وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

راهکارهای استخدام برای سطوح مدیریتی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

راهکارهای استخدام برای سطوح مدیریتی

استخدام در سطح مدیریتی را می‌توان مهم‌ترین و حساس‌ترین نوع استخدام در یک کسب‌وکار دانست زیرا مدیرانی که وارد سازمان می‌شوند ذخیره ارزشمندی از تجربه و ارتباطات کاری را با خود می‌آورند که تأثیر فراوانی روی آینده شرکت خواهد داشت. به همین دلیل در اینگونه استخدام‌ها باید حساسیت زیادی به خرج داد و استراتژی‌های مشخص و شفافی داشت.

در ادامه راهکارهایی برای استخدام‌های بهتر در سطوح مدیریتی آورده شده است:

 

1) تطابق با فرهنگ سازمان

شاید این مورد در استخدام‌های سطوح پایین سازمان اهیمت زیادی نداشته باشد زیرا برای مثال در تیم فروش، فرهنگ سازمانی مستحکمی در فروشندگان و سرپرستان فروش شکل نگرفته است بنابراین راحت می‌توان آنها را با فرهنگ سازمان پیوند داد. اما در سطوح مدیریتی به دلیل تجربه و سابقه کار فرد، خیلی سخت می‌توان فرهنگی را که در او شکل گرفته تغییر داد و با فرهنگ سازمان هماهنگ کرد. به همین دلیل توجه به فرهنگ سازمانی مدیر و محیط‌های کاری قبلی او از اهمیت  زیادی برخوردار است.

 

2) توجه به سیستم ارزشی فرد متقاضی

در جلسه مصاحبه با فردی که متقاضی استخدام در سطوح مدیریتی است، حتماً باید در مورد سیستم ارزش‌های محوری (core values) او سؤالاتی را مطرح کنیم. این کار باعث با سه هدف اصلی صورت می‌گیرد:

الف) کشف انگیزه‌های عمیق و پنهان متقاضی

ب) کشف سبک مدیریتی آنها در شرایط سخت و بحرانی

ج) کشف مناطقی که ممکن است کشمکش‌های احتمالی در آنجا شکل گیرد.

همچنین آگاهی از ارزش‌های بنیادین متقاضی باعث می‌شود که بهتر بدانید او چقدر می‌تواند به عنوان یکی از اعضای تیم ارتباط خوب و مؤثری با سایر اعضا داشته باشد.

 

3) برقراری ارتباط در خارج از سازمان

شاید بد نباشد که به اندازه یک پیاده‌روی صبحگاهی، صرف صبحانه یا ناهای و یا حتی نوشیدن یک فنجان چای با فرد متقاضی استخدام در خارج از سازمان ارتباط داشته باشید. اینگونه فعالیت‌های غیررسمی بستر مناسبی برای شناخت هر چه بهتر متقاضی استخدام می‌باشند.

 

4) انجام مصاحبه به شکل یک نپل

فردی که برای استخدام در سطح مدیریتی تقاضا داده، مطمئناً تاکنون نه تنها در مصاحبه‌های مختلفی شرکت کرده بلکه به احتمال زیاد خودش نیز بارها به عنوان مصاحبه‌کننده افرادی را استخدام کرده است. بنابراین چنین فردی صاحب تجربه بالایی است. به همین دلیل بهتر است در جلسه مصاحبه، تنها یک فرد به عنوان مصاحبه کننده حضور نداشته باشد بلکه تعدادی از مدیران ارشد سازمان در جلسه حضور یابند و به شکل یک پنل جلسه برگزار کنند. با این روش هر یک از مدیران ارشد سازمان می‌تواند دیدگاه خود را درباره متقاضی استخدام مطرح کند و برآیند نظرات آنها نتیجه جلسه مصاحبه را تعیین می‌کند.

 

5) ملاقات با مشاوران شرکت

اگر شرکت ما از وجود مشاورانی بهره می‌برد، بهتر است فردی که قرار است در سطح مدیریتی وارد شرکت شود، قبل از استخدام با مشاوران ملاقات داشته باشد. این ملاقات از دو نظر اهمیت دارد:

الف) مشاوران شرکت به عنوان افرادی که از خارج به سازمان نگاه می‌کنند، بهتر از مدیران داخلی می‌توانند چشم‌انداز و رسالت شرکت را برای مدیر جدید تشریح کنند.

ب) مشاوران شرکت به عنوان افرادی باتجربه می‌توانند در شناسایی نقاط قوت و ضعف متقاضی کمک‌های شایانی به تیم مدیریتی بکنند و پیشنهادهای مؤثری ارائه دهند.

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.