وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

بر شانه بزرگان 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

بر شانه بزرگان

"اگر من توانسته ام چشم اندازهای دوردست را ببینم، تنها به این دلیل بوده که بر شانه های غولها ایستاده ام"- اسحاق نیوتن
داشتن ذهن باز و نیز میل سیری ناپذیر به یادگیری و نصیحت پذیر بودن از جمله ابزارهاي دستیابی به موفقیت است. انسانهای موفق در یک اصل اشتراک دارند و آن فروتنی و تواضع است. فروتنی به آن معنا که می توان از همه آموخت. در اين ميان تجربه نيز، يكي از وسايل موفقيت است. هرچند تجربه کالایی است گران، اما یادگیری از تجارب انسانهای موفق و الگوبرداری از ایشان هزینه چندانی در بر ندارد.
 اما موفقيت چه معنايي دارد؟ دکتر دیوید شوآرتز مولف کتاب قدرت فکر بزرگ (شایان ذکر است علاقمندان میتوانند این کتاب را از طریق فروشگاه انتشارات بازاریابی تهیه نمایند) تعریفی زیبا از موفقیت ارائه می دهد. او موفقیت را مترادف با خوشبختی در زندگی، کسب وجاهت در مدیریت، رهایی از غمها و ترسها و ناکامیها، احترام گذاردن به خود، و انجام کارهای برجسته تعریف میکند. از دیدگاه وی، هر انسانی جویای موفقیت و طالب بهترین چیزهایی است که زندگی میتواند در دسترس او قرار دهد.
در ادامه برخی از درسهای موفقیت از موفقترین شخصیتهای تاریخ را مورد بررسی قرار میدهیم که میتواند آموزنده باشد.


لئو تولستوی، نویسنده ای که روی صلح را ندید
جنگ و صلح، یکی از شاهکارهای ادبیات جهان است که نام تولستوی را بر قله های رفیع ادبیات جهان قرار داد. تولستوی تأثیر شگرفی بر ادبیات جهان داشت. او علاوه بر نویسندگی، در عرصه های سیاسی و اجتماعی نیز فعالیت داشت. تولستوی با آنکه به شهرتي افسانه ای دست یافته بود، ولي سرخورده از مصائب اجتماعی و فقر روزافزون طبقات پایین دست، در مرز شکست روحی و ناامیدی قرار گرفت. تولستوي اما در همین حین دچار انقلابی درونی شد و با ترک بسیاری از خوشیها و لذایذ دنیوی (چیزی که خود لقب لذایذ ظالمانه را به آن نسبت می‌داد) خویش را وقف فعالیتهای اجتماعی و توفیق جامعه کرد. تولستوی با آنکه وجهه ای عمیق در نزد جهانیان یافته بود، اما به دلیل اقدامات اجتماعی خود مورد غضب و طعن و تحقیر حاکمان قرار گرفت. شاید عمده دلیل محبوبیت و مقبولیت تولستوی به عنوان برندی ادبی-اجتماعی در این جمله به یادگار مانده از او روشن باشد:
"بسیاری از مردمان نیک میدانند که دیگران چگونه باید تغییر کنند، لیکن انگشت شماری از ایشان راه و رسم تغییر دادن خودشان را می دانند."
انقلاب درونی تولستوی و قدرت او در تغییر نگرش، وی را در اوج شهرت و مقبولیت قرار داد. فراموش نکنیم که تغییر تنها موضوع ثابت در جهان فانی است و چنانچه تغییر نکنیم از گردونه موفقیت و محبوبیت خارج خواهیم شد.


ژنرال جرج اسمیت پاتن، جنگاور بداخلاق اما با ذکاوت
پاتن یکی از باهوشترین جنگسالاران دوران جنگ جهانی دوم بود که نظم و انضباط، ازخودگذشتگی، غرور و مقاومتش از جمله ویژگی¬هایی است که برای او برمیشمارند. ژنرالی که به جاي نظاره کردن جنگ و تماشای قتل عام سربازان، خود در قلب جبهه ها حضور میافت و همراه با سربازان با قوای متخاصم میجنگید. اراده پولادین پاتن اصلی‌ترین رمز او برای موفقیت بود. خود او در نقل قولی مشهور میگوید: "اراده تصمیم گیری داشته باش، چه آنکه تصمیم گیری قاطعانه مهمترین صفت رهبران شایسته است. خود را قربانی آنچه من نامش را سندرم هدف-هدف-هدف... میگذارم نکن. بلکه باید اراده شلیک کردن داشته باشی."
مدیریت به زبان ساده به معنای تصمیم گیری است. لذا تصمیم گیری قاطعانه و به موقع و با اخذ اطلاعات محیطی کافی، یکی از بارزترین ویژگیهای مدیران توانمند است. اندی گرو، رهبر توانمند شرکت اینتل نیز دلیل اصلی شکست بسیاری از شرکتها را نه به خاطر اشتباهات آنها، بلکه به دلیل تصمیم نگرفتنشان میداند. بنابراین اهمیت اخذ تصمیمات درست در لحظات درست در مسیر دستیابی به موفقيت کاملا روشن است.


پابلو پیکاسو، هنرمندی که از زمان پیشی گرفت
پابلو پیکاسو پایه گذار مکتب کوبیسم، پیکر تراش، نقاش و شاعر اسپانیایی بود. او از کودکی آموخته بود که اگر قرار است در آینده انسان موفقی باشد، باید از هم اکنون تمرین موفقیت کند و به گونه ای حرف بزند و عمل کند که گویی یکی از افراد موفق است. پیکاسو همواره به نصیحتی از مادرش اشاره میکرد که به او میگفت: "اگر سرباز شوی یک جنگسالار خواهی شد، و اگر راهب شوی سرنوشت تو این است که در مقام پاپ انتخاب شوی". اما پیکاسو یک نقاش شد و کارش به پیکاسو شدن کشید. هنرمندی که دایره المعارفی از هنرهای مختلف بود. برای رسیدن به اوج باید همواره چشم به قله داشت. گرچه پرورش چنین ذهنیتی کمی دشوار به نظر میرسد، اما برای موفق بودن باید به این دشواری تن داد. از ویژگیهای بارز رهبران بزرگو انسانهاي موفق این است که همانند مادر پیکاسو، چنین دیدگاهی را در فرزندان (کارکنان) خود ایجاد میکنند. داشتن چنین چشم اندازی اعتماد به نفس و عزت نفس سازمانی کارکنان را نیز ارتقاء خواهد داد. به علاوه، کارکنان (به ویژه کارکنان برجسته) مایلند وقت خود را صرف اهداف بزرگی مانند پیکاسو شدن نمایند، تا اینکه به بازی با رنگها عمر را سپری کنند.


خرد شرقي
چینی ها ضرب المثلی دارند با این مضمون: "این قیل و قال مرغابی وحشی و سردسته گروه مرغابیها نیست که موجب راهنمایی و پیشروی گروه همراهش میشود، بلکه پرواز اوست که چراغ راه گروه است". این ضرب المثل بر اهمیت اقدام گرایی و عامل بودن تأکید دارد. انسانهای موفق علاوه بر داشتن دید مثبت به زندگی، نتیجه موفقیت آمیز کوششهای خود را از ابتدا در ذهن خود مجسم میسازند و از هر اقدام لازمی برای تثبیت موفقیتشان فروگذار نمیکنند. بنابراین بیش از آنکه در خصوص انجام کارها فکر کنیم، باید آستین بالا زده و اقدام کنیم. بصیرت اقدام گرایی و اهل عمل بودن با درک عالمانه و عاشقانه از جمله ویژگیهای انسانهای موفق است.

 

سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.