چهار اشتباه بزرگ بازاریابی
متخصصان بازاریابی اصول و قواعد مختلفی را برای موفقیت در این رشته معرفی کردهاند. تبلیغات در مکانهای پرمخاطب، برخورداری از محتوای مناسب، حضور در رسانههای اجتماعی و استفاده از دنیای مجازی هرکدام نقش مؤثری در موفقیت یک برنامهی بازاریابی ایفا میکنند. رعایت این اصول اگر چه برای دستیابی به موفقیت ضروری است اما کافی نیست. در این میان، اشتباهات تأثیرگذاری وجود دارد که میتواند زحمات و برنامهریزیهای یک شرکت برای توفیق در امر بازاریابی را نقش بر آب کند. این یادداشت برآنست تا چهار اشتباه بزرگی که بازاریابان را از رسیدن به اهدافشان دور میکند، مورد بررسی قرار دهد.
1. عدم بهروزرسانی وبسایتهای بازاریابی
بازاریابی دارای فضایی پویا و دائماً درحال تغییر است و در نتیجه وبسایتهای بازاریابی نیز میبایست خود را با تغییرات بوجودآمده بهروز کنند. البته این به هیچ وجه به معنی ایجاد تحولات بنیادین در وبسایتها نیست. اعمال تغیرات جزئی در طراحی و محتوای سایت میتواند تأثیر شگرفی روی مخاطبان داشته باشد. آنها با مشاهدهی تغییرات صورت گرفته در وبسایت، به تعهد شرکت نسبت به ارائهی بهترین و بهروزترین خدمات و محصولات ایمان پیدا میکنند.
2. عدم پاسخگویی به تماسهای مخاطبین وبسایت
اکثر اوقات وبسایتهای بازاریابی گزینهای تحت عنوان تماس با ما دارند. اما آیا همگی خود را ملزم به پاسخگویی به این تماسها در اسرع وقت میدانند؟! در این مورد، آمار ،خود گویای همه چیز است. بیش از 55 درصد شرکتهای بزرگ به پیامهایی که از طریق اینترنت برای آنها ارسال میشود ،پاسخی نمیدهند. آمارها نشان میدهد که احتمال موفقیت آن دسته از شرکتهایی که سؤالات اینترنتی مشتریان خود را در کمتر از یک ساعت پاسخ میگویند، هفت برابر بیشتر از شرکتهایی است که در بازهای دو ساعته به پیامهای مشتریان خود پاسخ میدهند. این احتمال در مقایسه با شرکتهایی که بعد از 24 ساعت به سراغ پاسخگویی به سؤالات اینترنتی مشتریان خود میروند، به بیش از 60 برابر میرسد.
3. عدم درج شماره تلفن برای تماس مشتریان در تبلیغات
تبلیغات بدون درج شماره تلفن برای تماس مشتریان عملاً نتیجهای جز هدر دادن انرژی و بودجه نخواهد داشت. در هر تبلیغ باید شماره تلفنی برای تماس مشتریان در نظر گرفته شود. این شماره تلفن نباید در تبلیغات قبلی شرکت مورداستفاده قرار گرفته باشد. با استفاده از این استراتژی میتوان به راحتی و با کمترین هزینه، به میزان تأثیرگذاری هر تبلیغ پی برد.
بسیاری از بازاریابان به اشتباه گمان میکنند که تنها تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی نیاز به درج شماره تلفن تماس دارند. این در حالی است که درج شماره تلفن در تبلیغات اینترنتی نیز از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. آمار سایت گوگل نشان میدهد که 70 درصد از افرادی که به دنبال خرید گوشی تلفن همراه هستند، با تلفنهای درجشده در تبلیغات اینترنتی تماس میگیرند، بر پایه این آمار، کاربران نسبت به تبلیغاتی که در آنها تلفن تماس وجود دارد ، 6 تا 8 درصد توجه بیشتری نشان میدهند.
4. عدم توجه به نظرات مشتریان در طراحی و عرضهی پیامهای تبلیغاتی
بیشک برندها یکی از عوامل تأثیرگذار در موفقیت هر شرکت هستند. برندسازی فرایندی پویاست که باید متناسب با نیازها و خواستهای مشتریان مداوماً باز تعریف شود. اگر مشتریان به این نکته پی ببرند که شرکت موردنظرشان تنها و تنها به دنبال فروش محصولاتش میباشد و توجهی به نظرات و ایدهآلهای آنان ندارد، قطعاً از آن فاصله خواهند گرفت. استفاده از پیامهای تبلیغاتی به منظور برندسازی امری بدیهی و پذیرفته شده است. اما نکته مهم این است که این پیامها باید با درنظر گرفتن نظریات مشتریان طراحی و عرضه گردند. تنها در این حالت است که این پیامها قابلیت جذب و حفظ مشتری را به دست میآورند.
سبز باشید