بهرهوری خود را هنگام رفتن به سر کار افزایش دهید
همهی ما میدانیم که انجام دادن چند کار به شکل همزمان باعث کاهش بهرهوری میشود زیرا تمرکز ذهنی ما را به هم میریزد. برای مثال زمانی که با مشتری یا مدیرمان پشت تلفن صحبت میکنیم، اگر همزمان مقالهای را در اینترنت مطالعه کنیم، عملاً بهرهوری خود را در هر دو کاری که انجام میدهیم کاهش دادهایم. در این مثال ما در حقیقت چند کار را همزمان انجام نمیدهیم بلکه تمرکز خود را از کاری به کار دیگر تغییر میدهیم و مجدداً این کار را تکرار میکنیم. اگر ثانیههایی را که در اثر این استراتژی اشتباه تلف میشوند، جمع ببندیم، در مییابیم که در هر هفتهی کاری ساعتها به این شکل وقتمان را هدر میدهیم.
اما با این وجود وسوسهی انجام چند کار به شکل همزمان همیشه همراه ما است زیرا مجبوریم کارهای زیادی را در وقت کمی به انجام رسانیم. نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است که انجام دادن بیش از یک کار به صورت همزمان نه تنها ممکن بلکه، با رعایت اصول آن مفید میباشد. یکی از مواقعی که میتوانیم برای افزایش بهرهوری و استفاده از زمان خود از آن بهره ببریم، زمانی است که در حال رفتن به محل کار خود یا برگشتن از آن هستیم. در شهرهای بزرگ افراد مجبور هستند زمان نسبتاً قابل توجهی را برای رسیدن به محل کار خود یا برگشتن به منزل صرف کنند؛ زمانی که در صورت استفادهی درست میتوانند به بهرهوری ساعات کاری کمک شایانی کند. به عبارت دیگر بهتر است اجازه ندهیم این زمان از دست برود و به صورت استراتژیک به آن نگاه و برایش برنامهریزی کنیم.
مهمترین خلأ در زندگی شما چیست؟
قبل از هر کاری مهمترین خلأ موجود در زندگیتان را تشخیص دهید و سعی کنید از این زمان برای پر کردن آن خلأ استفاده کنید. به موارد زیر توجه کنید:
1) اگر فکر میکنید به آرامش بیشتری در زندگیتان نیاز دارید، از زمان سفر کردن به محل کار خود برای خواندن یک رمان یا گوش دادن به موسیقی آرامشبخش استفاده کنید.
2) اگر مهمترین خلأ زندگی شما کمبود آرامش است، از این زمان برای خواندن کتابها و مجلات مرتبط با حرفهی خود استفاده کنید و بدین شکل دانش خود را بالا ببرید.
3) اگر به آموزش نیاز دارید و با کتاب و مجله ارتباط خوبی برقرار نمیکنید، از فایلهای صوتی (podcast) مرتبط استفاده کنید. در همهجای دنیا استفاده از این فایلها بسیار متداول شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. این فایلها بهراحتی در گوشیهای همراه اجرا میشوند و به دلیل اینکه در مقایسه با کتاب خواندن یا تماشا کردن ویدئو محدودیتهای کمتری برای فرد ایجاد میکنند، با سبک زندگی امروزی همخوانی بیشتری دارند.
نکته
همانطور که در سخنرانیهایم نیز اشاره کردهام، سعی کنید حتیالمقدور در زمان رفتن به محل کار خود به اخبار گوش نکنید. معمولاً تعداد خبرهای بد بسیار بیشتر از خبرهای خوب است و گوش دادن به آنها نه تنها مشکلی از مشکلات شما را حل نمیکند بلکه باعث بالا رفتن استرس منفی در شما میشود و این مسئله روی بهرهوری کارتان تأثیر خواهد گذاشت.
قانون 5 دقیقه
پس از اینکه مهمترین خلأ موجود در برنامهی خود را تشخیص دادید و برای آن راهحل مناسب برگزیدید، 5 دقیقه از زمان رفت و برگشت را به یک کار ثابت اختصاص دهید.
صبحها 5 دقیقه را صرف آمادهسازی خود کنید. به ساعتهای کاری خود فکر کنید. چه چیز میتواند یک روز موفق را برای شما رقم بزند؟ با چه کسانی ملاقات خواهید کرد؟ احتمالاً چه مسائلی موجب عصبانیت شما خواهند شد؟ چگونه میتوانید آن را رفع کنید؟ آیا امروز باید تصمیم مهمی بگیرید که ریسک بالایی دارد؟ چگونه میتوانید این ریسک را کاهش دهید؟
بعدازظهرها که در حال برگشتن به خانه هستید، 5 دقیقه به روزی که پشت سر گذاشتید، فکر کنید. چه کارهایی خوب پیش رفت؟ چه کارهایی را میتوانستید بهتر انجام دهید؟ با چه کسای باید ارتباط بهتری برقرار میکردید؟ برای چه اتفاقات خوب و مثبتی باید از خداوند تشکر کنید؟
موفقیت بدون برنامهریزی به دست نخواهد آمد. فردی که عزم خود را برای پیشرفت کردن جزم کرده و به هدفش ایمان دارد، باید از هر فرصتی برای بالا بردن بهرهوری خود استفاده کند.
سبز باشيد