وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

سازمان‌های دانا؛ آیا سازمان تحت مدیریت‌تان به‌حد کافی دانا است؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

سازمان‌های دانا؛ آیا سازمان تحت مدیریت‌تان به‌حد کافی دانا است؟

امروزه انبوه اطلاعات و عصر دیجیتالیسم که شرح مفصل آن را در کتاب ارزنده رفتار مصرف‌کننده پرفسور سالامون از انتشارات بازاریابی می‌خوانیم، و افزایش دسترسی به اطلاعات ارزش دانایی را افزوده است؛ زیرا فقط از طریق دانش و دانا شدن سازمان‌ها است که این اطلاعات ارزش پیدا می کند، چه آنکه تبدیل اطلاعات به دانش است که به تصمیم و به دنبال آن به اقدام می انجامد.
سازمانهای دانا یکی از موضوعات مهم مطرح شده در دوره اخیر به‌شمار می‌روند. سازمان‌های دانا رویکردی نوین به علم مدیریت هستند که به سرعت در حال تکامل و پيشرفت بوده و بر افزایش کارایی و بهبود اثر بخشی فرآیندهای سازمانی، همراه با نوآوری مستمر، توجه زیادی دارند. نیاز به وجود سازمان‌های دانا، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که دانایی در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود. یک سازمان دانای هوشمند، سازمانی است که دانش و اطلاعات بنیان فرآیندهای سازمانی آن را شکل می‌دهند. اساس کسب مزیت رقابتی توسط سازمان‌های دانا، دارایی‌های ذهنی و دانش است. ماموریت اصلی سازمان‌های دانا این است که همواره دانش و اطلاعاتی جدید  و دست اول کسب، در آن مدیریت و مهندسی، و در نهایت آن را بکار گیرند.یک سازمان دانا می‌کوشد تا سازمانی یادگیرنده و تندآموز باشد که در آن اعضای سازمان به دنبال ارتقای ظرفیت‌های تولید و خلق دانش و انطباق با شرایط در حال تغییر محیطی هستند.
سوال اینجاست که آیا توانسته‌ایم سازمانی دانا بوجود آوریم؟
یکی از کامل‌ترین روش‌های اندازه‌گیری دانایی سازمان، تکنیک ارزیابی مدیریت دانایی (KMAT) است. این روش در 5 بعد و 24 مؤلفه به ارزیابی میزان دانایی سازمان‌ها می‌پردازد.
از این تکنیک می‌توان برای خودارزیابی میزان دانایی سازمان بهره برد. این ابزار می‌تواند سازمان‌ها را به سمت حوزه هایی که نیازمند توجه بیشتر هستند هدایت کند، همان طور که نقاط قوت سازمان را در مدیریت دانایی آشکار می سازد.

این پرسش نامه متشکل از 5 بخش است:
1-    فرآیند KM (KM Process)
2-    رهبری
3-    فرهنگ
4-    فناوری
5-    ارزیابی و اندازه گیری (measurement)

راهنمایی: خواهشمند است جملات زیر را خوانده و عملکرد سازمان خود را ارزیابی کنید.
شیوه نمره دهی:
1-    خیلی کم(no)     2- کم     3) متوسط     4) زیاد     5) خیلی زیاد





I.    فرآیند مدیریت دانایی
P1. شکاف های دانشی (knowledge gaps) در سازمان ما به صورت سیستماتیک تشخیص و سپس به وسیله فرآیندهایی که به خوبی تعریف شده اند برطرف می شوند.
1            2            3            4            5

P2. یک مکانیزم مبتنی بر اخلاق و پیشرفته برای گردآوری هوش و اطلاعات در سازمان ما ایجاد شده است.
1            2            3            4            5

P3. تمام اعضای سازمان چه از طریق ابزار سنتی و چه مدرن به دنبال ایده های گوناگون هستند.
1            2            3            4            5

P5. سازمان فرآیند تبادل و انتقال برترین روندها، شامل اسناد و آموخته ها را به صورت رسمی درآورده است.
1            2            3            4            5

جمع آیتم P1 تا P5 =

II.    رهبری در مدیریت دانایی
L1. مدیریت دانایی سازمانی در محوریت راهبرد سازمان قرار دارد.
1            2            3            4            5

L2. سازمان نسبت به ظرفیت دارایی های دانشی خود در تولید ثروت و درآمد واقف است و از این رو اقدام به ایجاد راهبردهایی چند برای بازاریابی و فروش آن ها کرده است.
1            2            3            4            5

L3. سازمان به منظور پشتیبانی و حمایت از شایستگی‌های محوری و ایجاد صلاحیت ها و قابلیت های جدید، از یادگیری بهره می برد.
1            2            3            4            5

L4. افراد براساس سهم خود در ایجاد و بسط دانش سازمانی؛ استخدام، ارزیابی و حقوق و مزایا می‌گیرند.
1            2            3            4            5
جمع آیتم‌ها:


III.    فرهنگ مدیریت دانایی
C1. سازمان مشوق و تسهیل گر تسهیم دانش است.
1            2            3            4            5

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.