چگونه عرشهنشینان یک کشتی درحال غرق را مدیریت کنیم؟ (قسمت دوم)
• ارزش فردی کارکنان را به آنها اثبات کنید.
انسانها نیازها و خواستههای منحصر به فردی دارند، لذا در برخورد با آنان باید روشهای متفاوتی را در پیشگرفت. بنابراین مشوقها و هم چنین پیام یک سازمان میبایست متناسب با روحیات فردی پرسنل باشد. بنابراین از هر فرصتی بهره جسته و از تکتک کارکنان دلجویی کنید و توجه شخصی خود را به آنها نشان دهید. این مهم ضرورت تجهیز مدیران به دلافزار را ایجاب میکند؛ بارها نوشتهام که چهار عامل اساسی برای ادارهی سازمان عبارت است از سختافزار، نرمافزار مغز افزار و دلافزار، ما معمولا در ایران به دو عامل سخت افزاری و نرم افزاری بیشتر از دو عامل دیگر بها میدهیم. اما مساله اساسی بویژه در زمانهای بحرانی، عوامل مغزافزار و دلافزار هستند که به انسان مربوط میشوند. جذب صحیح منابع انسانی شایسته و سرمایهگذاری دانشی برای ارتقا یادگیری انسان و نظارت و کنترل صحیح بر عملکرد آنان، ارزش فردی کارکنان را به ایشان یادآوری میشود و عوامل موفقیت سازمان را فراهم میکند.
• صادق و شفاف باشید
متخصصان هاروارد بیش از هر کارشناسی بر ضرورت شفافیت و اصل صداقت بویژه در شرایط ابهام آلود و بحران کسب و کار تاکید میورزند. آنها توصیه میکنند که اطلاعات مفید را با کارکنان در میان بگذاریم، اعضای خانوادهکاری را در روندهای جاری سهیم کرده و حتی المقدور صداقت را پیشه کار خویش نماییم. تلاش در جهت حفظ افراد در مقابل گزندگی حقیقت،کوششی بیهوده است. در چنین شرایطی نمیتوان واقعیات را نادیده گرفت، چون بحران موجب میشود تا گوش کارکنان تیزتر شود و آنها با دقت بالاتر و هوشیاری بیشتری جریان امور را زیر نظر بگیرند.
• احساسات را نادیده نگیرید
افراد در شرایط بحرانی دچار انواع ناامیدیها، غمزدگی، ترس، خشم، ... میشوند. لذا، نباید چشم خود را به روی واقعیات موجود بست. بنابراین باید اجازه دهیم که احساسات و عواطف انسانی راهنمای ما در مسیر پرپیچ وخم بحران باشد. نادیدهانگاشتن احساسات انسانی و سرکوب آنها تنها موجب درماندگی آموختهشده میشود و ریشههای یاس وناامید را محکمتر میسازد. بنابراین باید احساسات و بویژه احساسات منفی را تصدیق و در خصوص آن گفتوگو کرد. پس، در قامت یک مدیر تلاش کنیم تا گوش شنوایی برای کارکنان باشیم و به علاوه با تقویت ساختارهای غیررسمی و دوستانه میان کارکنان بکوشیم تا ارتباطات انسانی را در پیکره سازمان حاکم کنیم تا افراد دوشادوش یکدیگر از پس موقعیتهای دشوار برآیند. از مشاوران و به ویژه مشاوران روانشناس در سازمان خود بهره بگیرید، تا کارکنان به وضیعت ایدهال نزدیک شوند.
اصول که باید به خاطر داشته باشیم:
چه کارهایی را انجام دهیم:
• تمرکز افراد را بر اهداف معنادار جلب کنیم
• در خصوص دانستههای خود تماماً شفاف و صادق باشیم و هراطلاعاتی را که میتوانیم با دیگران سهیم شویم.
• همگرایی در تیمهای کاری را تقویت کنیم.
چه کارهایی نباید انجام دهیم:
• انتظار نداشته باشیم که عملکرد بهینه پرسنل در گرو حقوق و مزایای دریافتیشان باشد، در عوض مشوقهایی معنادارتر مثل فرصت رشد حرفهای و آموزش را در اختیار آنان قرار دهیم.
• از تبعیض و استانداردهای چندگانه پرهیز کنیم.
• از بیان احساسات انسانی استقبال کنیم.
سبز باشید