وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

درس‌های مدیریت کاروکسب از رالف والدو امرسون 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

درس‌های مدیریت کاروکسب از رالف والدو امرسون

جهان هستی به کسی که می‌داند به کجا می‌رود راه را نشان می‌دهد.

                                                                                  رالف والدو امرسون

 

رالف والدو امرسون (1882-1803) یکی از برجسته‌ترین شعرا، ادیبان و فیلسوفان امریکایی و از چهره‌های برجسته مکتب تعالی‌گرایی در این کشور به حساب می‌آید. او یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های ادبی و فلسفی امریکا در قرن نوزدهم محسوب می‌گردد. از امرسون مقالات زیادی به جای مانده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به مقاله طبیعت (1836)، ادیب امریکایی (1837) و اتکا به نفس خود (1841) اشاره کرد. نظرات و عقاید امرسون در این مقالات و سایر آثارش تأثیر زیادی روی نسل‌های بعدی نویسندگان، شعرا و فلاسفه امریکایی گذاشته است. او همچنین یکی از افراد محوری در مکتب رمانتیسیسم امریکایی به شمار می‌رود.

جملات زیبایی از این متفکر بزرگ به جای مانده که نقل برخی از آنها می‌تواند برای اهالی کاروکسب جذاب بوده و نکات ارزشمندی را به همراه داشته باشد. در ادامه به تعدادی از این جملات اشاره شده است:

 

جمله: کارهایی را انجام بده که از آنها می‌ترسی. در این صورت، مرگ ترس را حتمی بدان. ابتدا از پرتگاه به پایین‌تر بپر تا در بین راه بال پرواز خود را بسازی.

 

نکته: برای بسیاری از مدیران شروع کردن یک پروژه، لانچ کردن یک محصول یا وارد شدن به یک بازار جدید همواره با ترس و وحشت همراه است. این ترس قدری لازم است اما اگر باعث شد که انجام کارها پس از تحقیقات صورت گرفته و اطلاعات جمع‌آوری شده با تأخیر بیفتد، در نهایت موجب ضرر ما خواهد شد. یکی از وظایف مدیران این است که مدیریت ریسک را به درستی در سازمان خود انجام دهند.

 

جمله: بزرگ‌ترین شکوه و سربلندی ما نه در هرگز سقوط نکردن، بلکه در "برخاستن" پس از هر شکست است.

 

نکته: همانطور که قبلاً هم عنوان کرده‌ام، در بازار امروز با در نظر گرفتن تعداد زیاد رقبا، شکست خوردن اجتناب‌ناپذیر است. اما نکته مهم این است که همواره برای شکست‌های احتمالی آمادگی داشته باشیم تا پس از آن بتوانیم با برنامه‌ها و سناریوهایی که از قبل طراحی شده‌اند، تیم خود را احیا کنیم و به مسیر ادامه دهیم.

 

جمله: بر روی قلب خود بنویسید که هر روز بهترین روز سال است.

 

نکته: برای نیروهای صف فروش –بازاریابان، ویزیتورها و فروشندگان- هر ویزیت، یک تجربه جدید است. هیچ دو مشتری را نمی‌توان یافت که شبیه یکدیگر باشند و نیروهای عملیاتی فروش باید بتوانند همچون یک روانشناس حرفه‌ای تفاوت‌های افراد را درک کنند و با هر فرد به شیوه خاص خود ارتباط برقرار کنند. در این میان نه شنیدن از مشتریان امری کاملاً طبیعی است. نیروهای فروش باید بتوانند پس از هر پاسخ نه که از مشتری می‌شنوند، به محض اینکه از نزد آن مشتری می‌روند، خود را احیا کنند و با انگیزه و انرژی سراغ مشتری بعدی بروند. انگیزه داشتن برای نیروهای فروش حیاتی است و به همین دلیل آنها باید این جمله امرسون را هر روز برای خود تکرار کنند.

 

جمله: آنجایی نرو که راه تو را می‌برد، به جای آن به جایی برو که راهی وجود ندارد و اثری از خود بجای بگذار.

 

نکته: این جمله زیبای امرسون را می‌توان تعریف کاملی از نوآوری دانست. افراد نوآور و همچنین کارآفرینان با توجه به تیپ شخصیتی‌شان، جنب‌وجوش بالایی دارند و همواره به دنبال آن هستند که مسیر جدیدی را باز کنند و صرفاً دنباله‌روی سایرین نباشند. در بازار خودمان افراد زیادی را داریم که با سرمایه‌ای اندک اما فکری بزرگ و متعالی، کاروکسب خود را شروع کرده‌اند و آن را گسترش داده‌اند. همین افراد هستند که نام نیکویی از خود بجای می‌گذارند.

 

جمله: هیچ چیز شگفت‌آوری بدون اشتیاق به دست نیامده است.

 

نکته: علم و عمل دو ضلع مثلث پیشرفت هستند و بدون ضلع سوم که عشق است این مثلث کامل نمی‌شود. عشق به کار است که باعث می‌شود با وجود تمام مشکلات و موانع، سر کار برویم و به پیشرفت خود و سازمان‌مان فکر کنیم. علم، عمل و عشق مکمل یکدیگر هستند.

 

جمله: مقیاس ارزش انسان اهمیتی است که به وقت خود می‌گذارد.

 

نکته: مدیریت زمان در دنیای امروزه که کارها و پدیده‌های مختلف ما را احاطه کرده‌اند، اهمیت بسیار زیادی دارد. خیلی مهم است که چقدر از وقت گرانبهای خود را به آموزش و مطالعه اختصاص می‌دهیم و چقدر از آن را با وب‌گردی‌های بیهوده تلف می‌کنیم؛ اینکه چقدر از شبکه‌های اجتماعی جهت بالا بردن اطلاعات خود استفاده می‌کنیم و چقدر این فرصت‌های پیش آمده را هدر می‌دهیم. برای آشنایی با رازهای مدیریت زمان برای فروشندگان پیشنهاد می‌کنم ماهنامه بازاریاب بازارساز را بخوانید. 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.