چگونه نسلی را که نمیخواهند مدیریت شوند، مدیریت کنیم
گفته میشود که بيشتر اهالی نسل هزاره یا همان نسل Y ، که هماینک از مراکز آموزشی دانشآموخته میشوند، از کمترین قابلیت کارآفرینی به نسبت دیگر نسلها برخوردارند. چرا که تا حدودی نازپرورده بوده و مشکلات جدی را تجربه نکردهاند. حال آنکه والدین آنها خودجوش و خود انگیزشگر بوده و متکی بر نفس هستند. نسل z یا نسل c (نسل ارتباطات)، نیز بسیار جوان هستند و به بلوغ فکری لازم نرسیدهاند. هرچند که باید مهارتهای کارآفرینی را از همین حالا به آنها آموزش داد، چرا که بقای آیندهی کسب وکارها در گرو کارآفرینی خواهد بود. درست است که کار کردن با نسلهاي امروزي و جوانانی که درحال وارد شدن به بازار کار هستند و یا به تازگی وارد آن شدهاند بسیار خوب است اما مدیریت کردن آنها همیشه آسان نیست، در اینجا 5 درسی را که مدیران میتوانند برای مدیریت کردن کارکنان نسل جوان خود، بکار ببرند باهم مرور میکنیم:
1. در آغاز کار در مورد انتظارات و بازخوردها با آنها صحبت کنید و توضیحاتی بدهید. زمانی را صرف این کنید که برای افراد توضیح دهید چرا برای کاری مهلت زمانی خاصی تعیین کردهاید و یا دلیل دادن بازخورد خاصی چه بوده است و یا اینکه به دنبال چه تغییری در کار افراد هستید. اعضای تیم خود را راهنمایی کنید تا جزئیات چیزی را که دنبال آن هستید درک کنند، ممکن است انجام کاری از روش خاصی برای شما بدیهی باشد اما هرکسی باید زمانی برای اولین بار آن را بیاموزد.
2. هنجارهایی درمورد روش کار خود در تیم ایجاد کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که حالت ترجیحی اعضای تیم خود، تناوب ارتباطات و نقاط قوت و ضعف اعضای تیم خود را دریابید. علاوه بر این، این کار باعث خواهد شد که تا حد زیادی از ناامیدی طرفین نسبت به طرف دیگر کاهش یابد.
3. به دنبال راههایی باشید که به اعضای تیم خود برای پیشرفت در کار کمک کنید. برای کمک به پیشرفت دیگران پیشقدم باشید. سعی کنید که دریابید چه چیزی به رشد آنها کمک خواهد کرد( به عنوان مثال یادگیری یک موضوع جدید و یا ارائه در مقابل یک مشتری) و زمانی که توانمندی خود را به شما نشان دادند، به آنها فرصت این کار را بدهید. این کار باعث میشود که شما به جای صرفا داشتن نقش مدیر،یک مربی نیز باشید (توصيه ميكنم كتاب ارزشمند مدير در نقش مربي را مطالعه كنيد،اين كتاب از طريق فروشگاه انتشرات بازاريابي قابل تهيه است).
4. مینیپروژهها و کارهایی را که جوانان قادر به انجام آن هستند به آنها واگذار کنید. این کار به اعضای تیم کمک خواهد کرد تا خود را به کار و نتایج آن مرتبط بدانند. همچنین مهارتهای مهمی را به آنها میآموزد که به اعضای تیم کمک خواهد کرد در سازمان پیشرفت کنند و در نهایت دیگران را نیز مدیریت کنند.
5. به تلاشهای بالاتر و بیشتر از وظیفه افراد توجه نشان دهید. گوگل در سازمان خود یک برنامه پاداش همکاربههمکار اجرا میکند که به کارکنان اجازه میدهد که به یکدیگر برای انجام کاری بهتر و بیشتر پاداش نقدی بدهند. این ایده خوبی است اما بهترین پاداش و انگیزاننده برای کارکنان شناخته شدن توسط دیگران و رئیس و قدرانی و تشویق معنوي میباشد.
نكته پاياني؛ كاركنان يقه طلايي را دريابيد .
بهترین دارایی یک مدیر داشتن یک تیم خوب و كاركنان شايسته است. اگر کارکنانتان به طور مداوم به دنبال دریافت انتقاد و پیشنهادات سازنده شما هستند تا خود را ارتقاء بخشند شما بسیار خوششانس هستید. و باید همیشه به دنبال استخدام تعداد بیشتری از این افراد باشید. اقتصاددانان و انديشمندان مديريت در خلال سالهاي گذشته خبر از ظهور نوع تازه اي از اقتصاد بر محوريت دانش و دانايي و ايجاد حكومتها و تمدنهاي دانش بنيان دادهاند. در اين ميان، طبقه جديدي از كاركنان به نام كاركنان يقه طلايي در حال شكل گيري است كه در ردههاي بالايي سازمان جاي دارند و وظيفه توليد و اشتراك اطلاعات و دانش را بر عهده دارند. امروزه يقهطلاييها در سازمانهاي يادگيرنده، جايگزين كاركنان يقه آبي و كاركنان چوبي شدهاند. فراموش نكنيم كه سازمانهاي امروز جاي خالي براي استخدام كاركنان چوبي در اختيار ندارند.
منبع:
https://www.linkedin.com/today/post/article/20140817142050-99668989-managing-a-generation-that-doesn-t-want-to-be-led?trk=tod-posts-post1-ptlt
سبز باشيد