وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

توصيه هايي براي استخدامهاي بهتر 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

توصيه هايي براي استخدامهاي بهتر

بسیاری از سازمانها –با اندازه‌های مختلف- در استخدام نیروهای خود دچار اشتباه می‌شوند. افرادی که به اشتباه استخدام می‌شوند، کسانی هستند که از فیلترهای کارگزینی شما عبور می‌کنند و به عنوان یک نیروی زبده و کارآزموده جلوه‌گری می‌کنند. این افراد ممکن است مهارتهای موردنیاز شما را نداشته باشند و یا اینکه با فرهنگ سازمانی شما تناسب لازم را نداشته باشند، اما هزینه‌ی بالایی را بابت استخدام خود به سازمانها تحمیل می‌کنند.
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بیش از نیمی از شرکتهایی که در ده اقتصاد بزرگ دنیا فعال هستند، از اشتباه در استخدام نیروهای خود صدمه می‌بینند. هزینه‌ی این اشتباه برای 27 درصد از شرکتهای امریکایی بیش از 50 هزار دلار بوده است.
چگونه می‌توان از ارتکاب چنین اشتباهی جلوگیری به عمل آورد؟ چگونه می‌توانید اطمینان پیدا کنید که افرادی را که به آنها نیاز دارید، استخدام می‌کنید؟ در ادامه، چند راهکار را برای جلوگیری از اشتباه در استخدام نیروهای مدنظر خود مطرح می‌کنیم.
1- قبل از استخدام آنها را امتحان کنید
کمبود مهارت در بازار یک موضوع اساسی است. تحقیقات نشان می‌دهد که 38 درصد از کارفرمایان جای خالی را برای استخدام دارند، اما نیروی کار با مهارتهای موردنیاز خود را پیدا نمی‌کنند. این امر بدین معنی است که استخدام نیروهای ماهر و مناسب، کار دشواری است و احتمال استخدام نیروهای نامناسب کم نیست.
بهترین راه برای اطمینان از اینکه فردی را که استخدام می‌کنید دارای مهارت موردنیاز شماست و با فرهنگ سازمانی مورد نظر شما تناسب دارد، به‌کارگیری وی برای یک دوره‌ی آزمایشی است. در این مدت می‌توانید علاوه بر ارزیابی توانایی‌های وی، ویژگیهای شخصیتی و فرهنگی وی را نیز رصد کنید. اگر این فرد از لحاظ مهارتی و یا ویژگیهای شخصیتی با معیارهای شما تطابق نداشته باشد، بدون اینکه هزینه‌ی زیادی متحمل شوید، می‌توانید با وی قطع همکاری کنید.


2- استفاده از مصاحبه‌ی ویدئویی
یکی از مشکلات اساسی فرایند سنتی استخدام این است که تا قبل از مصاحبه‌ی نهایی، ارتباط بین‌فردی عمیقی میان کارفرما و متقاضی کار شکل نمی‌گیرد. تماسهای تلفنی ابتدایی میان این دو –که چندان هم دوستانه نیستند- زمان زیادی را از مدیران می‌گیرد. برای حل این مشکل می‌توانید از مصاحبه‌ی ویدیویی استفاده کنید که در جریان آن فرد متقاضی به سؤالات شما پاسخ می‌دهد.
اگر در جریان مصاحبه‌ی ویدئویی متوجه شدید که این فرد گزینه‌ی مناسبی برای سازمان شما نیست، زمان بیشتری را برای وی صرف نخواهید کرد. در همین راستا، تحقیقات نشان داده است که ده مصاحبه‌ی ویدیویی را می‌توان در زمان لازم برای انجام یک مصاحبه‌ی تلفنی انجام داد.


3- شرکتهای استعداديابي (كانونهاي ارزيابي)
گاهی اوقات انجام فرایند استخدام در درون سازمان از لحاظ هزینه و زمان مقرون به صرفه نیست. این امر بستگی به اندازه‌ی سازمان، گستردگی دپارتمان منابع انسانی و نیز میزان بودجه‌ی آن دارد. شرکتهای استعداديابي می‌توانند بهترین و مناسبترین افراد را پیدا کنند و به شما معرفی کنند. این شرکتها با بهترین و جدیدترین شیوه‌های جذب نیروی انسانی مستعد آشنا هستند. به عبارت دیگر، استخدام، تخصص آنها است.
اگر قصد دارید با چنین شرکتهایی کار کنید، اطلاعات دقیقی در مورد نیروی انسانی مدنظر خود و نیز جایگاه و فرهنگ سازمانتان در اختیار آنها قرار دهید. به هیچ وجه سعی نکنید شرکت استعداديابي را تحت تأثیر قرار دهید و تصویر غیرواقعی از خود برای آنها ایجاد کنید. تصویر دقیق و روشنی از سازمان خود را ارائه دهید تا آن شرکت بتواند مناسبترین افراد را به شما معرفی کند.


4- پرسش در مورد تناسب فرهنگی با سازمان
تناسب فرهنگی کارکنان با سازمان در عملکرد آنها و نیز ارزیابی سازمان از آنها نقش مهمی دارد. بهترین استعدادها و ماهرترین کارکنان اگر با محیط کار تناسب نداشته باشند و از بودن در آن لذت نبرند، گزینه‌ی مناسبی برای استخدام نیستند. این گروه از کارکنان به‌زودی به دنبال کار جدیدی می‌گردند و سازمان شما را ترک خواهند کرد.
مرحله‌ی مصاحبه‌ی حضوری بهترین زمان برای پرسیدن سؤالاتی در زمینه‌ی تناسب فرهنگی متقاضی با سازمان است. از آنها سؤالات موقعیتی و رفتاری بپرسید. از آنها بپرسید که محیط کار ایده‌آل آنها چگونه است و اینکه در گذشته چگونه با چالشها و اشتباهات روبه‌رو شده‌اند.
صرفاً از سوابق حرفه‌ای آنها پرسش نکنید و از مواردی که برای آنها خوشایند نیست نیز بپرسید. مواردی که برای آنها خوشایند نیست و به آنها علاقه ندارند، می‌توانند تصویر روشنی از شخصیت آنها در اختیار شما قرار دهند. علاوه بر این، افرادی که در مصاحبه‌ی حضوری از کارفرمای قبلی خود بدگویی می‌کنند، به هیچ عنوان گزینه‌ی مناسبی برای استخدام نیستند.


5- کوتاه کردن فرایند استخدام
فرایند سنتی استخدام می‌تواند در عمل مانع جذب نیروی انسانی مناسب شود. بررسی رزومه‌ها، برقراری تماس تلفنی، و معرفی افراد به دپارتمانهای مختلف سازمان بسیار زمانبر است. در زمانی که شما مشغول فرایند طولانی استخدام هستید، شرکت دیگری ممکن است نیروی مدنظر شما را جذب کند.
باید به دنبال راههایی باشید که فرایند استخدام را کوتاهتر کنید. همکاری با شرکتهای کاریابی، برگزاری مصاحبه‌های ویدیویی یکطرفه می‌تواند راههای مؤثری برای کوتاه کردن فرایند استخدام باشد. این کار احتمال اشتباه در استخدام را نیز کاهش می‌دهد.

 

سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.