وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

فرصت‌های اقتصادی مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف آب 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

فرصت‌های اقتصادی مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف آب

بحران کمبود آب در کشور ما به یک مسئله‌ی کاملاً جدی تبدیل شده است و کاهش بارش در فصل پاییز و زمستان، لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب را بیش از پیش برجسته ساخته است. اوایل فصل پاییز بود که در همین وبلاگ در مطلبی با عنوان "بازاریابی ابزاری برای مدیریت بحران مصرف آب" به این مسئله پرداختم که چگونه می‌توان از بازاریابی برای صرفه‌جویی در مصرف آب استفاده کرد. در این نوشتار می‌خواهم از زاویه‌ای دیگر به موضوع صرفه‌جویی در مصرف آب نگاه کنم؛ اینکه حال که لزوم صرفه‌جویی در آب تا حدودی برای مردم روشن شده است، چگونه می‌توان از فرصت‌های اقتصادی پدید‌آمده در این شرایط استفاده کرد.
صاحبان کاروکسب به مشکلات جهان در ارتباط با کمبود منابع آبی و عدم کارآیی مناسب زیرساخت‌های مرتبط توجه می‌کند و در صدد حل آنها بر می‌آیند و از این طریق فرصت‌های بزرگ کار خلق می‌کنند. در ادامه به بازارهایی که مستعد تغییرات بزرگ و شرکت‌هایی که به دنبال تحقق این تحولات هستند، اشاره می‌کنیم.

‌زیرساخت‌های آب
در بسیاری از کشورها زیرساخت‌های مربوط به آب فرسوده و ناکارآمد است. آنچه قبل از تعمیر و یا جابهجایی این زیرساخت‌ها باید انجام شود کشف نقاط نشتی و مشکلات فنی این تجهیزات به کمک فناوری‌های نوین است. شرکت تاکادو سامانه‌ای طراحی کرده است که به کمک حسگرهایی که در این زیرساخت‌ها تعبیه شده است اطلاعات عملکرد زیرساخت‌های آب را جمع‌آوری و ثبت می‌کنند. این سامانه می‌تواند نشستی و سایر مشکلات سیستم انتقال آب را تشخیص دهد. علاوه بر این، سیستمی که شرکت تاکادو طراحی کرده است می‌تواند نقاطی که احتمال نشتی و یا اختلال در آنها وجود دارد پیش‌بینی کند. این شرکت برای شناسایی نقاط شکل‌ساز زیرساخت‌های مرتبط با آب 6 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

کشورهای در حال توسعه
بیشترین نیاز برای نوآوری در صنعت آب در کشورهای در حال توسعه احساس می‌شود. در این کشورها اغلب مردم توانایی پرداخت فناوریهای نوین در این عرصه را ندارند، اما برخی از سازمان‌های دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد توانایی این کار را دارند. شرکتی به نام بیورالیتیکس محصولی به نام کیف خورشیدی تولید کرده است. این محصول که سه لیتر حجم دارد از فناوری نانو ساخته شده است. زمانی که این کیف در معرض خورشید قرار بگیرد در عرض چند ساعت آب موجود در محفظه را تصفیه می‌کند. این آب می‌تواند بارها مورد استفاده قرار بگیرد.


آّب پسماند
به طور سنتی آب پسماند برای دولت‌ها و کاروکسب‌ها یک عامل هزینه‌بر است. در حال حاضر کارآفرینان هوشمند توانسته‌اند آب پسماند را به سوخت زیستی و انرژی تجدیدپذیر تبدیل کنند. گروه فناوری پاستوریزاسیون از گاز زیستی که از آب پسماند استحصال می‌کند برای به کار انداختن توربین‌هایی که انرژی تجدیدپذیر تولید می‌کنند، استفاده می‌کند. این انرژی را می‌توان به سایر واحدها فروخت و یا در محل تولید از آن استفاده کرد.

‌غذا و کشاورزی
بهای آب رو به افزایش است اما در مقایسه با سایر هزینه‌های مزارع کشاورزی هنوز نسبتاً پایین است. برخی از کاروکسب‌ها تجهیزاتی به کشاورزان می‌فروشند تا به کمک آن بتوانند میزان مصرف آب خود را کنترل کنند و به کمک آن بتوانند محصولات با کیفیت‌تری تولید کنند. اخیراً شرکتی در کالیفرنیا حسگرهایی را در باغات انگور نصب می‌کند که میزان آب روی خوشه‌ای انگور را اندازه‌گیری می‌کند. این فناوری باعث می‌شود که هم میزان مصرف کاهش یابد و هم از خشک شدن و نیز از غرق آب شدن دانه‌های انگور جلوگیری به عمل آید.

خانه‌های کارآمد
کارآیی و بهره‌وری در مصرف آب یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان‌ها و شهروندان حساس به مسائل زیست‌محیطی است. شرکت تازه تأسیس اسمارت واتر سافت‌ور در کالیفرنیا سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده است که به مصرف‌کنندگان خانگی امکان می‌دهد میزان آب خود را مدیریت نمایند. مشترکین می‌توانند از میزان مصرف آب خود به صورت اینترنتی آگاهی پیدا کنند و آن را با میزان مصرف همسایگان خود مقایسه کنند. این سامانه همچنین راه‌هایی را برای کاهش مصرف آب به مشترکین توصیه می‌کند.

کیفیت آب
‌امروزه مصرف‌کنندگان به آلاینده‌های آب مانند نیترات بیش از پیش آگاهی پیدا کرده‌اند. تصفیه‌ی آب بدون استفاده از مواد شیمیایی یک فرصت بزرگ برای کاروکسب‌ها است. شرکتی در سان‌فرانسیسکو به همین روش آب آشامیدنی را تصفیه می‌کند و به مردم و کاروکسب‌ها می‌فروشد.

نمک‌زدایی از آب شور
نمک‌زدایی از آب شور مدت‌ها است که در کارگاه‌های بزرگ انجام می‌شود. با وجود این، برخی شرکت‌های دانش‌بنیان مانند سون سیز واتر به دنبال تجاری‌سازی این فرایند در مقیاسی بسیار کوچک هستند.
علاوه بر این، تولید دستگاه‌های کوچک آب شیرین‌کن برای استفاده‌ی پس از حوادث غیرمترقبه اهمیت بسزایی دارد.

 

سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.