی که کارمند فرصت خوبی را رصد کرده و مایل است در اولین فرصت ممکن آن را با مدیر خود در میان بگذارد اما راهی برای ارتباط برقرار کردن با مدیرش پیدا نمی‌کند، حس بسیار بدی در او به وجود می‌آید زیرا اینگونه احساس می‌کندکه مدیر نه تنها نسبت به خودش بلکه نسبت به پیشرفت کارمندانش و سازمانش نیز بی‌تعهد است.

خوشبختانه یکی از کاربردهای مفید شبکه‌های اجتماعی این است که مدیران می‌توانند گروه‌های کاری تشکیل دهند و افراد موردنظر در سازمان را در این گروه عضو کنند. بدین شکل دسترسی به مدیر به مراتب افزایش می‌یابد و هیچ فرصتی به خاطر تعلل در پاسخگویی توسط مدیر یا کارمندان از دست نمی‌رود.

 

4) به دل‌افزار کارمندان توجه داشته باشیم.

یکی از عوامل وفادار کردن کارمندان نسبت به مدیر و سازمان خود این است که مدیر فراتر از ضوابط و قواعد سازمانی، ارتباطی قلبی با کارمندان خود برقرار کند. برای این کار لازم نیست قوانین خاصی را زیرپا گذاشت یا حتی یک ریال از منابع مالی سازمان هزینه کرد. تنها کافی است مانند یک دوست دلسوز در کنار کارمندان بود، حرف‌ها و درد دل‌های آنها را شنید و ناراحتی آنها را دغدغه خود دانست.

 

5) رویکرد اقتدار همراه احترام نسبت به رقبا داشته باشیم.

یکی از ویژگی‌هایی که کارمندان مایل هستند مدیرشان از آن بهره‌مند باشد، یا به عبارت دیگر یکی از انتظاراتی که کارمندان از مدیر خود دارند این است که نسبت به سازمانی‌های رقیب از اقتدار لازم برخوردار باشد تا کارمندان بتوانند به پشتوانه او در فضای کاروکسب فعالیت کنند. لازم است این اقتدار همراه با احترام باشد زیرا اگر کارمندان مشاهده کنند که مدیر آنها برای پیشی گرفتن از رقبا به استراتژی‌هایی مانند بدگویی کردن از رقیب یا روش‌های غیراخلاقی برای حذف رقیب از بازار روی آورده است، در بلندمدت اعتماد خود را به او از دست می‌دهند. بنابراین برای اینکه مدیر به مدیر محبوب کارمندان خود تبدیل شود باید نسبت به رقبا رویکرد اقتدار همراه با احترام داشته باشد.

 

در اینجا به تعدادی از عوامل مؤثر در ایجاد وفاداری نسبت به مدیر در کارمندان اشاره شد. بدون شک می‌توان به این فهرست، ویژگی‌های دیگری را نیز که مدیران باید دارای آنها باشند اضافه کرد. آنچه مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد این نکته است که رویکرد مدیر نقش بسیار مهمی در وفادار ماندن کارمندان به او و سازمان دارد. یکی از دلایل اصلی کوچ کارمندان از یک سازمان به سازمان دیگر، عدم تعامل آنها با مدیرشان است و از اینرو لازم است مدیران نسبت به نوع تعاملات خود با کارمندان‌شان توجه کافی داشته باشند.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.