وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

اداره سازمان با دو مدیر عامل 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

اداره سازمان با دو مدیر عامل

شرکت‌های چیپوتل، هول‌فودز و داچ‌بانک همگی شرکت‌های بزرگی هستند که توسط دو مدیرعامل اداره می‌شوند. شرکت سامسونگ حتی سه مدیرعامل دارد. این گفتار برآنست تا پدیده‌ی مدیریت مشترک (مدیریت جمعی) را مورد بررسی قرار دهد و مزایا و معایب آن را مطرح نماید. هرچند داشتن بیش از یک مدیرعامل امری معمول در دنیای کسب‌وکار به شمار نمی‌رود، اما می‌توان گفت پدیده‌ای مسبوق به سابقه است.
مدیریت مشترک باعث می‌شود که کارهای اجرایی بین مدیرانی که سکان هدایت شرکت‌ها را در دست دارند، تقسیم شود و در نتیجه هرکدام وظایف مشخصی را بر عهده بگیرند اما آیا این نسخ برای شرکتهای ما مناسب است؟ با قاطیت می‌گویم خیر.
جوزف بوور، استاد مدیریت دانشکده‌ی کسب‌و‌کار هاروارد (فیلم آموزشی این استاد را با عنوان مدیرعامل درون خود را پرورش دهید، در سایت www.marketingshop.ir جسجوکنید)، می‌گوید که این ساختار غیرمعمول مدیریتی، منجر به اشراف هرچه بیشتر مدیران به امورات جاری و شکوفایی ظرفیت‌های شرکت می‌شود. او معتقد است که مدیرعاملان یک شرکت می‌توانند با تشریک مساعی پیشرفت شرکت در عرصه‌های مختلف را تضمین نمایند. به عنوان مثال، هنگامی که یک مدیرعامل برای خرید تجهیزات مورد نیاز شرکت در خارج از کشور به سر می‌برد، مدیرعامل دیگر می‌تواند به رتق و فتق امور داخلی بپردازد.
شرکت‌های چیپوتل و هول‌فودز از دو مدیرعامل بهره می‌گیرند که یکی از آنها مؤسس شرکت و دیگری فردی با توانایی‌های برجسته‌ی مدیریتی است. صاحب‌نظران می‌گویند که مؤسس هر شرکت به دلیل شخصیت کاریزماتیک و الهام‌بخش خود می‌تواند نقش مؤثری در پیشبرد امور ایفا نماید و این نقش در کنار فردی با توانایی‌های رهبری و مدیریتی تکمیل می‌شود. برای مثال، استیو الز شرکت چیپوتل را در سال 1993 تأسیس کرد و 16 سال به عنوان مدیرعامل آن فعالیت نمود. او سپس در سال 2009 تصمیم گرفت تا مونتی موران را که مدیر ارشد اجرایی شرکت بود، به سمت مدیرعاملی مشترک ارتقا دهد. پس از این تغییر و تحولات مدیریتی، سودآوری شرکت چیپوتل در سال 2009 در مقایسه با سال قبل از آن، 67 درصد افزایش پیدا نمود. در حقیقت، توانایی‌های مدیریتی موران به همراه علاقه و اشتیاق الز باعث شد تا شرکت جهشی خارق‌العاده را تجربه نماید.
به گفته‌ی بوور، مدیریت مشترک در کشورهایی مانند آلمان بیشتر مشاهده می‌شود، زیرا این موضوع ریشه در فرهنگ و آداب و رسوم آنها دارد. به همین دلیل است که داچ‌بانک، شرکت خودروسازی دایملر ای جی (Daimler AG) و شرکت سپ (SAP) همگی داشتن دو نفر در رأس مدیریت خود را تجربه کرده‌اند...

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.