وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

16سبک نامدیران (قسمت دوم) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

16سبک نامدیران (قسمت دوم)

پ) مدیریت پسر بابا
بیشترین ضایعه و نابسامانی را در مدیریت بخش خصوصی در این قسمت می‌بینیم. بسیار شاهد بوده‌ام پسران (یا دختران‌) بنیانگذار و مالک سازمان که صرفاً به جهت اینکه فرزند صاحب سازمان هستند، خودشان را شایسته مدیریت ارشد سازمان می‌دانند. ایشان بدون اینکه خاک صنعت و خاک بازار را خورده باشند با داشتن مدرک دانشگاهی یا حتی بدون مدرک، خودشان را در مسند امور می‌نشانند و با دستورات ناپخته خودشان، سازمان را باسرعت به سمت سراشیبی هدایت می‌کنند و بسیاری از آنها مدیران میانی وفادار به سازمان را که در مراحل تکوین و تحول سازمان، همراه کارآفرین بوده‌اند را نادیده می‌گیرند. غافل از اینکه، این مدیران میانی با تمام وجود به سازمان خدمت کرده‌اند، ولی متأسفانه به راحتی کنار گذاشته می‌شوند.  باز هم تأکید می‌کنم منظور من در این نوشته نامدیران است و برای پسران یا دختران شایسته‌ای که  با کسب سواد و صلاحیت لازم و کسب تجربه در مراحل مختلف، حال با شایستگی اداره سازمان والدین خویش را بر عهده می‌گیرند و منشأ تحولات مثبت و سیر صعودی می‌شوند،  احترام بسیاری قائل هستم.


 ت) مدیریت مدرک‌گرا
متأسفانه مشکل دیگری که در چند سال گذشته سازمان‌های ما را تهدید می‌کند و با سیل مدرک‌گرایی در ایران تا چندین سال دیگر هم ادامه خواهد داشت، نامدیران بامدرک بالا، اما کم‌سواد یا بی‌سواد هستند. کسانی که صرفاً  با طی مراحل تحصیلی به کسب مدارک دانشگاهی نائل شده‌اند، اما متأسفانه تجربه کافی در کلاسهای دانشگاه بازار را ندارند و بدون کسب مهارت به مدارج بالای پست و سمت در سازمانها رسیده‌اند. البته خوشبختانه بخش خصوصی باهوش است  واگر هم چنین اشتباهی بکند، از آنجا که نتیجه‌گرا است، اگر از چنین انتصابی بهره لازم را نگیرد، در انتخاب خویش تجدید نظر می‌کند. باز ناچار هستم تأکید کنم من به‌هیچ‌وجه با اخذ مدارک تحصیلی در مقاطع عالی مخالف نیستم، بلکه تأکید می‌کنم نباید خودتان را اسیر مدارک کنید، بلکه مدارکی را داشته باشید که همراه آن سواد باشد. دنیای کسب‌و‌کار خروجی می‌خواهد و خروجی، کسب نتایج ارزشمند کوتاه‌مدت و بلند‌مدت برای سازمان است. خروجی در دنیای کسب‌وکار، سود به همراه برند بهتری داشتن است و اینها مهیا نمی‌شود مگر با حضور مدیران شایسته.

نتیجه دوم:
حال می‌خواهم با تعامل دسته‌بندی آدایسز و دسته‌‌‌بندی خودم به یک ماتریس برسم و در قالب این ماتریس، نا‌مدیران را در نتیجه‌گیری جدید معرفی ‌کنم:

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.