وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چرا حرفه فروش هرگز به سرنوشت دایناسورها دچار نخواهد شد؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چرا حرفه فروش هرگز به سرنوشت دایناسورها دچار نخواهد شد؟

ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به ندرت از تلفن همراه خود برای تماسهای واقعی استفاده می‌کنیم و تعداد دستگاه‌های الکترونیکی که اکثر کارآفرینان آنها را برای کسب‌وکار خود ضرروری می‌دانند، به حداقل سه عدد رسیده است: یک تلفن‌همراه، یک لپ‌تاپ و یک تبلت.

ده سال پیش یک فرد متوسط ​​به هیچ عنوان قادر به پیش‌بینی گسترش امروزه لوازم الکترونیکی در زندگی روزمره ما نبود. اما تکامل کسب‌وکارها و افزایش استفاده از تکنولوژی، به معنای پایان ارتباط بین‌فردی و انقراض فروشندگان نیست. تعداد افراد مشغول در این حرفه نیز تقریبا با سرعت یکسانی با دیگر مشاغل، تا سال 2022 سالانه 8 درصد رشد خواهد داشت.

اگر این سوال برایتان پیش آمده است که آیا حرفه فروش در آینده تجارت، جایی خواهد داشت یا نه، بهتر است بدانید این حرفه که یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین حرفه‌ها در جهان است. فروش یکی از اجزای کلیدی بازاریابی و اساس موفقیت در کسب‌وکار است، بگونه‌ای که بازاریابی بدون فروش، فاقد نتیجه‌ای ملموس و اساساً بی‌معنا خواهد بود. فروش به معنای درک نیازهای مشتری و ارائه راه‌حل‌های شایسته برای رفع این نیازها و نیز فرایندی برای ایجاد رابطه‌ای با سود طرفین و ارزش‌آفرینی متقابل است. بنابراین آن را ‌می‌توان هنر و توانایی به ثمر نشاندن اقدامات بازاریابی و اقناع و خشنودی مشتری دانست. فروشندگی، دیرینه‌ای به قدمت پیدایش بشر دارد و اعتبار این شغل همواره روندی صعودی دارد. به‌گونه‌ای که امروزه جایگاه حرفه فروش در سازمانها به‌هیچ‌عنوان قابل چشم‌پوشی نیست و دلیل اصلی توجه روزافزون به جایگاه حرفه ‌فروش و سرمایه‌گذاری در آن، شدت گرفتن رقابت است. به‌گونه‌ای که امروز به شخصه در کلاسهایم نه تنها فعالین کارخانجات صنعتی، بلکه دانش‌آموختگانی از رشته‌هایی نظیر برق، کشاورزی، مکانیک، رایانه، پزشکی، ... نیز حضور دارند که نشان‌دهنده‌ی ارتقای جایگاه حرفه فروش در اذهان عمومی کشور است. بنابراين فروش حرفه‌اي نيست كه به اين زودي‌ها دچار انقراض شود. لذا به دلایل زیر به سرنوشت دایناسورها دچار نخواهد شد:

خرید نیاز به اعتماد و اطمینان دارد. تصور کنید کسب‌وکاری که راه‌اندازی کرده‌اید به نقطه‌ای رسیده است که به کارکنان خود بیمه درمانی ارائه کند. جستجوی گوگل اطلاعات بسیاری درمورد آن به شما خواهد داد اما در نهایت، غرایزتان شما را به یک کارگزار بیمه درمانی هدایت خواهد کرد، یک انسان واقعی دارای تخصص که می‌تواند به شما برای انتخاب گزینه مناسبتان کمک کند.

شما به یک انسان برای ارائه اطلاعات و راهنمایی نیاز دارید، اما بیش از آن، داشتن کسی که یک مشاور مورداعتماد باشد به شما اجازه می‌دهد تا اعتقاد داشته باشید که تصمیم خرید درستی گرفته‌اید. فرصت صحبت مستقیم با یک فرد، به شما اجازه می‌دهد تا سوالاتی را در مورد گزینه‌های مختلف بیمه درمانی بپرسید و مسائلی را مطرح کنید که هرگز از طریق تبلت نمی‌توانستید دریابید، و مهمتر از همه، آرامش ذهن خواهید داشت که تصمیمی هوشمندانه گرفته‌اید.

گوش دادن خرید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سناریویی را در نظر بگیرید که در آن شما به دنبال خرید تجهیزات کامپیوتری جدید و یا خدمات حرفه‌ای مانند حسابداری هستید. آسان است که در اینترنت جستجو کنید، صلاحیت و شرایط افراد را بررسی کنید، مطالعات موردی را بخوانید و یا از جنبه‌های فنی محصولات اطلاعاتی بدست آورید.

اما اغلب، برای انجام خرید نهایی، نیاز دارید تا یقین حاصل کنید که یک محصول یا خدمت واقعا نیازهای شما را رفع و یا مشکل شما را حل خواهد کرد. یک وب‌سایت به تنهایی نمی‌تواند این اطمینان را فراهم کند. از یک نقطه به بعد نیاز است تا یک فروشنده آگاه وارد معادله بشود.

فروشندگان با پرسیدن یک سری سوالات، خریدار را قادر می‌سازند تا نیازهای خود را توضیح دهند. در طی این مدت زمان، فروشنده دانا به خریدار اجازه می‌دهد تا 90 درصد از زمان را صحبت کند. در نهایت، افراد اگر احساس کنند که فروشنده به حرفهای آنها گوش داده است تا مشکل او را حل کند، احتمال بیشتری وجود دارد که خرید کند.

کارآفرینانی که می‌خرند یا می‌فروشند ( نقش خریدار دارند یا فروشنده) باید اهمیت عناصر انسانی را در این فرآیند درک کنند. فناوری هرگز به‌طورکامل جایگزین نیاز خریدار برای اطمینان و اعتماد بخصوص در خریدهای مهم، نخواهد شد.

 

 

سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.