وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

10 راهکار برای اینکه مدیر محبوبی باشیم 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

10 راهکار برای اینکه مدیر محبوبی باشیم

بدست‌آوردن علاقه و احترام همه‌ی کارکنان کار چندان آسانی نیست. رازهایی وجود دارد که اگر آنها را به کار ببندیم نه تنها میان کارکنان خود محبوب می‌شویم، بلکه تیمی از افراد شاد و پر تلاش خواهیم داشت که حاضر هستند تمام تلاش خود را برای انجام خواسته‌های ما در راستای موفقیت سازمان انجام دهند. در ادامه به راهکارهایی برای رسیدن به این مهم اشاره می‌کنم.

 

1.    هدف تیم را مشخص کنید.
اطمینان حاصل کنید که تمامی کارکنان درک روشنی از هدف و مأموریت آینده‌ی شرکت داشته باشند. مدیر تأثیر‌گذار به خوبی می‌داند که کارمندان تنها برای گرفتن حقوق برای او کار نمی‌کنند بلکه آنها دوست دارند عضوی از مجموعه باشند و برای رسیدن به هدف آن تلاش کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از این موضوع این است که هر هفته جلسه‌هایی برگزار کنید و اطلاعات به روزی در مورد هدف و مسیر سازمان در اختیار آنها قرار دهید. این کار باعث می‌شود کارکنان احساس کنند عضو تأثیر‌گذاری در سازمان هستند و این امر به آنها انگیزه می‌دهد.

 

2.    به دقت گوش کنید.
به‌کارکنان خود اطمینان دهید که هر زمان از شما سؤالی داشته‌باشند در دسترس خواهید بود. زمانی که با آنها صحبت می‌کنید از آنها سؤالات باز بپرسید تا اطلاعاتی در مورد سابقه‌ی آنها و نیز دیدگاه‌هایشان در زمینه‌ی سازمان شما و کار خود در آن بدست‌آورید.

 

3.    موفقیت‌ها را جشن بگیرید.
هر چند هفته و یا هر چند ماه یک بار اهداف کوچک و دست‌یافتنی تعریف کنید و بر این ‌اساس وظایف معینی برای کارکنان خود مشخص کنید. زمانی که آنها وظایف خود را انجام داده و به اهداف از پیش تعیین شده رسیدند به آنها تبریک بگویید و از آنها تقدیر کنید. منتظر کامل شدن یک پروژه‌ی بزرگ نمانید. پاداش‌های ساده مانند یک ناهار جمعی برای کارمندان راه‌حل مناسبی برای قدردانی از آنها خواهد بود که تأثیر مثبتی بر عملکرد آنها خواهد داشت.

 

4.    اشتباه اجتناب‌ناپذیر است.
کارکنان در مسیر رشد و بهبود عملکرد خود ممکن است اشتباهاتی را نیز مرتکب شوند. اشتباهات بخش لاینفکی از فرایند یادگیری هستند و گاهی اوقات نمی‌توان از بروز آنها پیشگیری کرد. مدیر خوب کسی است که فضایی ایجاد کند که افراد را به یادگیری تشویق کند نه این که مدام نگران ارتکاب اشتباه باشند.

 

5.    کارکنان خود را توانمند کنید.
هر زمان که امکان دارد مسئولیت‌های خود را به کارکنان‌تان محول کنید. به آنها در انجام وظا‌یف‌شان آزادی عمل بیشتری بدهید. از طریق توا‌نمند‌سازی کارکنان، قدرت و ارزش شما در سازمان افزایش می‌یابد.

 

6.    تشویق در جمع، تنبیه و اصلاح در خلوت
لازم است که به‌طور مرتب از کارکنان خود به واسطه‌ی تلاش و پشتکار‌شان تقدیر شود. اگر خواستید به یکی از کارکنان در مورد رفتار اشتباهش تذکر دهید، حتماً در خلوت این کار را انجام دهید و به او فرصت بدهید تا در مورد آن توضیح دهد. نقد در حضور دیگران رنج‌آور است و احتمالاً پاسخ منفی او را در پی‌خواهد ‌داشت.

 

7.    فردیت کارکنان خود را به رسمیت بشناسید.
ممکن است تصویر ایده‌آلی از کارمند در ذهن داشته باشید که مشتاقانه برای ساعت طولانی کار می‌کند و هیچ شکایتی ندارد. حقیقت این است که تک‌تک کارکنان شما توانایی‌ها و استعداد‌های منحصر به‌فردی دارند. به‌عنوان یک مدیر باید مهارت‌های متفاوت آنها را بشناسید و از آنها استفاده کنید.

 

8.    برای تیم خود الگو باشید.
کارکنان سازمان رفتار و گفتار شما را مدلی برای خود در‌ نظر می‌گیرند. رفتار و کردار هر روز شما حتی شیوه‌ی مخاطب قرار ‌دادن آنها می‌تواند درس‌های مفیدی برای آنها داشته‌باشد شور و اشتیاق شما برای کار و پشتکار شما می‌تواند الگوی خوبی برای آنها باشند.

 

9.    آنها را تشویق کنید روابط دوستانه‌ای با یکدیگر داشته باشند.
به کارکنان خود فرصت دهید علایق و توانایی‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند . به‌عنوان مثال، اگر برخی از کارکنان خواستند گروه کتاب‌خوانی تشکیل دهند، فضای کافی را در اختیار آنها قرار دهید. تقویت روابط دوستانه میان کارکنان، انسجام سازمان را افزایش می‌دهد.

 

10.    از یادگیری غافل نشوید.
توانایی‌های رهبری الزاماً موروثی نیستند بسیاری از ویژگی‌های یک رهبر و مدیر موفق قابل یاد‌گیری هستند. از طریق مطالعه‌ی کتاب‌های جدید، شرکت در سمینارها و ... خود را به‌روز کنید.
اما شاید مهم‌ترین راهکار برای تبدیل‌شدن به مدیری که محبوب همه باشیم این است که طوری رفتار کنیم که دوست داشتیم مدیر‌خودمان آن‌گونه باشد.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.