وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

درسهایی از شکست سه مدیر بزرگ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

درسهایی از شکست سه مدیر بزرگ

اگر می‌خواهید به موفقیتی در کسب‌وکار خود دست یابید، شکست خوردن تجربه‌ای ضروری است. شاید این عبارت متناقض به نظر برسد زیرا شکست و موفقیت کاملاً عکس یکدیگر هستند. با این وجود اگر از منظر درستی به تجربه‌ی شکست خوردن بنگریم، آن را تجربه‌ای روشنگر و انگیزه‌بخش می‌یابیم. مدیران یا کارآفرینان جوان اگر به این نکته توجه کنند که افرادی که هم‌اکنون از نظر آنها موفق‌ترین افراد هستند، شکست‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته‌اند راحت‌تر با عدم موفقیت‌های خود کنار می‌آیند. به همین دلیل در اینجا داستان چند مدیر بزرگ را با هم می‌خوانیم که پس از بارها ناکام ماندن، به اوج موفقیت رسیدند.

 

بیل گیتس

یکی از موفق‌ترین مدیران در حوزه‌ی فناوری و کسی که مایکروسافت را به موقعیت فعلی‌اش رساند و همچنین یکی از ثروتمندترین افراد روی کره زمین. خیلی‌ها موفقیت گیتس را نتیجه‌ی خوش‌شانسی و چرخش روزگار به نفع او می‌دانند و معتقدند او ایده‌ی بزرگی از زمان مناسب در ذهن داشت و در دهه‌ی انفجار فناوری، ایده‌اش را به کمال رساند و ثروتمند شد. اما واقعیت این است که گیتس قبل از آنکه حتی صحبتی از مایکروسافت در میان باشد، شکست بزرگی را تجربه کرده بود. او محصولی به نام ترافودیتا (Traf-O-Data) را توسعه دارد که کار تحلیل دادههای ترافیکی را انجام می‌داد. این محصول آنچنان که مورد انتظار گیتس بود، با اقبال مواجه نشد و او مجبور شد شرکتش را تعطیل کند و دنبال کسب‌وکار دیگری برود.

 

درس 

ترافودیتا ایده‌ی بسیار خوبی بود اما در عمل با شکست روبه‌رو شد. این شکست به این معنا نبود که کار گیتس تمام شده و او پتانسیل پیشرفت کردن ندارد. اگر ایده‌ی خوبی دارید و آن ایده به نتیجه‌ای نمی‌رسد، به خاطر داشته باشید که هنوز تعداد بیشماری فرصت پیش روی شما قرار دارد.

 

استیو جابز

استاد مسلم نوآوری و چشم‌انداز در حوزه‌ی فناوری و کسی که توانست اپل را به موقعیت رؤیایی امروزی‌اش برساند. با این وجود، زندگی‌نامه‌ی جابز پر است از شکست‌ها و ناکامی‌ها. او اپل را در سال 1976 تأسیس کرد و در شرکت شروع خوبی داشت اما پس از یک لانچ محصول ناموفق در سال 1985، جابز از شرکت اپل اخراج شد. شاید خیلی‌ها همینجا متوقف می‌شوند اما جابز ادامه داد و شرکت نکست (NeXT) را تأسیس کرد. این شرکت هم در مقطعی اوضاع بدی داشت تا اینکه در سال 1997 توجه اپل که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد به شرکت نکست جلب شد. اپل، نکست را خرید و جابز در پست مدیریت ارشد این شرکت توانست نه تنها روندهای بازار فناوری بلکه عادت زندگی خیلی از ما را نیز تغییر دهد.

 

درس

جابز چون خود را متعهد به موفقیت می‌دانست، توانست بر مشکلات شخصی و کاری‌اش فائق آید و میراثی بزرگ و فراموش‌نشدنی را از خود به جای گذارد.

 

والت دیزنی

امروزه، دیزنی غول تفریح و سرگرمی است و آنقدر بزرگ است که حتی تصور آن نیز سخت به نظر می‌رسد. پشت موفقیت این شرکت نابغه‌ای نوآور به نام والت دیزنی قرار دارد. خیلی‌ها به فیلم‌های موفقی که او سالهای ابتدایی فعالیتش ساخته توجه می‌کنند و فقط تعداد کمی می‌دانند که او در ابتدا چه سختی‌هایی را متحمل شد. اولین استودیوی انیمیشن دیزینی به خاطر اینکه او نتوانست اجاره‌اش را بپردازد، تخلیه شد. حتی پس از اینکه انیمیشن موفق سفیدبرفی ساخته و اکران شد، فیلمهایی مانند پینوکیو شکست خوردند و مرزهای مالی سنگینی را به دیزنی و شرکتش وارد آوردند.

 

درس

قدت یک ایده را نمی‌توان با موفقیت یا شکست مالی آن سنجید. خیلی از فیلمهای ابتدایی شرکت دیزنی شاهکارهای سینمای انیمیشن محسوب می‌شود ولی با این وجود، به لحاظ تجاری ناکام‌های بزرگ گیشه‌های سینما بودند. خیلی از این فیلمها در همان استودیویی ساخته شده بودند که دیزنی نتوانست اجاره‌اش را بدهد.

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.