وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

جوانان، تنبل و بی‌مسئولیت نیستند 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

جوانان، تنبل و بی‌مسئولیت نیستند

جوانان، تنبل و بی‌مسئولیت نیستند
آنها می‌توانند بهترین کارمندان شما باشند
هرچند خیلی از مدیران کسب‌وکار شعار جوان‌گرایی سر می‌دهند، اما در عمل شاهد هستیم که این مدیران استفاده از جوانان را کاری پرریسک می‌دانند. تنبل، بی‌مسئولیت و نیازمند به تعریف و تمجید، صفتهایی هستند که به صورت کلیشه‌ای در مورد جوانان استفاده می‌شوند به همین دلیل بسیاری از رهبران کسب‌وکار از این مسئله می‌ترسند که کارمندان جوان نیازمند توجه زیادی هستند و درخواستهایی غیرمنطقی دارند.
اما اگر دقیق‌تر به مسئله نگاه کنیم، می‌بینیم تصویری که از جوانان در ذهن مدیران نسل‌های قبل‌تر شکل گرفته، کمی غیرمنصفانه است. اگر جوانان را با نسل قبلی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که به علت شرایط اقتصادی، امروزه جوانان بیشتر تمایل دارند که شغلی را که دارند، حفظ کنند و از این شاخه به آن شاخه نپرند. همچنین از آنجا که نسل جدید به لحاظ دانش کیفیت بهتری نسبت به نسل‌های قبل‌تر از خود دارد و به لحاظ شخصیتی از جاه‌طلبی بیشتری برخوردار است، نسبت به کاری که انجام می‌دهد از تعهد بیشتری برخوردار است.
علاوه بر این، کمال‌طلبی از ویژگی‌هایی است که فرد در دوران جوانی بیش از هر مقطع دیگری از زندگی‌اش از آن برخوردار است و این کمال‌طلبی باعث می‌شود، بهترین عملکرد خود را ارائه دهد.
بنابراین اگر مدیر بداند کدام فرد را باید در کدام موقعیت قرار دهد، دیگری نیازی به نگرانی وجود نخواهد داشت. به جای اینکه جوانان را منبع دردسر بدانیم، باید آنها را دارایی‌های ارزشمندی به حساب آوریم که اگر بتوانیم از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها به درستی استفاده کنیم، باعث رشد سازمان خود و همچنین پرورش مدیرانی بزرگ برای آینده خواهیم داشت. برای این کار توصیه‌های زیر را مورد توجه قرار دهید:

1) کار را معنادار کنید.
یکی از راههای خوب و نگهداری استعدادهای جوان، توجه به نیاز آنها برای انجام دادن کار معنادار است. منظور من از کار معنادار این است که در کنار سایر عوامل انگیزه‌بخش، به نیروی جوان‌مان نشان دهیم که کار او چه تأثیر مثبتی روی روند حرکت شرکت به سمت تحقق اهدافش می‌گذارد. در جلساتی که برگزار می‌کنید، از نیروهای جوان خود نیز دعوت کنید. با این کار، اولاً ثابت می‌کنید که برایشان اهمیت قائل هستید و همچنین این کار باعث می‌شود که جوان هر چه بیشتر آینده‌ی کاری خود را به کسب‌وکار شما گره بزند.

2) فرصت‌های پیشرفت حرفه‌ای برای جوانان فراهم کنید.
یکی از ایراداتی که به جوانان گرفته می‌شود، کم‌تجربه بودن آنهاست. به نظر من این ویژگی نه تنها ایراد نیست، بلکه یک فرصت ارزشمند برای سازمان است. اگر با آموزش‌های خود جوان را در مسیر درستی هدایت کنیم، مسلماً وفاداری او از نیروهایی که تجربه‌ی بیشتری دارند، به مراتب بیشتر خواهد بود. همچنین اگر چشم‌انداز آینده‌ای روشن را برای جوان‌مان ترسیم کنیم، می‌توانیم از قابلیت‌های او به نحو احسن بهره‌مند شویم. البته یادمان باشد که این چشم‌انداز باید واقعی باشد نه واهی و خیالی.

3) شبکه‌ی قدرتمندی را گسترش دهید.
هر چقدر هم که شما شرایط خوبی را در شرکت خود برای نیروهای جوان فراهم کنید، رفتن تعدادی از آنها به شرکت‌های دیگر اجتناب‌ناپذیر است. به‌عنوان یک رهبر هوشمند، شما باید رابطه‌ی خود را با این افراد حفظ کنید تا از طریق آنان شبکه‌ای را گسترش دهید و بتوانید از استعدادهای دیگری که به واسطه‌ی آنها به شما معرفی می‌شوند، استفاده کنید.
حضورم در شرکت‌های مختلف در نقش مشاور به من نشان داده که اگر مسئولیتی را به جوانان بسپاریم، آنها حس مسئولیت‌پذیری بسیار بالایی دارند. جوانان بسیاری را دیده‌ام که دیرتر از مدیران خود دفتر کار را ترک می‌کنند و زودتر از آنها کار خود را شروع می‌کنند زیرا می‌خواهند مسئولیتی را که به آنها سپرده شده به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

 

سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.