وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

معرفی هشت کمپین جذاب بازاریابی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

معرفی هشت کمپین جذاب بازاریابی

یکی از مؤثرترین شکلهای بازاریابی بازاریابی دهان به دهان است یعنی زمانی که ایده‌ای دهان‌به‌دهان در میان مردم بچرخد. در ادامه، هشت مورد از عجیب‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین کمپینهای بازاریابی را مرور می‌کنیم.
1. یک ماه در موزه
هدف: در جذب جوانان به موزه‌ی علم و صنعت در شیکاگو
در جولای سال 2010 موزه‌ی علم و صنعت شیکاگو با هدف ارتقای تصویر خود و نیز جذب حامیان رقابتی بر پا کرد که برنده‌ی آن می‌توانست یک ماه در اتاق کرکسی در این موزه اقامت داشته باشد. علاوه بر این، فرد برنده‌ در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، و یوتیوب در حمایت از این موزه فعالیت خواهد کرد و در مقابل ده‌هزار دلار دریافت خواهد کرد. مسئولین این موزه انتظار داشتند چند صد نفر در این مسابقه شرکت کنند، اما در نهایت 1500 نفر از سرتاسر جهان آثار خود را به این مرکز فرستادند. فرایند انتخاب برنده و حواشی مربوط به آن، باعث افزایش طرفداران صفحه‌ی فیس‌بوک این موزه شد. علاوه بر این، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی مانند شبکه‌ی ای‌بی‌اس از این رویداد گزارش تهیه کردند.


2. مینی پورشه را به چالش می‌کشد
مینی هیچگاه در عرصه‌ی تبلیغات تلویزیونی حضور فعالی نداشته است. این خودرو ساز بریتانیایی که به مالکیت بی‌ام‌دابلیو درآمده است، حدود یک دهه پیش عمدتاً از طریق بازاریابی چریکی وارد بازار امریکا شد. در بهار سال 2010 جیمز مک‌داول، مدیر مینی، در یک ویدیو پورشه را به مسابقه دعوت کرد. این ویدیو در یوتیوب و وب‌سایت مینی منتشر شد و توجه بسیاری از وبلاگها و سایتهای مرتبط با صنعت خودرو را به خود جمع کرد. چندی بعد شرکت هیوندای نیز مینی را به مسابقه دعوت کرد.


3. پرواز جرمن وینگز
شرکت هواپیمایی جرمن وینگز، برای عده‌ای از مشتریان خود بلیط پرواز از شرکت هواپیمایی ریان‌ایر خریداری کرد. ریان‌ایر به ارائه‌ی پروازهای ارزان‌قیمت در اروپا شهرت دارد. با وجود این، استفاده از سرویس بهداشتی در پروازهای این شرکت رایگان نیست. مسافراتی که از طرف جرمن وینگز سوار پرواز راین‌ایر شدند چند پیام کاغذی مانند "به بیرون نگاه کنید، این کار که رایگان است" و "از دفعه‌ی بعد فقط با جرمن وینگز مسافرت می‌کنم" مشاهد ‌کردند.
هزینه‌ی این تبلیغ تأثیرگذار خرید تعدادی بلیط پرواز راین ایر برای عده‌ای از مشتریان و نیز یک دوربین عکاسی و چند تکه مقوا بود.


4. کمپین هشدار علیه گرم شدن کره‌ی زمین
آفسترز، سازمان کانادایی فعال در زمینه‌ی محیط زیست به منظور هشدار به افراد، گروهها، و صنایع کمپین‌ منحصربه‌فردی اجرا کرد. این سازمان به دیوارها و پنجره‌های ساختمانها قایقهای نجات آویختند و همچنین به نیمکتهای پارکها جلیقه‌‌های نجات متصل کردند. هدف آفسترز این بود که مردم را نسبت به خطر ادامه‌ی روند گرم شدن کره‌ی زمین و بالا آمدن آبهای سطحی آگاه کند. این کمپین بسیار موفق بود و بسیاری از رسانه‌های کانادایی آن را پوشش دادند.


5. بازگشت قطار اسباب بازی
در سال 1989 شرکت ولتا فروراما، تولیدکننده‌ی اسباب‌بازی، نوعی قطار اسباب‌بازی تولید کرد که پس از مدتی رشد آن متوقف شد. استرلا، هلند‌نیگی که ولتافروراما بخشی از آن بود، متوجه شد که این قطار علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده بود و محبوبیت آن روزبه‌روز افزایش پیدا کرده ‌بودند. استرلا می‌خواست محبوبیت این قطار را پس از سالها احیا کند. بدین‌منظور، این شرکت کمپینی اجرا کرد که در جریان آن قطار اسباب‌بازی باید مسیری 20 کیلومتری را تنها با 110 متر ریل طی کند. عده‌ی زیادی از کودکان و نوجوانان در این رویداد شرکت کردند و کمک کردند تا قطار برای ادامه‌ی مسیر خود ریل داشته باشند.
این کمپین در رسانه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت و بیش از ششصد‌هزار نفر ویدیوی آن را در سایت یویتوب تماشا کردند. بسیاری از مردم داوطلبانه در خیابانها، پارکها، و فضای عمومی به حرکت این قطار کمک کردند.


6. چوب بستنی شبه مسواک
کالگیت، تولیدکننده‌ی بستنی در تایلند، به ایده‌ی جذابی برای بازاریابی محصولات خود و نیز ارائه‌ی توصیه‌ای بهداشتی به مصرف‌کنندگان رسید. این شرکت از چوبهای بستنی استفاده کرد که شبیه مسواک بودند و درون بستنی قرار می‌گرفتند زمانی که بستنی خورده می‌شد، مسواکی دیده می‌شد که روی آن لوگوی کالگیت و همچنین عبارت "فراموش نکنید" حک شده بود. این ایده‌ی بازاریابی برای تشویق کودکان به مسواک زدن بسیار مؤثر بود.


7. اتوبوس باغ وحش
باغ وحش شهر کپنهاگ برای ترویج بخش خزندگان خود و نیز افزایش فروش بلیط به ابتکار جالبی دست زد. این باغ وحش با همکاری شهرداری به دور اتوبوسهای شهری کاغذهایی که شبیه پوست مار بود چسباندند. به این ترتیب اینطور به نظر می‌آمد که اتوبوسهای شهری  پایتخت دانمارک توسط یک مار بزرگ پیتون گرفتار شده‌اند.
امروزه، بسیاری از شهرها به دنبال راههای جدیدی برای کسب درآمد هستند. شرکتها می‌توانند از اتوبوسها و واگنهای مترو به‌عنوان ابزار مناسبی برای تبلیغات استفاده کنند. 


8. ایستگاه گیتار
مدتها است که شبکه‌‌های رادیویی در مکانها و رویدادهای عمومی مانند سواحل، فروشگاهها، ورزشگاهها، و نمایشگاهها حاضر می‌شوند و با تهیه‌ی گزارش زنده،‌ توجه مخاطبان و شرکت‌کنندگان را به خود جلب می‌کنند.
یک شبکه‌ی رادیویی در پایتخت اسکاتلند، گلاسکو، برای جلب توجه مردم و بخصوص طرفداران موسیقی به ابتکار جدیدی دست زد. این شبکه‌ی رادیویی، در نقاط مختلف شهر ایستگاههای گیتار هوا ایجاد کرد و از علاقه‌مندان به موسیقی می‌خواست که چند لحظه‌ای آنجا گیتار بزنند. این ایستگاهها مورد استقبال بی‌نظیر مردم قرار گرفتند و عده‌ی زیادی در کنار آنها از خود عکس می‌گرفتند. این عکسها در رسانه‌های اجتماعی و روزنامه‌ها بازتاب قابل‌توجهی داشت.

 

سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.