وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

16سبک نامدیران (قسمت اول) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

16سبک نامدیران (قسمت اول)

 در موفقیت یک سازمان تمام افراد نقش دارند. اما نقش مدیران ارشد بعنوان متولیان فرهنگ سازمان از سایرین  بارزتر و مهمتر است. مدیران ارشد وظیفه بسیار خطیر ایجاد و بسط نگرش سیستمی و یکپارچگی را بعهده دارند. اما گاهی مدیران ارشد بجای ایفای نقش مدیریت، رهبری و یکپارچه‌سازی، بد عمل کرده و به نامدیران  تبدیل می‌شوند. اینان با رابطه و حکم، پست جایگاه مدیریت ارشد را اشغال کرده‌اند، اما با رفتار و کردار نامدیر هستند. آدایسز در کتاب "چگونه بحران سؤء مدیریت‌ را حل کنیم"، نا‌مدیران را کسانی می‌داند که منحصراً بر یک نقش متمرکز شده و برای سایر نقش‌ها اهمیت کمی قائل می‌شوند. آدایسز چهار سبک سوء مدیریت را به شرح زیر توضیح می‌دهد.
یکه‌بزن: آنها تمرکز صرف و کامل‌شان بر تولید است و بیشتر وقتشان در محیط کار سپری می‌شود. از اول صبح تا آخر شب کار می‌کنند و کار می‌کنند و کار می‌کنند. آنها انسانهایی منظم و منضبط هستند که از کسب‌وکار فقط کارش را درک کرده‌اند. اینان تیپ‌های حرکتی استرس‌زای آموزش‌ندیده هستند.
بروکرات: اینها انسانهایی منظم و منضبط هستند که صرفاًٌ بر اداره کردن سازمان و رسمیت بخشیدن به آن  تأکید دارند. ایشان خیلی بر تئوری‌های مدیریت تمرکز دارند. ضابطه بر نتیجه در نزد ایشان ارجحیت دارد. از افراد بله‌قربان‌گو بیشتر خوششان می‌آید. تیپ حرکتی و تا حدی ذهنی هستند که می‌خواهند دستورات ایشان بی‌چون‌وچرا در داخل چهارچوب تعریف شده اجرا شود و همانطور که تأکید شد، شکل انجام کار و ترتیب امور در نزد ایشان بر کسب نتایج ارجحیت بیشتری دارد.
آتش‌افروز: این افراد بقدری نوآور هستند که هیچوقت کاری را تمام نمی‌کنند. آنها ایجاد یک ایده و فکر جدید را، به کارکردن برای اجرای یک فکر قدیمی ترجیح می‌دهند. به تنهایی فکر می‌کنند و قاطع فرمان می‌دهند.  اینان تیپ‌های حرکتی دیکتاتور هستند.
صلح‌های بی‌خطر: این افراد تمرکز زیادی بر یکپارچه سازی افراد دارند. آنها می‌خواهند تمام افراد راضی باشند  و نمی‌خواهند کسی را دلخور یا تنبیه کنند. در نتیجه جدیت لازم در برخورد با افراد ناشایست را نشان نمی‌دهند. اینان تیپ‌های حرکتی و تا حد زیادی احساسی هستند .


 

 

 

نتیجه‌گیری تا اینجا : همانطور که از مطالب فوق بر می‌آید (که من آنها را باتوجه به تجربه مشاوره و مدیریت  بنگاههای اقتصادی بسط دادم) آدایسز طبقه‌بندی نامدیران را با عنایت به بنگاه‌های اقتصادی با تفکر مدیریت‌ بخش خصوصی طبقه‌بندی کرده است،  اما در کشور ما که بیشتر اقتصاد دولتی و شبه‌دولتی است و در کنار آن بخش خصوصی هم فعالیت می‌کند تمایل دارم به طبقه‌بندی دیگری که خودم به آن رسیده‌ام و می‌تواند در کنار طبقه‌بندی آدایسز مورد توجه قرار گیرد،  دقت کنید.


 طبقه‌بندی نامدیران با نگرش بازار ایران : در این طبقه بندی نامدیران اشغال‌کننده پست مدیریت ارشد را در چهار گروه معرفی می‌کنم:

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.