مشتریان شاكي در دوران باستان چگونه شكايت مي كردند؟
موزه بریتانیا با بیش از 7 میلیون گنجینه و آثار باستانی از بسیاری فرهنگها، قومها و کشورهای کهن جهان از جمله ایران، یکی از عظیمترین و غنیترین موزههای جهان است. این موزه به طور رسمی با مجموعه اهدایی یکی از طبیعیدانان انگلیسی و در سال 1753 تاسیس یافت.
تالار نقاشی، تالار سکه و نشان، تالار مصر و سودان باستان، تالار آسیای غرب، تالار یونان و روم، تالار ایران باستان، تالار قرون وسطی، تالار هنر اسلامی، تالار مشرق زمین، تالار آثار پیش از تاریخ، تالار آثار داوینچی ... از جمله بخشهای دیدن این موزه به شمار میروند.
الواح خشتی و سنگنبشتههای باستانی از جمله گنجینههای این موزه هستند. در این میان سنگ روزتا، یکی از ارزشمندترین داراییهای موزه است که از دوران مصر باستان به یادگار مانده است. این سنگنوشته از ستوني سنگی متعلق به دوره بطلیموسی است که در پیشرفت معاصر و درک و نوشتار هیروگلیف ابزاری سودمند بوده است. بر روی این سنگ، سه ترجمه از یک متن (دو نوشته به زبان مصری و یک نوشته به زبان یونانی باستان) حک شده است، از همین رو سنگ روزتا (روزتا یا رشید نام روستایی در شمال رودخانه نیل است که سپاهیان ناپلئون این سنگ را در آنجا یافتند)، کلیدی برای رمزگشایی خط هیروگلیف باستانی به دست ژان فرانسوا شامپولیون شد. سنگنبشتههای روزتا به اعتقاد برخی، کلید بشر برای ورود به دنیای قدیم و مهمترین حاصل اکتشافات دنیای باستان است، چرا که با استفاده از این کتیبه دسترسی به اطلاعات بسیار ارزشمندی برای بشر عصر جدید فراهم شده است.
کشف راز سنگ روزتا موجب شد تا الواح دیگر نیز ترجمه و تفسیر شوند. یکی از این الواح مهم، کتیبه ای گلی متعلق به 175 سال قبل از میلاد است که متعلق به دوران تمدن بابل در عراق کنونی است. این کتیبه که اکنون در اختیار موزه بریتانیا است توسط یکی از مشهورترین باستانشناسان به نام آدولف لئو اپنهایم ترجمه شده است.
کتیبه نانی، در واقع شکایتی 4 هزار ساله از دکان داری به نام نانی به تاجری به نام النصير است:
"وقتی که آمدی به من گفتی که شمشهای مس با کیفیتی برایم خواهی آورد. آنگاه دکان مرا ترک کردی، اما به آنچه وعده دادی عمل نکردی. تو تعدادی متاع کمارزش در مقابلم نهادی و گفتی اگر میخواهی همینها را بردار، و اگر نمیخواهی، خدا به همراهت ...!"
"مرا چه فرض کردی که اینگونه با من رفتار نمودی؟ من در نهایت تشخص و کمال ادب، فرستادگاني را به نمایندگی از خود به جانب تو گسیل کردم آن هم با کیسهای پر از پول، اما تو بارها و بارها ایشان را دست خالی نزد من بازپس فرستادی، و این عین دشمنی و خصومت است."
شکایت کاسب از آن است که چرا تامین کننده به قول خود وفا نکرده و کالایی با کیفیت پایین را تحویل داده است و در نوبتهای بعدی خرید نیز تاخیرهای فراوان داشته است. ميبينيم كه مشتريان شاكي، معضلي در كل تاريخ بودهاند، كه البته اين تهديد با مديريت صحيح ميتواند به فرصتي براي رشد تبديل شود.
مراقب مشتريان كمتحملتر امروز باشيم
امروزه جناب مشتری برای رساندن نارضایتی خود به حکاکی روی سنگ و گل رس نیاز ندارد، بلکه به مدد فناوریهای جدید قادر است ظرف چند ثانیه، ناخشنودی خود را به گوش جهانیان برساند. پس مراقب مشتری باشیم. امروزه بسیاری از سازمانها به این نتیجه دست یافتهاند که به ندرت محصول یا خدمات منحصر به فردی برای ارائه کردن دارند. بنابراین تنها عاملی که موجب تمایز آنها میشود سطح خدماتی است که به مشتریان خود میدهند. تأکید بر خدمات ويژه، همواره باید در رأس تمام اموری باشد که سازمان ارائه میکند.
چنانچه در کتاب مهارتهای ارتباط با مشتریان شاکی به قلم اینجانب میخوانیم، تلاطم و آشفتگی بازارها، شکیبای و حوصله مشتریان را نشانه رفته است. در چنین شرایطی دامنه اعتراضات مشریان به صورت لجامگسیختهای افزایش مییابد. اما هوشمندان بازار با آگاهی از این رویداداها و تبعات آن بر آنند تا چنین اعتراضاتی را مدیریت کنند. لذا مهارتهای ارتباط با مشتریان شاکی، کم هزینهترین و سودمندترین استراتژی سازمانها برای بقا به شمار میرود. در مراسم جشن پایان سال، دانشآموختگان آموزشگاه بازارسازان نيز تأکید کردم که استراتژی پیروز در سال 1394، استراتژی بقا است. چه بسیار سازمانهایی که با دنباله دار شدن شکایت یک مشتری شاکی، به مسلخ نابودی رفتهاند.
به این مثال به دقت توجه کنید تا به اهمیت کسب مهارتهای ارتباط با مشتریان شاکی پی ببرید:
"دیو کارول یکی از مشتریان خطوط هوایی یونایتد بود. او در یکی از سفرهای هوایی خود به ناگهان شاهد صحنهای شد که در نهایت زیان بسیاری را متوجه یونایتد ایرلاینز کرد. او پس از فرود هواپیما از پنجره محوطهی فرودگاه را میدید که متوجه شد باربران چگونه با بیاحتیاطی به گیتار مورد علاقهاش خسارت زدند. او این صحنه را با دوربین موبایل خود ضبط کرد. كارول در ابتدا ویدیو را برای شرکت ارسال کرد که البته فایدهای نداشت. در نهایت گروه موسیقی تحت رهبری کارول، ترانهای 4 دقیقهای و اعتراض آمیز روی ویدیو ضبط کردند و آن را در رسانههاي تصویری منتشر ساختند. ویدیويي که دست کم 14 میلیون نفر از آن بازدید کردند و به از دست رفتن حدود 10 درصد از سهم بازار شرکت یونایتد ایرلاینز و به عبارتی 180 میلیون دلار منجر شد." حال آنکه شرکت میتوانست در همان ابتدا، قضیه را مدیریت و حل و فصل کند.
به یاد داشته باشیم که تمام انسانها به توجه نیاز دارند. این مهم برای مشتریان شاکی از اهمیت بیشتری برخوردار است. توجه صادقانه، حس خوبی را در مشتری ایجاد میکند و یادآوری میکنم که 95% رفتار انسان در احساس او ریشه دارد و تنها 5 درصد به منطق باز میگردد. اگر توجه شایسته به مشتریان شاکی داشته باشیم و در ایشان احساس خوبی ایجاد کنیم، آنگاه خاطرهای نیکو از این ارتباط در او شکل میگیرد و این خاطره زمینهساز تجربهای زیبا میشود.
سبز باشید