وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

آیا نورو- موسیقی می‌تواند بهره‌وری کارمندان را افزایش دهد؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

آیا نورو- موسیقی می‌تواند بهره‌وری کارمندان را افزایش دهد؟

همراهانی که کتاب نورومارکتینگ اینجانب را مطالعه کرده باشند و یا از طریق این وبسایت در جریان جدیدترین مباحث و موضوعات این شاخه‌ی نوین علمی قرار گرفته باشند، با اصول و کاربردهای فراوان علم عصب‌شناسی (نوروساینس) در سایر رشته‌های علمی آشنا هستند.
راجر دولی یکی از بزرگان نورومارکتینگ است که وبلاگ او در زمره‌ی منابع پر بازدید این علم پویا می‌باشد. وی به تازگی مطلبی را در وبلاگ خود عنوان کرده است که به بررسی رابطه‌ی علم عصب‌شناسی با موسیقی می‌پردازد؛ شاخه‌ای که دولی نام آن را نورو-موسیقی نهاده است.


موسیقی تمرکز کارمندان را از بین می‌برد
محققان بسیاری درباره‌ی نقش موسیقی در بالا بردن بهره‌وری کارکنان در محیط کار مطالعاتی انجام داده‌اند و به نتایج مختلف و بعضاً متناقضی نیز دست یافته‌اند. عده‌ای معتقدند که گوش دادن به موسیقی نه تنها کمکی به بالا رفتن بهره‌وری کارکنان نمی‌کند بلکه موجب حواس‌پرتی آنها نیز می‌شود. برای نمونه ماریا کنیکووا اخیراً در مقاله‌ای در مجله نیویورکر نوشته است که دفترهای کار باز (open offices) عامل بزرگی در از بین بردن تمرکز کارمندان هستند. مطالعه‌ای دیگر اثرات محیط‌های باز را به عنوان " آسیب‌رسان به تمرکز، بهره‌وری، تفکرخلاق و رضایت کارکنان" توصیف کرده است. یکی از اثرات محیط‌های کاری باز این است که بسیاری از کارکنان در هنگام کار هدفون به گوش دارند و از موسیقی به منظور تمرکز بیشتر استفاده می‌کنند.
بنابراین موسیقی لزوماً اکسیری برای افزایش بهره‌وری نیست، بلکه خود می‌تواند باعث حواس‌پرتی شود. خانم کنیکووا به مطالعه‌ای از روانشناس نیک پلهام اشاره می‌کند که نشان داده است موسیقی در عملکرد افراد استفاده‌کننده اختلال ایجاد می‌کند.


راه‌حل نورو-موسیقی چیست؟
با این وجود نورو-موسیقی ادعا می‌کند که می‌توان موسیقی را به عاملی برای تمرکز بیشتر در محیط کار تبدیل کرد. شرکتی به نام فوکس‌‌ات‌ویل (focus@will) اعلام کرده است که راه‌حلی برای این مشکل دارد. آنها قطعات موسیقی تولید می‌کنند که به شنونده اجازه تمرکز و توجه بهینه را می‌دهد .

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.