وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

درس‌های رهبری کسب‌وکار از سرمربی تیم فوتبال لیورپول 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

درس‌های رهبری کسب‌وکار از سرمربی تیم فوتبال لیورپول

چند روز پشت سر هم یادداشت‌هایم را در خصوص یادگیری کسب‌وکار از الکس فرگوسن ملاحظه کردید. این یادداشت هم از بزرگی دیگر در دنیای فوتبال است که برای کسب‌وکارهای ما می‌تواند یادگیری فراوانی داشته باشد.
تیم فوتبال لیورپول از سال 1990 تاکنون در رقابت‌های لیگ برتر انگلستان به مقام قهرمانی نرسیده است، اما با مدیریت حرفه‌ای سرمربی جدید این تیم، دوران افول به زودی به پایان خواهد رسید.
بدون شک عوامل بسیاری در موفقیت یک کسب‌وکار دخیل هستند که یکی از آنها اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس می‌تواند به تنهایی بر بسیاری از حاشیه‌ها، مشکلات و کمبودهای موجود فائق آید. نمونه‌ی بارز مدیری که توانست با اعتماد به نفس مثال‌زدنی خود، تأثیر شگرفی بر عملکرد یک مجموعه در رقابتی سخت و نفس‌گیر بگذارد، برندان راجرز سرمربی تیم فوتبال لیورپول است.
هنگامی که راجرز فعالیت خود را در سال 2012 در تیم پرطرفدار بندر لیورپول آغاز نمود، اوضاع این تیم به هیچ وجه رضایت‌بخش نبود. نتایج راجرز در فصل نخست حضورش در لیورپول ناامیدکننده بود و این تیم به مقامی بهتر از هفتمی دست نیافت. اما این نتایج ضعیف دیری نپایید و راجرز توانست تغییرات عظیمی در مجموعه تحت رهبری خود به‌وجود آورد. هم اکنون که رقابت‌های لیگ برتر انگلستان در فصل 2013-14 در هفته‌های پایانی خود به سر می‌برد، لیورپول توانسته است با پشت سر گذاشتن تیم‌های مطرح و پرهزینه‌ای مانند منچستر‌سیتی، چلسی و منچستر‌یونایتد به تنهایی در صدر جدول این مسابقات بایستد. حال سؤال این است که این پیشرفت خارق‌العاده چگونه حاصل شده است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، بایستی نگاهی به عملکرد مدیرینی راجرز بیاندازیم که از چهار ویژگی محوری برخوردار است.


1- برنامه ی بلندمدت و دقیق
راجرز از ابتدای حضورش در لیورپول می‌دانست که باید به دنبال تغییر چه چیزهایی باشد و تغییرات مورد نظرش چگونه حاصل خواهد شد. به همین دلیل، برنامه‌ای دقیق و بلندمدت طراحی کرد که در آن نقش و مسئولیت هر کدام از ارکان و اجزای باشگاه مشخص شده بود.
درسی که می‌توان برای مدیریت کسب‌وکار آموخت: انجام تغییرات بزرگ همواره زمان‌بر است. برای ایجاد تغییر و تحولات اساسی، در ابتدا باید دیدی کلی از کسب‌وکار و مراحل انجام آن به دست آورد. این دید بایستی با شرح وظایف هر کدام از بخش‌های مجموعه همراه باشد. به عبارت دیگر، برنامه‌ای دقیق و آینده‌نگر زمانی به بار خواهد نشست که هرکدام از عوامل مجموعه از نقش و وظیفه‌ی خود در این زنجیره آگاه باشد.


2 – اعتماد به نفس، آرامش و انعطاف‌پذیری
راجرز به توانایی‌های خود ایمان دارد و این خصیصه به او آرامش می‌بخشد. او پیش از اینکه در مورد موضوعی تصمیم بگیرد، به مشاهده‌ی دقیق محیط پیرامون خود می‌پردازد و سپس بر روی آن موضوع خاص تمرکز می‌کند. راجرز همچنین بسیار انعطاف‌پذیر است و برنامه‌های تدارکاتی قبل از انجام مسابقات و تاکتیک‌های تیمی خود در زمان انجام بازی‌ها را متناسب با شرایط پیش آمده دستخوش تغییرات می‌کند.
اعتماد به نفس راجرز باعث می‌شود دیگر اعضای باشگاه نیز با آرامش به فعالیت خود بپردازند و این موضوع احساس مسئولیت‌پذیری را در آنها تقویت کرده است. در نتیجه، در باشگاه لیورپول تنها یک راهبر به نام سرمربی وجود ندارد؛ تمامی اعضای باشگاه رهبرانی هستند که با اعتماد به نفس و آرامشی مثال‌زدنی، وظایف خود را به نحو احسن انجام می‌دهند.
درسی که می‌توان برای مدیریت کسب‌وکار آموخت: یک رهبر بایستی همواره از هدف و حوزه مسئولیت خود آگاه باشد و از ورود به حوزه‌ی تخصصی سایر افراد و انجام خودسرانه مسئولیت‌های محول شده به دیگران که مشکلات عدیده‌ای را به همراه خواهد داشت، پرهیز کند. اگر تلاش کنید تمامی امور را تحت نظارت مستقیم خود درآورید و سایه‌ی خود را بر تمامی مسائل جاری باشگاه بیفکنید، مطمئن باشید که ره به جایی نخواهید برد. گاهی اوقات تفویض با ‌برنامه و هوشمندانه‌ی اختیارات می‌تواند به مراتب از کنترل دقیق و مو‌به‌موی امور مؤثرتر واقع شود.



ادامه این مطلب را در کتاب "بازاریابی و زندگی با ورزش" بخوانید.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.