وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه مدیر متمایزی باشیم؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه مدیر متمایزی باشیم؟

برای پیشرفت در کسب‌وکار لازم است برخی از مهارت‌ها را کسب کنیم. به عبارتی مدیرانی که آنها را به عنوان مدیران متمایز می‌شناسیم، مهارتهایی را در خود پرورش داده‌اند و باید و نبایدهایی را برای خود تعرف کرده‌اند. در ادامه به ذکر نکاتی می‌پردازم که می‌توانند از شما یک مدیر متمایز بسازند:

 

1ـ همواره شخصیتی اخلاق‌مدار باشید.

اخلاق‌مداری در مدیر ارشد یک سازمان باعث می‌شود که کارمندان در فضایی آرامش‌بخش کار کنند زیرا می‌دانند فرهنگ شایسته‌سالاری در سازمان حاکم است و هرکس به اندازه عملکردش تشویق یا تنبیه می‌شود. اخلاق‌مداری یعنی اینکه مدیر گاهی اوقات کنار کارمندانش برود و آستین‌هایش را بالا بزند و کار کند. این کار آنچنان انگیزه‌ای را در کارمندان ایجاد می‌کند که هیچ مشوق مادی یارای رقابت با آن را ندارد. هیچ‌چیز به اندازه اخلاق مدار بودن باعث تمایز یک مدیر نمی‌شود.

 

2) "اشتباه کردم" را از ادبیات خود حذف نکنید.

در مطلب دیگری عنوان کردم که مدیران موفق عبارت "شکست" را به کلی از ادبیات خود حذف می‌کنند اما متأسفانه برخی از مدیران عبارت "اشتباه کردم" را از دایره واژگان خود حذف می‌کنند.

جسارت اعتراف به اشتباه نشان‌دهنده ضعف مدیر نیست بلکه پذیرا بودن و انتقادپذیری بجای او را نشان می‌دهد. مدیری که این تفکر را دارد که در همه‌چیز از همه بیشتر می‌داند، هیچ‌گاه به مدیری متمایز تبدیل نمی‌شود.

 

3) عشق به کار و خلاقیت باید در نهایت باعث افزایش فروش شوند.

خیلی از کارآفرینان و مدیران عاشق کارشان هستند و فارغ از هر گونه اتفاقی که پیرامونشان بیفتد، فقط به فکر کار هستند. این افراد معمولاً ایده‌های خلاقی دارند، اما عشق نسبت به کار و ایده‌ها اگر در نهایت منجر به فروش بیشتر و رسیدن سازمان به اهدافش نشوند، نمی‌توانند شما را به مدیری متمایز تبدیل کنند. همه‌چیز در نهایت باید منجر به پیشرفت شود وگرنه در عین با ارزش بودن، به سازمان کمکی نخواهد کرد.

 

4) همیشه برنامه دوم و برنامه سوم داشته باشید.

عدم آمادگی برای اتفاقات پیش‌بینی‌نشده نظم و آرامش سازمان را به هم می‌ریزد و آن را تا مرز نابودی به پیش می‌برد. زمانی که اتفاقی می‌افتد که شما فکرش را نمی‌کردید افراد سازمان باید مدیری را ببینند که سناریوی کاملی برای آن دارد نه اینکه مرحله به مرحله اقدماتی را انجام دهد و منتظر است ببینید پس از هر مرحله چه اتفاقی می‌افتد تا تصمیمات بعدی را بگیرد. همیشه در کنار سناریوهایی که برای رسیدن به چشم‌اندازتان تعریف کرده‌اید، سناریوهای دوم و سومی داشته باشید تا گرفتار اتفاقات بازار که کم هم نیستند، نشوید.

 

5ـ از شکست‌های کوچک نهراسید.

موفق شدن در کاروکسب مانند اسکی کردن روی برف است. برای تبدیل شدن به یک اسکی‌باز حرفه‌ای باید بارها و بارها زمین خورد. یادتان هست برای راندن دوچرخه‌ای که الان به راحتی آن را می‌رانید، چندین و چند بار زمین خوردید؟

 

6) به افرادتان اعتماد کنید.

مدیر متمایز مدیری است که هر چقدر در فرایند گزینش و استخدام نیروهایش سخت‌گیر است، به همان اندازه پس از آنکه فرد مورد نظرش را استخدام کرد به او اعتماد می‌کند و اجازه می‌دهد قابلیت‌های خود را نشان دهد. برخی از مدیران دقیقاً برعکس عمل می‌کنند؛ یعنی در استخدام نیروها ساده‌گیر هستند و پس از آنکه نیرو را استخدام کردند در کوچکترین کارهای او دخالت می‌کنند تا مطمئن شوند که فرد درستی را انتخاب کرده‌اند.

 

سبز باشید

 

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.