دریافت بازخورد صادقانه از کارمندان
دریافت بازخورد صادقانه از کارمندان مانند کشیدن دندان آنها است. هیچ کس نمیخواهد با شکایات و انتقادات خود رئیسش را برنجاند. اما درست مانند کارمندان، کارفرمایان نیز باید خوب، بد و زشت را بشنوند.
هر چند بازخورد مثبت افراد را تشویق میکند که راهی را که شروع کردهاند، با اراده قویتر ادامه دهند اما این بازخورد سازنده و نه الزاماً مثبت است که باعث رشد افراد و کاروکسب میشود.
دریافت بازخورد صادقانه و سازنده از کارمندان کار سختی است اما غیرممکن نیست. در اینجا راههایی به شما پیشنهاد میشود که با استفاده از آنها بتوانید با استفاده از بازخورد کارمندان، بینشهای عمیقی درباره مسیر پیشرفت خود به دست آورید:
صندوق انتقادات و پیشنهادات دیگر مؤثر نیست
یکی از مزایایی که در مورد صندوق انتقادات و پیشنهادات مطرح میشود این است که کارمندان میتوانند بدون ترس از شناخته شدن انتقادات خود را به سازمان و مدیریت آن بیان کنند. اما این تنها پاک کردن صورت مسئله است و راهحلی اساسی نیست. راهحل اساسی این است که فرهنگ سازمان به شکلی توسعه یابد که آنقدر پذیرا باشد که کارمندان بتوانند با ذکر نام خود انتقاداتشان را مطرح کنند. از طرفی اگر ذهنیت مالکیت نسبت به سازمان در کارمندان ایجاد شود، آنها دلسوزانهتر و سازندهتر به انتقاد از وضع موجود میپردازند.
برای نمونه میتوان به تجربه یک آژانس بازاریابی به نام کوئرک (Quirk) اشاره کرد. در این آژانس بازاریابی شفافیت حرف اول و آخر را میزند. فرایندی که برای دریافت بازخوردهای کارمندان در این سازمان تعریف شده بدین شکل است که کارمندان میتوانند نظرات و انتقادات خود را روی وایتبردی که روی دیوار نصب شده بنویسند و دیگر کارمندان با امضاهای خود از آن انتقاد یا ایده حمایت کنند. صندوق انتقادات و پیشنهادات، ایدهها را مخفی نگه میدارد و اجازه نمیدهد که کارمندان ایدههایشان را به زبان بیاورند.
سؤالات عمیقی بپرسید
داشتن سیاست درِ باز بسیار خوب است اما همیشه به کارمندان این انگیزه را نمیدهد که جلو بیایند و نظرات و پیشنهادات و دغدغههایشان را مطرح کنند. کلیه دریافت بازخورد صادقانه از کارمندان وقت گذاشتن برای جلساتی غیررسمی و رودررو با آنها است.
در این جلسات اینکه چه سؤالاتی از کارمند پرسیده شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این سؤالات میتوانند ایدههای خوبی را به شما بدهند:
• اگر شما جای من بودی، چه چیزی را همین فردا تغییر میدادی؟ چرا؟
• آیا چیزی هست که مشتریان درباره کاروکسب ما میگویند و من آن را نمیدانم؟
• از چه چیزی در این سازمان بیشترین/کمترین لذت را میبری؟
• چگونه میتوانم به شما کمک کنم که موفقتر باشی؟
افرادی را به عنوان دریافتکنندگان بازخورد معرفی کنید
یکی از دلایل مطرح نشدن بازخورد صادقانه به وسیله کارمندان ملاحظاتی است که بین آنها و مدیرشان وجود دارد. به همین دلیل و برای از بین بردن این ملاحظات، تعدادی از شرکتها در کشورهای اروپایی، افرادی را در سازمان معرفی میکنند که تمام کارمندان میتوانند بازخوردهای خود را به جای مدیر مستقیمشان، به آن فرد یا افراد بگویند. فردی که برای این کار در نظر گرفته میشود فردی است که از تجربه بالایی در آن سازمان یا صنعت برخوردار است و به نوعی مورد قبول و احترام تمام افراد سازمان میباشد.
پیگیری مدیر اعتماد کارمند را در پی دارد
به هر روشی که از کارمندان خود بازخورد میگیریم، مهمترین نکته این است که مدیریت مجموعه در مورد بازخوردی که از کارمندان دریافت کرده پیگیر باشد. بهترین محرک برای تشویق کارمندان به بازخورد دادن این است که به آنها نشان دهیم حتی اگر امکان اجرا وجود ندارد نظر آنها به دقت مورد بررسی قرار گرفته است و از اینکه آنها بازخورد ارائه دادهاند، از آنها قدردانی میشود.
سبز باشید